מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תקופת הילדות והשרות הצבאי של סבי אריק

סבא אריק והנכד גיא
סבי בגמר אימון תותחן וקבלת הכומתה
חוויות מהשירות הצבאי

סבי מצד אמי נולד בשנת 1940 בזמן שהבריטים שלטו בארץ. הוריו של סבי הגיעו לארץ ולנתניה בשנת 1932 מפולין התחתנו והקימו את המשפחה לסבי אח שנולד גם בנתניה בשנת 1947.

סבי יליד נתניה בן לראשוני ובוני העיר, בילדותו חווה את שלטון הבריטים והקמת מדינת ישראל. היה פעיל במשך שנים רבות בהנהלת מכבי נתניה, פעיל באגודות וולונטריות ונשיא הלשכה הצעירה בעיר. הקים את אגודת לב אל לב בשיתוף בית החולים לניאדו בעיר.

תקופת הילדות של סבא אריק

בילדותו הם גרו בשכונת גבע. הוא ולמד בבית הספר היסודי ביאליק הראשון בנתניה, לאחר מכן עם הקמת בית ספר "איתמר" בעיר עבר ללמוד שם ואת לימודי התיכון סיים בביה"ס טשרניחובסקי.

סבי היה חניך בתנועת הנוער "מכבי צעיר" ולאחר מכן עבר קורס מדריכים והיה מדריך בסניף. מועדון מכבי צעיר היה בגן המלך בעיר ובצמוד אליו היה גם מגרש הכדורסל של מכבי נתניה.

אירועים משמעותיים עליהם סיפר סבא

תקופת הילדות של סבי הייתה כאשר הבריטים שלטו בארץ. זכור לו שהחיילים הסתובבו ברחובות ומפעם לפעם היו עושים עוצר בעיר ומבצעים מעצרים. בחורשת הסרג'נטים תלו 3 חיילים בריטים.

זכורה לסבי התקופה שקדמה למלחמת סיני, שבה כילד היה מאורע בלתי נשכח כאשר המשפחה ביצעה חפירות בחצר הבית וזאת על מנת למצוא מחסה למקרה של הפצצות. בכל חלונות הבית ביצעו איטו

השרות הצבאי של סבא

סבי סיים את לימודיו בשנת 1958 וגויס לצה"ל, לחיל התותחנים כאשר את כל שירותו בסדיר ובמילואים עבר בחייל. התקופה הראשונה הייתה בטירונות חי"ר קשה מאחר והיא הייתה בחורף ובאזור הררי לאחר מכן השתתף באימון תותח על מנת לקבל הכשרה לשירות בחיל. באותם ימים התותח ששימש את סבי וחבריו לגדוד היה 25 פאונד כיום תותח זה אינו בשימוש צה"ל מאחר וזמנו עבר. את טבילת האש הראשונה עבר סבי בשנת 1960 כאשר הגדוד השתתף בקרב ברמת הגולן. סבי השתחרר מהצבא בשנת 1961 בדרגת סמ"ר כשתפקידו בגדוד בשירות הסדיר היה שליש גדודי. כהוקרה על הצטיינותו בתפקיד זכה לקחת חלק בטקס החלפת דגלי החייל שנערך בירושלים

במילואים שובץ סבי לגדוד 332 שהינו גדוד של מרגמות כבדות מוצנח ושימש כסיוע לחטיבת הצנחנים הסדירה. במילואים סבי השתתף בשתי מלחמות: מלחמת ששת הימים ומלחמת יום כיפור. על מנת להיות תמיד בכוננות מתמדת וזמינה מאוד ולסייע לחטיבה סדירה (כפי שציינו בעבר) הגדוד עבר מידי שנה בשנה אימון גדודי ולפעמים בשיתוף פעולה עם גדודים אחרים. תוך כדי שירות המילואים לאורך השנים סבי קיבל דרגת רס"ל. במלחמת ששת הימים ודרגת רס"ר במלחמת יום כיפור.

