מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של חיים ברומניה

סבא חיים ושני מארק
רומניה - מפה
ילדות ברומניה ובישראל

סיפור הילדות של חיים חכם בקצרה

חיים חכם נולד בכ"ט בתמוז 1933 ב – 21 ביולי בעיר גאלאץ שברומניה הוא גדל למשפחה דתית בעלת חמישה ילדים ( חיים היה הקטן שבילדים ותמיד הוא זכה בפינוקים ממשפחתו). לסבו של חיים היה בית כנסת שעבר מדור לדור.

גאלאץ  "היא עיר נמל בדרום חבל מולדובה, במזרח רומניה, בקרבת מפגש הגבולות עם רפובליקת מולדובה ועם אוקראינה…עיר השביעית בגודלה ברומניה, הראשית במחוז גאלאץ והנמל הגדול ביותר בין הנמלים השוכנים לאורך נהר הדנובה. גאלאץ היא מרכז תעשייתי וצומת דרכים מהחשובים ביותר ברומניה".

 יהודי גאלאץ"

"בעת מלחמת העולם השנייה, בריטניה וארצות הברית הפציצו קשות את העיר, ונהרסו שני שלישים ממנה. השלטונות הרומניים דאגו לפינוי האוכלוסייה, פרט לאוכלוסייה היהודית. בעת גירוש היהודים מרומניה לטרנסניסטריה הוקם בגאלאץ מרכז מעבר עבור היהודים שנאספו מהיישובים הקטנים. יהודי גאלאץ עלו ברובם לישראל וכיום ישנה במקום קהילה יהודית המונה כמאתיים וחמישים נפשות". (ויקיפדיה)

בניין הקהילה היהודית והמסעדה הכשרה בגאלאץ ובעבר בניין בית הכנסת של הברזלנים (ויקיפדיה)

תמונה 1

סבי למד בבית ספר יהודי. חיים ומשפחתו גדלו וחיו במלחמת העולם השנייה באלאץ. למזלה של המשפחה הגרמנים לא הוציאו אותם מהבית והם ניצלו.

בשנת 1947 חיים חכם עלה לישראל בהיותו בן 14 שנים בלבד! הוא גר בכפר פינס ולמד בבית הספר החקלאי. ששם הוא עבד שנים רבות לאחר מכן.

הזוית האישית

שני: אני ממש נהנתי שסבא שלי סיפר לי את הסיפור שלו ומה הוא עשה שהיה ילד ואפילו מה שהוא עושה עכשיו.

מילון

בובלה
בובה שלי

ציטוטים

”למרות הקשיים הצלתי“

הקשר הרב דורי