מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא בינה

2019 - סבתא בינה ואני בבת המצווה שלי
1947 - סבתא בינה בת 12 בבריכה בברנקייה
השנים הראשונות של סבתא בינה בברנקייה

שלום, קוראים לי בינה (קרויטורו) ברנר, הורי היו יצחק קרויטורו שהיה עורך דין וסופר ופניה קופרמן. נולדתי ביידניץ שאז הייתה חלק מרומניה והיום היא חלק ממולדובה. כשהייתי בת שנתיים היגרתי עם משפחתי לעיר ברנקייה שבקולומביה. הסיבה לכך הייתה שבשנת 1937 הורי חשו איום ממשי מצד ארגון ימני קיצוני אנטי יהודי ואבא שלי אף חטף מכות מספר פעמים. לכן, הורי עברו משם לקולומביה. אמי הייתה מספרת לי שאבי ניסה לשכנע את כל המשפחה להצטרף אליו כי הוא חזה שהמצב הולך להיות קשה ביותר עבור היהודים, אך כולם חשבו שהוא מגזים והחליטו להישאר ברומניה. וכך ניצלנו מהמלחמה סבתי הוריי, אחי ואני.

הילדות שלי

את ילדותי עברתי בברנקיה,קולומביה. התחלתי את הלימודים בגיל 5 וסיימתי בגיל 17. בית הספר היסודי לא היה כל כך רחוק מהבית שלי ולכן תמיד הלכתי ברגל. למדנו מתמטיקה, היסטוריה, אנגלית, אזרחות, סיפרות ועוד כל מיני מקצועות בסיסיים. בנוסף, היו לנו גם שיעורים מיוחדים יותר , כמו תפירה, רפואה ובישול. המקצועות האהובים עלי היו אנגלית והיסטורי וממש לא אהבתי מתמטיקה. בהפסקות, אהבתי לשבת עם חברות שלי בחצר בית הספר מתחת לעצי הפרי. לפעמים היינו קוטפות פירות מהעצים כמו מנגו וגוייאבה. כשהיינו מסימות לאכול היינו משחקות "לה פרגרינה","טרומפו", קפצנו בחבל, שיחקנו מחבואים ועוד כל מיני משחקים כאלה. לא היו הרבה משחקים אבל ידענו להינות.

1947 – סבתא בינה בת 12 בבריכה בברנקייה

תמונה 1

כשהייתי בערך בגיל 12 התחלתי להתאמן בשחיה. הייתי יוצאת כל יום מהשיעור האחרון ורוכבת על האופנים שאבי קנה לי עד לבריכה. במשך שנים התאמנתי בשחיה והשתתפתי בתחרויות רבות ואף זכיתי להיות אלופה לאומית. בנוסף, השתתפתי במכביה של כל הקהילות היהודיות של אמריקה הלטינית, זו הייתה חוויה מרתקת לפגוש נוער יהודי ממדינות אחרות. בשבתות נהגתי ללכת עם משפחתי לים ב"פוארטו קולומביה" ובימי ראשון הייתי מבלה עם החברות שלי. אהבנו ללכת לקולנוע, לרקוד ולהסתובב ביחד.

כשסיימתי את לימודי בתיכון, למדתי באוניברסיטה היסטוריה של האומנות.

הסוף 🙂

הזוית האישית

אריאל ברנר: נהננו מאוד מהמפגש המשותף. סבתא מדברת רק ספרדית לכן הייתי צריכה לדבר איתה בספרדית ככה שיפרתי את השפה ומה שלא ידעתי להגיד סבתא הסבירה לי ועזרה לי. הסיפור שלה מאוד עניין אותי. מעניין לראות שלמרות שעברו הרבה שנים בין הילדות שלה לילדות שלי עדיין יש דברים משותפים ודומים כמו המשחקים.

מילון

טרומפו (trompo)
סביבון

ציטוטים

”nunca dejes para maniana lo que puedas hacer hoy“

”לעולם אל תשאירי למחר מה שאת יכולה לעשות היום“

הקשר הרב דורי