סבי השתתף בשתי מלחמות: מלחמת ששת הימים שהייתה בשנת 1967 ומלחמת יום כיפור שהייתה בשנת 1973.

סבא מספר על מלחמת ששת הימים:

"לאחר תקופת המתנה ותדרוך לקראת מלחמה שהייתה קרובה מאוד כתוצאה מסגירת מיצרי טירן שמענו את הסיסמה "סדין אדום" ואז כל הגדוד נע קדימה לעבר היעד שקיבלנו. כל חיילי הגדוד היו דרוכים  ומתוחים לקראת הלא ידוע מאחר ובתחילה לא ידענו בדיוק מה המשימה שטוטל עלינו בהמשך, ואכן הגדוד עבר את המלחמה הקשה מאוד בגזרה הדרומית לאחר שהיה תחת מתקפה קשה מאוד של המצריים ובשלב מסוים היה נתון גם למתקפת מטוסים מצריים שגרמו לנו ל -2 הרוגים ומספר פצועים".

סבא מספר על מלחמת יום כיפור:

"מלחמת יום כיפור תפסה אותנו (חיילי הגדוד) כשסיימנו אימון גדודי שנמשך 30 יום ביום שישי 5.10.73 , ובשבת בבוקר למחרת גוייסנו מיד לקחת חלק במלחמה. נלחמנו בגזרה הדרומית ולאחר גמר הקרבות נשארנו בכוננות ושמירת השטח לעוד תקופה של 5 חודשים כך ששירות המילואים ערך כ-6 חודשים

קישור המצגת שהכין גיא גרינברג לסבא אריק

הזוית האישית

סבא אריק: שמחתי על ההזדמנות שנתנה לי להעביר לנכדי גיא ששיתף איתי פעולה ולשאר נכדיי על תקופת ילדותי ותקופת השירות הצבאי. תקופת הילדות הייתה תקופה מיוחדת עבורי ועבור הוריי שעברו את תקופת השואה למרות שעלו ארצה לפני עליית הנאציזם אבל איבדו את כל משפחתם. תקופת ילדות זו הייתה גם חלק מהקמת המדינה קליטת עלייה הקמת כל מוסדות, הקמת הצבא ולזה זכיתי לראות כיצד הגענו עד כה. מאחר והיה לי חלק לתת את המירב בשרותי הצבאי ולהשתתף במלחמות שהיו בתקופתי, חוויה מיוחדת הייתה כשלקחתי חלק פעיל בהנהלת מכבי נתניה שקרובה ללבי מאז היותי ילד שאבי לקח אותי למשחקים וזכיתי לחגוג את ההישגים שהיו לה בכל השנים.

גיא: נהניתי מאוד לעבוד עם סבי ללמוד ולשמוע על ילדותו ועל שירתו הסדיר, גם על האימונים במילואים וההשתתפות במלחמות ישראל. למדתי שסבי היה שליש גדודי והשתתף בשתי מלחמות: מלחמת ששת הימים, ומלחמת יום כיפור. במהלך העבודה נסעתי עם סבי ועם בן דודי עידו, למוזיאון בית התותחן שבזיכרון יעקב. עקבנו אחרי פעולות הגדוד שבו סבי לקח חלק, ולמדתי על התפתחות חיל התותחנים בכל הזמנים. גם אני אוהד מושבע של מכבי נתניה ושמחתי לדעת שסבי היה פעם פעיל ומראשי האגודה.

מילון

עוצר
הוא הוראתו של גוף בעל סמכות על שטח מסוים אשר אוסרת על תנועת אנשים ברחובות. העוצר יכול לחול במשך שעות אחדות של היממה בלבד, או באופן רצוף.

ציטוטים

”שמחתי לדעת שסבי היה פעם פעיל ומראשי האגודה של מכבי“

הקשר הרב דורי