מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא מימון ממשמר הגבול מספר על אסון צור

סבא באירוע משפחתי
סבא בתקופת הצבא
הקשיים בעלייה ארצה

סבי יליד מרוקו אשר נולד בעיר מיקנס שבמרוקו בשנת 1937 בתאריך 17.4.37.

עד גיל חמש למד באוכלוסייה חילונית שומרי שבת וגם למד בתלמוד תורה ומשם עבר ללמוד בבית ספר אליאס השפה הייתה צרפתית והוא למד שם עד סוף התיכון. בגיל 13 הוריו עשו לו בר מצווה ועברו לגור בעיר הבירה של מרוקו רב"ט, שם למד שנה וחצי  בבית ספר חקלאי. בגיל שש עשרה וחצי התחתן כוון שרצה להגר לישראל בתור מתנדב דרך הסוכנות.

בחודש אפריל 1955 נרשם עם משפחתו לעלייה לישראל, הם נלקחו למחנה סגור עשרה קילומטר מהעיר קזבלנקה והיו שם כ-50 משפחות. בחודש יולי שלחו את כל הארגזים והציוד לישראל. בחודש אוגוסט 1955 הפליגו מנמל קזבלנקה לצרפת והגיעו לעיר נמל מרסיי. ההפלגה הייתה קשה מאוד שהגיעו לקחו אותם למחנה סגור 20 קילומטר ממרסיי. הם הוכנסו לרכבות ומזג האוויר היה קר בכל קרון היו 5 משפחות.

בתאריך 22.10.55 הפליגו מצרפת לישראל והגיעו לחיפה בתאריך 31.10 וכשירדו מהאנייה ריססו אותם עם אבקת די די טי – אבקת חיטוי, כוון שסבתי הייתה בלונדינית, לא ריססו אותה כי חשבו שהיא רוסיה. סבי ביקש שיתנו לו לגור קרוב לחיפה והם אמרו לו לנסוע לחצור הגלילית. כשהגיעו לחצור הוא גילה כי היא רחוקה מחיפה. כשהגיעו כבר היה חשוך וירד גשם חזק מאוד. הכניסו אותם לצריפים בלי חלונות ולא הכינו אותם וביקשו מהם להביא ציוד מתאים למצב שאליו נקלעו.

החבילות ששלחו ממרוקו הגיעו רק אחרי 3 חודשים, היה להם קר מאוד בצריף שקיבלו שבו היו שני חדרי שינה קטנים, פינת אוכל שירותים ומקלחת. אחרי שבועיים הגיעו אנשים מהמועצה והתחילו להדריך אותם: איפה הם נמצאים והסבירו שצריך הרבה סבלנות עד שיוכלו להתארגן. לא הייתה עבודה ובאופק הם קיבלו תלושים כדי לקנות דברי מזון. אחרי שנתיים של חוסר תנאים מינימליים סוף סוף הגיע החשמל. בשנת 1956 סבי התגייס לצה"ל ובשנת 1958 התגייס למשמר הגבול.

הוא עבר את מלחמת ששת הימים ב- 1966 וב- 1982 נכנס ללבנון – במלחמת לבנון הראשונה עם יחידת משמר הגבול שנכנסה לצפון. הם נכנסו ללבנון והיגיעו לעיר צור. בתאריך 11.11.82 בבוקר, מחבלת נכנסה עם מכונית טופת לבניין עם שבע קומות והבניין כולו קרס. במשך שבועיים הם פינו את הפצועים עם מנופים גדולים חיילי משמר הגבול הוציאו משם 76 הרוגים ו-119 פצועים.

לפני חודשיים הממשלה החליטה להנציח את החללים שנפלו באסון צור וזה היה בירושלים, רוצים להקים אנדרטה לזכרם. את סבי הזמינו להשתתף בהנצחה, היה לסבי יום עצוב מאוד לפגוש את כל המשפחות של הנופלים והפצועים יהיה זכרם ברוך.

הזוית האישית

רואי: למדתי על הילדות של סבא ומה קרה לו כשעלה לארץ.

מילון

אבקת די די טי
די.די.טי– דיכלורו דיפניל טריכלורואתאן- הינו אחד הרעלים המסוכנים ששימש בעבר כחומר להדברת מזיקים בחקלאות והן להדברת חרקים מעבירי מחלות.

אסון צור
אסון צור הראשון התרחש ב-11 בנובמבר 1982, סמוך לשעה שבע בבוקר, מיד בתום מלחמת לבנון הראשונה. באסון קרס בניין הממשל הצבאי הישראלי בצור שבלבנון ונהרגו בו 91 אנשים, מתוכם 34 שוטרי משמר הגבול, 33 חיילי צה"ל, 9 אנשי שב"כ ו-15 עצירים לבנוניים. כמה ימים לאחר האסון הוכרז יום אבל לאומי בישראל לזכר הקורבנות, והושמעה בו צפירת זיכרון.

ציטוטים

”והגיעו לחיפה ב31.10 וכשירדו מהאוניה ריססו אותם עם אבקת די די טי...“

הקשר הרב דורי