מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של סבתא שרה

סבתא שרה והנכדה פלג
שרה בילדות
העלייה וקשיה

שמי פלג, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי. סיפורי עוסק בסבתי שרה, ואתחיל עם הוריה: סבתא רבתא וסבא רבא, נסריה ובכור, נולדו בשנת 1927 בעיר טריפולי בארץ לוב. הם עלו ארצה באוניית עצמאות לישראל, ביום 29 בדצמבר בשנת 1948. יחד איתם באונייה עלו 943 יהודים.

בהגיעם ארצה נשלחו למעברה בצומת בית-ליד, מאחר והייתה שם שכונת עולים של העלייה מלוב לישראל. כל משפחה קיבלה אוהל להתגורר בו. באוהל לא היה חשמל, מים ומקרר. סבתא רבתא הייתה לשה בצק להכנת לחם ביתי והיו הולכים למאפייה מיוחדת ומשותפת לאפיית הלחם כל יום ביומו. היו קונים בשר טרי ומבשלים באותו יום, מאחר ולא היה ניתן להקפיא. קנו גושים של קרח על מנת לשמור דברי חלב. היה להם מנורת נפט עם מיכל למילוי נפט לצורך תאורה באוהל. הייתה לסבתא-רבתא פתיליה עם מיכל של נפט לצורך הכנת תבשילים. תקופת המעברה הייתה חוויה מיוחדת ומשפחתית עם המון שמחת חיים, הכוללת מפגשים עם השכנים בשעות אחר הצהריים ושיתוף חוויות.

לאחר כמה שנים, סבא רבא וסבתא רבתא עברו לגור בישוב תל מונד עם כל המשפחה הקרובה וקיבלו דירה מטעם חברת "עמידר", שם סבתא שרה גדלה בילדותה. סבתא שרה נולדה בארץ ישראל בבית החולים מאיר בעיר כפר סבא בשנת 1960. בילדותה היא למדה בבית ספר יסודי שש שנתי בישוב תל מונד, באותו מתחם שהיום אני, פלג חיים, לומדת. השינוי מאז להיום הינו גדול: בית הספר שופץ והורחב בבנייה חדשה, כולל מגרשי ספורט ומרחבי למידה שונים מגרים ומאתגרים. סבתא זוכרת שבילדותה בשעות אחר הצהריים הם היו משחקים עם ילדי השכונה ברחוב במשחקי קלאס, מחבואים, כדור, תופסת, א"ש לילה וכו'. בבית לא היו להם מחשב, טלפון, פלאפון, טלוויזיה וכל הטכנולוגיה שיש היום. רק בשנת 1969 אבא של סבתא קנה טלוויזיה, וזה היה בשבילם עולם ומלואו, על פי סבתא. סבתא מספרת: "כל החברים היו מגיעים אלינו הביתה, יושבים וצופים בטלוויזיה בהתלהבות רבה למרות שהיה רק ערוץ אחד. לא כמו היום שאין סוף לתוכניות." סבתא מספרת שהיא עוד זוכרת שסבתא רבתא הייתה מכינה להם את המאכל האהוב עליה – קוסקוס, בכל יום שישי לארוחת צהריים וזו הייתה חגיגה משפחתית.

סבתא נזכרת: "בחגי פסח וראש השנה היינו חוגגים עם כל המשפחה המורחבת הכוללת דודים ודודות והילדים, הייתה שמחה גדולה מאוד בבית סבתא רבתא טומה (אימא של סבתא רבתא נסריה). היינו כשלושים איש יחד, הייתה חגיגה גדולה עם המון שמחה, אוכל טעים ושירי ארץ ישראל.

היום סבא שמשון וסבתא שרה ממשיכים עם המסורת של יום משפחתי חגיגי עם כל הילדים והנכדות המדהימות. הדלקת נר ראשון בחנוכיה, שירים, ארוחת ערב חגיגית ולקינוח סופגניות יפות וטעימות, ואימא שלי (פלג) מגיעה עם המון קינוחים יפים וטעים.

משתתפי התוכנית

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא שרה: זו הייתה חוויה חינוכית, ערכית משותפת ומיוחדת. זמן איכות לספר לנכדתי את העלייה של סבא רבא וסבתא רבתא. חשוב לספר לה איך חיינו בעבר והמודעות לקידמה: החיים בעבר לעומת היום.

מילון

עמידר
עמידר, החברה הלאומית לשיכון בישראל בע"מ, היא חברה ממשלתית לדיור ציבורי שנוסדה בשנת 1949. לחברה תפקיד היסטורי בבניין הארץ ובשיכון מיליוני העולים שהגיעו במהלך שנות קיום מדינת ישראל, וככלי חשוב במימוש מדיניות הרווחה והשיכון של ממשלות ישראל לדורותיהן, תפקיד בו היא נושאת עד היום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היו קונים גושים של קרח על מנת לשמור דברי חלב“

הקשר הרב דורי