מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא וסבתא עלו לארץ מאוקראינה

תמונה משותפת ממפגש בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא בילדותה
איך היה הילדות באוקרינה ואיך הייתה העליה לישראל

אני רון רייסברג הנכדה של סיומה ורעיה משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ומביאה את סיפור עלייתם של סבתא רעיה וסבא סיומה.

סבי וסבתי בילדותם

תמונה 1

סבתא רעיה מספרת:

למדתי בבית ספר באוקראינה 10 שנים ואחר כך עבדתי במפעל של ממתקים. בתקופה ההיא באוקראינה היה נהוג לעבוד תקופה לפני שהלכו ללמוד באוניברסיטה, היה צריך לעבוד. הלימודים באוקראינה היו טובים וגם החברה, לא הרגשנו אנטישמיות.

בשנת 1966 התחתנתי ובשנת 1966 נולד הילד הבכור שלי והוא הלך לגן אוקראיני. אחרי חמש שנים נולדו איגור ובוריס תאומים ואז הפסקתי לעבוד.

בשנת 1973 עלינו לארץ אני, אמי, אבי, בעלי ובני. הגענו לארץ בשנת 1973, זה היה בתקופת מלחמת יום כיפור. ישר העבירו אותנו לנצרת עלית ועד היום אנחנו גרים שם. העלייה הייתה קשה, היה קשה לקבל אישור עלייה לארץ ישראל. הגענו מאוקראינה דרך וינה ומשם הגענו לארץ ישראל. בישראל אחרי יומיים, בעלי הלך לחפש עבודה במקצוע שלו. הוא היה חרט במקצועו ולא הייתה מספיק עבודה, כי זו הייתה תקופת המלחמה בארץ. בשעות הערב היינו לומדים עברית.

סבא סיומה מספר:

נולדתי בשנת 1939 באוקרינה בקורוסטן. אחרי שלוש שנים התחילה מלחמת העולם השנייה ואת אבי גיסו לצבא האדום. אמי נישארה בבית עם שלושה ילדים קטנים: אחותי הבכורה ליזה שהייתה בת 7, אני שהייתי בן שלוש ואחי הקטן ברוך, שהיה בן שנתיים, שלצערנו נפטר בזמן המלחמה מרעב כי לאמי לא היה מה לתת לו לאכול. הגרמנים התקרבו לקורוסטן, במקום שבו גרנו, אז ברחנו מיד ברכבת לסטלינגרה, שם מצאנו מקום מקלט ונשארנו שם עד סוף המלחמה. כשנגמרה המלחמה חזרנו לקורוסטן וגם אבי חזר מהצבא, אני זוכר שלא ידעתי מיהו? לא זכרתי אותו. אחרי כמה שנים נולדה במשפחתנו עוד אחות, אחותי טניה.

אחרי זה למדתי בבית ספר ואחרי הלימודים הלכתי לעבוד במפעל, מפעל לייצור נשק ורובים בשביל הצבא. בהמשך  התגייסתי לצנחנים. את רעיה אשתי הכרתי באמצעות חברים שלי, הם הכירו לי את רעיה. התחתנו ובשנת 1966 נולד בני הבכור אלכס ואחרי חמש שנים נולדו איגור ובוריס תאומים ועלינו לארץ ישראל אני, אמי, אבי, אישתי, אחיות שלי ובני וגם ההורים של אישתי.

כשהגענו לארץ זה היה ביום כיפור כך שהיה קשה למצוא עבודה, אבל אחרי שנה מצאתי עבודה. עבדתי במפעל שעוסק במכניקה. כשהמפעל נסגר עברתי לעבוד במפעל שעוסק במכשירי ריפוי ושוב המפעל נסגר ועברתי לעבוד במפעל בעמק si sistems, שם עבדתי עד הפנסיה. היום אני אבא לשלושה ילדים ומהם יש לנו שמונה נכדים. ולשמחתי טסנו יחד לטיול שורשים באוקראינה.

הזוית האישית

רון רייסברג: היה כף לשמוע את סיפור עלייתם של סבא וסבתא שלי, זה היה זמן איכות אחד עם השנייה.

תמונות של סבא וסבתא

תמונה 2

מילון

si simtems
המפעל שסבא שלי עבד בו

קורוסטן
קורוסטן (באוקראינית: Ко́ростень) היא עיר במחוז ז'יטומיר בצפון אוקראינה.

ציטוטים

”עברתי לעבוד במפעל העמק si simtems“

הקשר הרב דורי