מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של סבתא פנינה

ספתא פנינה הדר ונסלי
מפגש על חפצים
החיים של סבתא פנינה בצעירותה

שמי פנינה, מקור השם שלי מהתנ"ך. לפני החתונה שם משפחתי היה לוי ולאחר מכן הוא השתנה למאיר. נולדתי בישראל בתאריך 26.2.1946, את יום הולדתי הייתי חוגגת עם משפחתי. נולדתי בארץ ישראל בבית חולים בפתח תקווה. חוויתי את מלחמת ששת הימים, שלום הגליל, צוק איתן. זו הייתה תקופה בכלל לא נעימה והייתי מאוד מודאגת על בעלי שהשתתף בה. נולדתי בכפר ובצבא הגעתי לקיבוץ יפתח וזאת היתה צורת חיים שונה לגמרי. במשפחתי אני הילדה הקטנה, בתור הילדה הקטנה הייתי מפונקת וקיבלתי הרבה תשומת לב. אחד האחים שלי גדול ממני בשבע שנים, היום מצבו הבריאותי פחות טוב וזה מצער אותי מאוד.

גדלתי בכפר ידידיה בעמק חפר. היה לנו משק חקלאי, גידלנו פרות ונהגתי לעזור לאבי ברפת ולאמי במטבחבית. הבית היה בעל שלושה חדרים והשירותים היו בחוץ לתקופה של כמה שנים טובות, עד שנבנו בתוך הבית, היינו 4 נפשות (ועדיין). הבית היה בנוי מבטון, בכפר הייתה לנו מרפאה וצרכנייה. קיבלתי בובה, באותו זמן לא היו בובות, הבובה הייתה מחו"ל והיא הייתה אמיתית שדודתי שלחה לי. יש לי תמונה שלה בבית כי היא הייתה מיוחדת. היה לי תחביב לשחק עם חברים בבית, אהבתי מאוד מוסיקה. היה לי אח גדול שנולד נכה ועבר הרבה ניתוחים, ההורים שלי היו מאוד עסוקים בלטפל בו, ולכן לא היה יכול להיות בבית הספר. אני זוכרת שבגיל 5 ההורים שלי אימצו ילד מהשואה שחי איתנו במשך 3 שנים (ועד היום אנחנו בקשר), ולאחר שלוש שנים אמו האמתית הגיעה מחו"ל ולקחה אותו לחזקתה. נהגנו לשיר בעיקר את שירי החג בכיתה, גם היום אנחנו שרים את השירים עם המשפחה. אהבתי מאוד לשחק בקלאס עם חברותיי, חמש אבנים וחבל וכל משחקי הרחוב שלרוב לא משחקים בהם היום. עם החברים שהיו לי בכפר ידידיה נהניתי מאוד. למדתי בבית ספר יסודי בהדר, לא הייתי תלמידה מוצלחת. למדתי בתיכון רופין. למדתי במשך שנתיים והכרתי חברים חדשים. אחר כך למדתי ספרות במספרה בעיר השכנה נתניה. הייתי בעיוני וגם במעשי בבית ספר נעורים בויתקין.

האירוע שהכי שימח אותי היה הבר מצווה של אחי שהיה באולם קטן. האירוע שהכי העציב אותי זה שהוריי נפטרו. עבודתי הראשונה הייתה ספרות. למדתי ספרות בארץ, הוריי ביקשו ממני ללמוד מקצוע ובחרתי בזה. עבדתי במקצוע זה שנתיים ואז התגייסתי לצבא ושירתי ביפתח. בקיבוץ עבדתי בתור מטפלת ובנטפים עד הפרישה, ומקצוע זה עדיין עוד קצת מלווה אותי.

ארוחות ערב משותפות זה מנהג מיוחד שלנו, את החגים בדרך כלל אני חוגגת עם המשפחה שלי וכל פעם אנחנו חוגגים אצל מישהו אחר, אני נהנית מכל רגע. הכרתי את בעלי בקיבוץ יפתחו והתחתנו בשנת 1965 כשהייתי בת 19. החתונה התקיימה בחיפה בתוך אולם. כשבתי הבכורה נולדה הייתי בת 20 וכשבני האמצעי נולד הייתי בת 24 . כשבני הקטן נולד הייתי בת 28. יש לי שני בנים, בת ותשעה נכדים. נכדיי באים אליי לארוחות ערב במשך השבוע ופעם בחודש כל הנכדים באים ביחד. תחביבי הם לרקוד ריקוד יצירתי במרכז קלור ואני שומעת הרצאות בתל חי על כל מיני נושאים. לא הייתי בשום תפקיד באף מקום. סדר היום שלי הוא ארוחת בוקר, יש כמה ימים בהם אני יוצאת לפעילויות בתל חי, ובכמה ימים בשבוע אני עובדת בהרכבת חלקים לנטפים בקיבוץ יפתח, ומאוד נהנית מהחיים.

הזוית האישית

נסלי והדר: היה לנו מעניין מאוד לשמוע את סיפור חייה של פנינה וללמוד על מה שהיה פעם.

מילון

כְּפַר יְדִידְיָה
כְּפַר יְדִידְיָה הוא מושב השוכן ליד נתניה ושייך למועצה אזורית עמק חפר.במושב עוסקים בענפי החקלאות: פרחים, רפת, לול, פרדס ומשתלה. שטחו כ-3,000 דונם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני זוכרת שבגיל 5 ההורים שלי אימצו ילד מהשואה למשך 3 שנים “

הקשר הרב דורי