מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של סבתא סאלדה בירושלים

אוהד עם סבא וסבתא
תמונה משפחתית לאחר מלחמת השחרור
סבתא סאלדה שקרויה על שם הנרייטה סאלד מספרת על ילדותה בירושלים

שמי סאלדה. נולדתי בבית החולים הדסה על הר הצופים ביום שלג וסופה. יומיים לפני שנולדתי נפטרה הנרייטה סאלד, שהייתה אם עליית הנוער והצילה אלפי ילדים מאירופה מהשואה והקימה את בית החולים הדסה, ולכן נקראתי על שמה.

גדלתי בשוק מחנה יהודה בירושלים בשנות ה-40 וה-50 של המאה העשרים.

כשהייתי בת שלוש פרצה מלחמת השחרור, וחיינו תקופה ארוכה מאוד במצור על ירושלים. לא היו כמעט מים ואוכל היה מועט מאוד. היינו קוטפים עשבים בשדות ומבשלים אותם. כל הזמן היו יריות ופגזים שירו הירדנים מכיוון העיר העתיקה ובגללם נהרגו לא מעט אנשים. זו הייתה תקופה מאוד קשה ומסוכנת.

במלחמת השחרור, אבא שלי היה סמל מחלקה ונלחם בירושלים בקרבות. בקרב על הקסטל הוא נפצע ואנשים רבים נהרגו בקרב. לא ראינו אותו ולא שמענו עליו כמעט שנה וחצי ולא ידענו אם הוא חי או מת. כשהוא חזר מן המלחמה, הלכנו אבא אמא ואני להצטלם בתמונה משפחתית כשאבא שלי לבוש עדיין במדים. אחר כך אבא התגייס למשטרה והיה קצין במשטרת ירושלים והיינו מאוד גאים בו.

לאחר המלחמה הייתה תקופת צנע שבה חילקו אוכל, בגדים ומצרכים בתלושים. עד גיל שמונה גרנו בירושלים במחנה יהודה ממש ליד השוק.

שיחקנו בין הדוכנים והחנויות השוק והיינו מאוד מאושרים. בבית שבו גרנו גרה משפחת בנאי שכמעט כל בניה היו אחר כך שחקנים וזמרים. אהבתי אותם מאוד! יוסי בנאי היה אפילו הבייביסיטר שלי.

כשהייתי בת שמונה עברנו לגור בשכונה חדשה שנקראה קריית היובל, שהייתה מחוץ לעיר והייתה קטנה ומוקפת בשדות ובוסתנים. שם היינו משחקים שעות בטבע והיינו מתחבאים במערות ובין העצים. גרנו בבית קטן עם חצר וגינה וגידלנו תרנגולות שהטילו לנו ביצים.

בצבא הייתי בקיבוץ צאלים שם עבדתי בשדות וגם ברפת. אחר כך למדתי באוניברסיטה חקלאות ברחובות, שם הכרתי את בעלי אלדד שהוא הסבא של אוהד. אלדד הוא טיס שיש לו עוד שני אחים טייסים. גרנו במשך שנים רבות בבסיסים של חיל האוויר ושם גם נולדו ילדינו. השני מהם הוא אבא של אוהד.

עברנו הרבה דירות בארץ ונדדנו המון למקומות רבים ושונים. אפילו היינו באוגנדה בשליחות, וחיינו שנה בארצות הברית גם כן במסגרת חיל האוויר.

מכיוון שחיינו הרבה שנים במסגרת של חיל האוויר, גם בני הבכור למד טיסה והוא טיס. אני שמחה וגאה שהצלחתי לגדל משפחה כל כך ישראלית ותורמת למדינה ולמרות שעברנו תקופות קשות ומלחמות רבות אנחנו גרים בארץ ותורמים לה. יש לנו שלושה בנים ותשעה נכדים.

הזוית האישית

סיפורה של סאלדה תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר "רעות" בעין שמר, בסיועה של המורה ענת ברג.

מילון

הקסטל
כפר ערבי שישב על הר גבוה בפרוזדור ירושלים מעל אבו גוש. באזור הקסטל התחוללו קרבות רבים במלחמת השחרור.

ציטוטים

”שיחקנו בין הדוכנים וחנויות השוק והיינו מאוד מאושרים“

הקשר הרב דורי