מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות ברומנייה והעלייה לארץ ישראל

אני וסבי על רקע תיעוד חייו של בן גוריון
משפחתו של סבי. אביו, אמו, אחותו וסבי
אנחנו נדבר בסיפור על : חיק המשפחה, על החינוך בבית ספר ברומניה עד לעלייה לארץ ישראל, על העלייה לארץ ישראל, על השירות בצה"ל ובמשרד הביטחון.

חיק המשפחה

סבא שלי (אריה) נולד ברומניה בעיר יאסי בתאריך 4.4.1946. ההורים של סבא היו מבוגרים (בני 42) והתקופה הייתה אחרי מלחמת עולם השנייה, תקופה קשה במיוחד שהמשפחה הייתה ענייה. סבא רבא ניצול מרכבות המוות בתקופת הנאצים ברומניה וסבתא רבתא הייתה אנאלפביתית והיא בעצמה גדלה מגיל שנתיים בלי הורים (ההורים שלה נפטרו כשהיא הייתה בת שנתיים, האחים והאחיות שלה הבוגרים גידלו אותה). כשסבא שלי נולד הייתה לו אחות יחידה גדולה ממנו בשמונה שנים .מזיכרונותיו של סבא תקופת ילדותו הייתה קשה. ארבעת בני המשפחה התגוררו בחדר אחד קטן מאוד (2.5 מטר/2.5 מטר). סבא רבא היה סנדלר וסבתא רבתא עקרת בית .

החינוך בבית ספר ברומניה עד לעלייה לארץ ישראל

את בית הספר היסודי שבעיר, גיורגה קושבוק, סיים בהצלחה. לפני שנתיים, סבא לקח את הנכדים לטיול שורשים והייתה לי הזכות  לראות את בית הספר בו למד ואפילו מקום הישיבה שלו בכיתה. ההתרגשות הייתה גדולה, כי בנוסף, המורה שלימדה ביום שביקרנו, אמרה לילדים שהיא גאה לארח בבית הספר את מי שלמד בו לפני כשישים שנה. בתיכון, סבא למד בבית ספר עם תכנית מיוחדת לאימון גופני, כך שכל בוגר תיכון הוא גם מוסמך כמורה לספורט.

התחום שסבא הצטיין בו היה קפיצה לגובה ובשנת 1961 הוא גם זכה מקום ראשון בנוער באזור שהוא גר. בתיכון זה "מיחאי אמינסקו" למדו רק שני יהודים, סבא שלי ותלמיד נוסף. הם היו חברים טובים וביחד עם חבר שלישי היו מוכרים תמיד כ"שלישיה" (סריל, בבה ודוקו).שלושתם תמיד היו יחד – למדו, הכינו שיעורים וגם התאמנו לאחר שעות הלימודים ובסופי שבוע. כאשר קיבלו אישור לעלות לארץ ישראל, סבא נזרק מבית הספר מבלי שהוסבר לו מדוע, אבל לכולם זה היה ברור – בגלל היותו יהודי !משפחתו החליטה לעזוב את רומניה ולעלות לארץ ישראל. מצד אחד,הפרידה מהחברים, מבית הספר, מפעילויות הספורט ומרומניה הייתה קשה מאוד ומצד שני, חוסר הוודאות על מה שהולך להיות בהמשך כלפי היהודים מאוד הטריד את סבא.

1961 – סבא הצטיין בקפיצה לגובה

תמונה 1

העלייה לארץ ישראל

סבא עלה לארץ ישראל עם הוריו ואחותו בתאריך 16.1.1962. לפני היציאה מרומניה, סבא הכיר בחורה ששמה אסתר, שהייתה מהעיר יאסי ברומניה ועלתה לישראל עם אחיה ואמא שלה, לאחר שאבא שלה נפטר חצי שנה לפני העלייה. בהמשך סבא ואסתר התחתנו ועד היום הם ביחד, סבא אריה וסבתא אסתר. ההתאקלמות בארץ הייתה קשה קשיי השפה, רכישת חברים ועוד… את שפת העברית סבא למד ב"אולפן" בקבוצת "שילר" ואת לימודי התיכון מקצועי בפנימיית נעורים שבכפר ויתקין.

שירות בצה"ל ובמשרד הביטחון

סבא התגייס לצה"ל בפברואר 1965 ובהמשך סיים קורס קציני חימוש לאחר מלחמת יום הכיפורים .עיקר התפקידים שסבא עסק בהם היו: חשמלאי טנק, צנטוריון (שוט), מנהל מחלקת חשמל ואלקטרוניקה במש"א 7100, הדרכה וניהול שוחרים בפנימיה הטכנית של חיל החימוש. סבא שירת בצה"ל 12 שנים ובתום שירותו, החל לעבוד במשרד הביטחון, שם מילא מספר תפקידי רכש בארץ ובמשלחת בניו יורק במשך כ-35 שנה.

סבא בשרות צבאי

תמונה 2

חוויה ישראלית

עם העלייה לארץ ישראל סבא עבר לקיבוץ שילר (במסגרת עליית הנוער) כדי ללמוד עברית. החיים בקיבוץ נראו לסבא מאוד מוזרים ויחד עם זאת מאוד כייפים. השותפות בין החברים, לחיות ביחד, לאכול ביחד, לעבוד ביחד והדאגה ההדדית בין החברים זו הייתה חוויה מיוחדת במינה שלא קיימת בשום מקום בעולם. זו הייתה חוויה ישראלית מיוחדת במינה עבור סבא.

סבא בצעירותו – חוויה ישראלית בקיבוץ שילר

תמונה 3

הזוית האישית

סבא אריה: ראשית היה מעניין להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם הנכדה ליה, שהיא הצעירה מבין 7 הנכדים שלי. חשוב היה לי לספר ולעניין אותה בכל ההיסטוריה שלי ושל משפחתי ולתעד את הדברים. היה לי כייף, מעניין וחוויה מיוחדת להשתתף עם ליה בתכנית בבית ספר בן גוריון בכפר סבא בשנת 2018.

ליה: היה לי ממש כייף לעבוד ולבנות את הסיפור הזה עם סבא, נהניתי ללמוד על העבר של סבי ולדעת מי הייתה משפחתו וחבריו. אני נהניתי לעבוד בתכנית הקשר הרב דורי בימי שישי, הכרתי סבים וסבתות נוספים של חברים שלי שהשתתפו גם הם בתכנית.

מילון

"אולפן עברית"
אולפן עברית הוא בית ספר ללימוד אינטנסיבי של השפה העברית. האולפנים מיועדים בראש ובראשונה לעולים חדשים במסגרת תהליך הקליטה. בנוסף יכולים ללמוד בהם גם תושבי חוץ ותיירים.

ציטוטים

”"המשפחה היא ערך עליון וזיכרונות הילדות הן שמעצבות את חיינו" “

הקשר הרב דורי