מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות ברומניה

ביום הולדת 13 של דניאל
סבתא רחל עם הוריה
המשפחה שלי

שמי רחל זקס ילידת 25.1.1947 בעיר סיגט שברומניה.

שמות הורי: אימי חיה ז"ל אבי שלומו ז"ל שניהם ניצולי שואה שנלקחו למחנות עבודה ולאושוויץ, כשאיש לא ידע לאן הם  מועברים יחד עם משפחותיהם האחים האחיות וההורים, כשאצל אימי היו 9 אחים אצל אבי 7.

המשפחה הושמדה. מי ששרד וחזר לאחר המלחמה היו אימי ושני אחיה אחותה ושמה שרה ואחיה ושמו אליעזר.

אבי ז"ל חזר מאושוויץ עם אח נוסף בשם יוסי. מי ששרד וחזר חיפש לבנות לעצמו חיים חדשים,בלי הורים אחים וילדים. הרצון העז לחזור ולהיות משפחה התבטא בוויתורים רבים. התופת שעברו הביאה אותם להמון פשרות ולרצות ליצור חיים חדשים.

אימי ואבי התחתנו כשההפרש בניהם היה 19 שנה. אבי נלקח לאושוויץ עם אישתו ושני הילדים ולכן בפשרה שהם התחתנו בניהם בגלל היותם מאותה עיר.

נולדתי אני ואחי דודי ז"ל בעיר סיגט כשהוא אחד המחוזות הכי יפים ברומניה. זכורה לי ילדות נפלאה בעיר כשמחציתה היו יהודים סבי היה רב גדול בעיר כשלצערי לא הכרתי לא את הסבים ולא את הסבתות.

למדתי בבית ספר רומני, בשעות אחה"צ ההורים הקפידו שנלך לחדר ללמוד עברית. זוכרת ילדות משחקי חברה כמו: קלס, חמש אבנים, חבל קפיצה, גומי.

מותרות לא היו אבל תמיד שמחנו והיינו מאושרים במה שכן היה לנו. זוכרת את האנטישמיות שהייתה שם אך לא הפריע במהלך השנים לא גרמה לבעיות אך לצערי כשעלינו ארצה בשנת 1958 מעברי הגבול הרגשתי באנטישמיות וברוע של הגויים. כל מזוודה שהייתה לנו ולקחנו איתנו את הכי המעט שאפשר פתחו לנו במעברי הגבול ורצו לנקום בנו ולהעלים כילדים את הזיכרונות שהם המעט שילד יכול לקחת לעצמו. תמונות דברים אישיים כמו צעצוע בובה כשהייתי קשורה מאוד אליה שם.

הגענו ארצה ב-1958 שמחים שאנחנו מצטרפים למשפחה בארץ. הגענו למושב בית הילל בגליל העליון ששם הייתה אחותה של אימי.

ניסיתי להתגבר ולבנות לעצמי ילדות חדשה ביודעי את השפה היה לי קל יותר, נקלטתי בכיתה ה' במסגרת הילדים הייתי כמו כולם. חוויתי חוויות קשות וגם נעימות מאחר ולהורים היה מאוד קשה רגשית וכלכלית. עשו הכול כדאי שתהיה פרנסה בבית. סיימתי בית ספר יסודי בבית הילל לאחר מכאן עברתי ללמוד בתיכון בקריית שמונה כשייחד עם מסלול הלימודים מאוד הייתי מעורבת בעבודות המשק והעזרה להוריים. סיימתי בגרויות התגייסתי לצבא בצבא שירתי שירות מלא כפקידת שלישות שרות מהנה מאתגר עם המון חוויות עם האנשים שהיו יחד איתי בבסיס.

שם מצאתי את בן זוגי יחד איתו בנינו משפחה מדהימה 3 ילדים 2 בנות ובן ולכל אחד מהם 3 ילדים מקסימים.

זה סיפורי הקצר על חיי  המשפחה והעלייה לארץ.

הזוית האישית

דניאלי נכדתי המקסימה, נהניתי מכל רגע להיות במחציתך ולהעלות זיכרונות וחוויות, זכות להיות נוכחת בחייך. אוהבת אותך מתוקה שלי, סבתא רחל.

מילון

אנטישמיות
אַנְטִישֵׁמִיּוּת היא המונח המודרני לתיאור תופעה חברתית שלפני המאה ה-19 נודעה בשם שנאת יהודים או שנאת ישראל.

ציטוטים

”ניסיתי להתגבר ולבנות לעצמי ילדות חדשה.“

הקשר הרב דורי