מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של סבתא דלי בתקופת הקמת המדינה

תמונה שלי ושל סבתא בבת המצווה שלי
תמונה של סבתא שלי קטנה בתקופת הילדות שלה
סיפורה של דליה נאור

סבתא רבתא תמר, אמא של סבתא דלי, עלתה לארץ מאוקראינה ב-1925 כשהייתה בת 8 וחצי. סבא רבא אליהו, אבא של סבתא דלי עלה לארץ מבסרביה ב-1926 כשהיה בן 13. הם הכירו בארגון ההגנה בהרצליה והתחתנו בשנת 1939. סבתא דלי, ביתם הבכורה נולדה בהרצליה בשנת 1941.

תמר ואליהו, כאמור, היו בארגון ההגנה. ארגון ההגנה היה אחד משלושת המחתרות שנלחמו נגד הבריטים. אליהו היה גם במשטרה הבריטית (נוטר) כאשר הבריטים לא ידעו שהוא היה בו-זמנית בהגנה. לאחר שאליהו התקדם לתפקיד גבוה יותר בהגנה, המשפחה עברה לאבן יהודה. סבתא דלי זוכרת בתקופה של הבריטים, שהיה להם עוצר ואז הם לא הלכו לבית הספר. זיכרון נוסף שלה זה שנכנסו לבית שלהם חיילים בריטים, פתחו את הארון ועם הרובים שלהם הרימו בגדים וחיפשו נשק. אליהו, אבא שלה, הסתובב וחייך אליהן כי הוא לא רצה שהן יפחדו מהחיילים.

בה' באייר הכריזו על מדינת ישראל והבריטים עזבו את הארץ. סבתא דלי סיפרה "ישבנו על המדרגות בכניסה לבית עם אמא שלי, תמר, והיא אמרה שעכשיו כולם רוקדים שם במושבה, היא לא יכלה ללכת לחגיגות בגלל שהיא הייתה איתנו. כשאבא שלי, אליהו, חזר הביתה אחרי החגיגות הוא אמר לתמר שעכשיו תפרוץ מלחמה"

צה"ל הוקם והמשפחה של סבתא דלי עברה לנתניה. סבא אליהו היה מג"ד בחטיבת אלכסנדרוני (במלחמת השחרור), אליהו השתחרר כשנגמרה המלחמה והמשפחה של סבתא דלי עברה לגור במושב משמר השבעה. מאז סבתא דלי גדלה במשמר השבעה. סבתא דלי אמרה לי "בבית חינכו אותנו שהנס הכי גדול שקרה לעם היהודי זה מדינת ישראל".

 

הזוית האישית

שחר – למדתי על העבר של סבתא שלי מתקופת הילדות ומאוד התחברתי לסיפור שלה בנוסף לזה היה לי מאוד כיף לעבוד עם סבתא שלי ולשמוע את הסיפורים מהעבר שלה

מילון

סרביה
מדינה ליד הוגריה

ציטוטים

”בבית חינכו אותנו שהנס הכי גדול שקרה לעם היהודי זה מדינת ישראל“

הקשר הרב דורי