מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של יוספה בקיבוץ

אנחנו וסבתא במולדת.
סבתא יוסיפה כילדה
סבתא יוספה מספרת על ילדותה בקיבוץ בזמן הלינה המשותפת

שמי יוספה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, להלן סיפורי: נולדתי בקיבוץ עין- כרמל, ילדותי עברה עליי בשותפות עם ילדי הכיתה יחד. גרנו בבית גדול שנקרא "בית כולל", שבו הייתה הכיתה בה למדנו, חדר האוכל, המקלחת, וחדרי השינה. בבית זה למדנו, שיחקנו, אכלנו, התקלחנו וישנו. בשעה 16:00 אחר הצהריים כל ילד הלך לבית הוריו (הנקרא "חדר") ולאחר כשעתיים חזרנו  לבית הילדים. בלילה שמרה עלינו 'שומרת לילה' שהייתה מסתובבת בין כל הבתים (בתי הילדים) לוודא שהכל בסדר. היו לילות שברחתי לחדר של אמי בגלל חלומות וגעגועים, אך היא תמיד החזירה אותי ל"בית הכולל".

החיים בקיבוץ היו מאתגרים ומלאי עניין, היינו משחקים המון במשחקי חברה, כמו: קלאס, גולות, מחניים, ומשחקי כדור נוספים, כמו: "בית שדה", אך בילדותי היו קוראים לזה "אלמבולים". את בגדינו לא היינו קונים בחנות אלא היינו מקבלים ממחסן הילדים (מחסן שבו כל הבגדים נמצאים). בחגים הגדולים כמו ראש השנה ופסח חגגנו יחד עם כל חברי המשק בחדר האוכל המשותף, הופענו בריקודים ושירים בפני כל החברים. בחגים אלה התרגשנו תמיד לקבל בגדים חדשים ונעליים או סנדלים. את הבגדים היו מכבסים ב"מכבסה" משותפת לכל חברי הקבוץ בה כיבסו, ייבשו וגיהצו את הבגדים שלנו. לכל משפחה היה מספר משלה אותו רקמנו על כל בגד ובגד, כך ידענו לזהות למי שייכים הבגדים. כשגדלנו אכלנו עם ההורים ב"חדר האוכל", שם אכלו יחדיו כל חברי המשק. היו לנו הרבה חוויות נוספות, כגון: עבודות בחקלאות, טיולי טבע, תחרויות ספורט, סרטי ילדים שהוקרנו על הדשא ליד חדר האוכל. לסיכום: חיי בקיבוץ היו חוויה מטלטלת ומסעירה, עם חיי חברה עשירים ומלאי עניין.

סיפור מות אבי טרם הולדתי   

הורי היו ממייסדי קיבוץ עין- כרמל, אבי היה חקלאי. בקיץ 1945 אבי עבד בשדה. תוך כדי שחרש את האדמה והכינה לקראת זריעה הטרקטור כבה. אבי מילא דלק בטרקטור וניסה להתניעו בעזרת מנואלה (כך התניעו בעבר את הטרקטורים). עם ההתנעה ניצתה אש שאחזה בטרקטור. אבי ניסה לכבות את האש ותוך כדי הניסיון להציל את הטרקטור ולהתגבר על האש, אחזו בו הלהבות. הוא נכווה קשות ונפטר מפצעיו בבית החולים רמב"ם שבחיפה. באותו זמן, אמי הייתה איתי בהריון בחודשי הריונה האחרונים, כך שנולדתי אחרי מות אבי. לציין כי, נקראתי על שם אבי: אשר שמו היה יוסף, ושמי יוספה.

 

הזוית האישית

יוספה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי נכדותיה מיכל ויעל פורמן. התכנית נערכה בבית הספר אורנים ברמת השרון, התשע״ט.

מילון

מָנוּאֵלָה
ידית המשמשת להנעה סיבובית של מכשיר או של מכונה. (ויקימילון)

ציטוטים

”שנהיה בריאים“

”היו לילות שברחתי לחדר של אמי בגלל חלומות וגעגועים, אך היא תמיד החזירה אותי לבית הילדים“

הקשר הרב דורי