מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של שושנה

אני ונכדתי מציירות ציור
אני בנערותי בעגלה עם סוסים
ילדות במעברה

שמי שושנה זלבסקי, נולדתי בעיראק בעיר בגדאד בשנת 1950. יש לי אחות אחת ושני אחים הגדולים ממני. הוריי החליטו לעלות ארצה כשהייתי בת חצי שנה, הם עשו זאת מאהבה למולדת. אני ומשפחתי השתכנו במעברה בעיר באר יעקב.

החיים במעברה לא היו קלים: גרנו בדירת חדר ללא מים זורמים, שירותים ומקלחת. זו היתה תקופת צנע והיה מחסור במזון. חיינו חיים פשוטים בתנאים קשים, אך היינו תמימים ומאושרים וצברנו חוויות רבות ונעימות. לאחר שהיינו חוזרים מבית הספר, כל ילדי המעברה היו נפגשים בחוץ ומבלים את רוב שעות היום במשחקי ילדות של פעם. במעברה היינו מוקפים במשפחות שמצבם היה דומה לשלנו, והאנשים שם היו כמו משפחה אחת גדולה. בגיל 17 עברתי עם משפחתי לעיר חולון ולאחר זמן מה פרצה מלחמת ששת הימים. האווירה הייתה קשה , חששתי לאחיי שהתגייסו למלחמה. כשהסתיימה המלחמה היתה תחושת הקלה ושמחה בקרב הציבור בארץ כי חששנו מאד לגורל המדינה.

דבר שמצער אותי הוא שלא התגייסתי לצבא, הוריי לא הסכימו שאתגייס ועד היום אני חשה תחושה של החמצה. בגיל 20 הכרתי את אברהם (בעלי) ועברנו לרמת השרון, לאחר שנה התחתנו. כשהייתי בת 23 פרצה מלחמת יום הכיפורים ובעלי גוייס למלחמה. ללא ספק זו היתה מלחמה קשה מאד, עם מספר רב של הרוגים. אני הייתי בהריון עם בני הראשון אילן (אבא של נכדתי נויה) והיה לי מאד קשה, הייתי לבד ולא ראיתי את בעלי כחצי שנה משום שהוא היה בצבא. ילדתי את בני אילן ורק לאחר חודש בעלי שב הביתה וראה את בנו לראשונה. לאחר שלוש שנים ילדתי את בני השני ולאחר מכן עוד שתי בנות.

בהמשך יצאתי לעבוד והכרתי חברות טובות וממש התאהבתי ברמת השרון. היום נכדתי האהובה נויה גרה בשכנות אליי ובכל שבת הילדים שלי ועשרת נכדיי באים לבקר אותי ואת בעלי.

הזוית האישית

שושנה: היה לנו ממש כיף ומעניין בתכנית הקשר הרב דורי. אני רוצה לומר לנויה (המתעדת) שהיא מקסימה.

נויה:  היה לי מעניין במיוחד לשמוע על הילדות שלה במעברה, גיליתי דברים חדשים על סבתי.

מילון

אשלונק
מה שלומך (עיראקית)

מַעְבָּרָה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הילדות שלי עברה עליי במעברה עם תנאים קשים, אך עם חוויות רבות וזכרונות טובים“

הקשר הרב דורי