מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של פעם בקיבוץ

סבתא מקריאה לי ברכה בבת המצווה שלי
בילדותה של סבתא עמליה בקיבוץ עמיר
ילדותה של סבתא עמליה בשנות ה-40-50

סבתא עמליה מספרת, נולדתי בשנת 1946 וגדלתי בקיבוץ עמיר, סביב קיבוץ עמיר זרם לו נהר הירדן, שזורם שם עד היום. כל ילדותי בקיץ אני ועוד ילדים היינו מתרחצים בירדן. לירדן יש זרימה והיו מקומות שהזרימה הייתה חזקה. בשתי קצותיו של הירדן לאורכו גדלו עצי ערבה, לנו כילדים זה היה מקום הבילוי. היינו אוהבים להתלוות על ענפי הערבה בעיקר במקומות שבהם הייתה זרימה חזקה, זה היה הכיף שלנו להלחם בזרימה על ידי זה שהחזקנו את ענפי הערבה.

היה מקום אחד שממנו אפשר היה בגובה די גדול לקפוץ לתוך המים ומכיוון שהקפיצה היתה מאוד גבוהה קראנו למקום הזה "עומק אימים"- הילדים היו אומרים בואו נלך לקפוץ "מעומק אימים". כשהייתי ילדה בקיבוץ עמיר ליד בית הילדים היה לול קטן ובו היו תרנגולות. במשך היום התרנגולות הסתובבו חופשיות. יום אחד יצאנו לטיול גדול עם המורה וכשחזרנו נכנסנו לבית הילדים ובחדר הראשון על מיטה של ילדה שקוראים לה צילה ישבה תרנגולת והטילה ביצה. אנחנו הילדים מאוד התרגשנו והחלטנו מאותו יום לקרוא לתרנגולת הזאת ביצילה.

כשהייתי ילדה הילדים גרו וישנו בבית הילדים, קראו לזה לינה משותפת ואני זוכרת ששיחקנו הרבה משחקים ביחד כגון משחק גולות שקראנו לזה בזמנו בלורות- המשחק בנוי משלושה בורות קטנים וכל אחד צריך להעביר את הבלורה (הגולה) בעזרת האצבעות מבור לבור. כמו כן שחקנו גם חמש אבנים, מחניים קלאס ועוד. מלבד זה, ששיחקנו יחד כל היום גם חיינו יחד כמעט לאורך כל היום, דבר שיצר בינינו קשרי חברות חזקים מאוד והיינו כמו אחים אחד של השני.

מאז שאני זוכרת את עצמי אהבתי לשיר, החלום שהיה לי הוא להיות זמרת, אני שרתי מאוד יפה כסולנית. בקיבוץ תמיד הזמינו אותי לשיר כסולנית בכל החגים והאירועים שהיו. בנוסף הצטרפתי לחבורת זמר של הקריות שנקראה "חבורת שירלי", גם שם היו לי הרבה קטעי סולו. היום אני שרה שירה קלאסית במקהלה הקאמרית הישראלית טבעון, שזו מקהלה קלאסית אבל שם אני שרה כחברת מקהלה ולא כסולנית, כך שהחלום התגשם בחלקו.

הזוית האישית

למדתי המון על ילדותה של סבתא עמליה ומאוד נהניתי מזה, אני מאחלת לה עוד הרבה שנים של בריאות ואושר.

מילון

עומק אימים
מקום עמוק בנהר הירדן

ציטוטים

”"משחק גולות שקראנו לזה בזמנו בלורות"“

הקשר הרב דורי