מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות בפלורנטין

סבא ואני בבית התפוצות בקשר הרב דורי
סבא ואמא כתינוקת בטיול בצפון
החיים כילד בתל אביב לפני קום המדינה

עליית הורי מפולין ארצה

סבא מספר על עליית הוריו ארצה

התקופה של שנות השלושים של המאה ה-20, רבים מיהודי פולין רצו לעלות ארצה אך לא הייתה באפשרותם עקב התנגדות השלטונות הבריטיים ששלטו בארץ. השלטונות הבריטיים חילקו אשרות במשורה וזאת לפי השתייכות מפלגתית ומקצוע.

אבי למד בישיבה בפולין והשתייך לתנועה חלוצית דתית בגלל רצונו לעלות ארצה התחיל בהכשרה חקלאית על מנת להיות חקלאי בישראל ועקב זאת קיבל אשרת עולה.

אמי בת למשפחה של עשר נפשות וגרה בעיר סמוכה לעיר של אבי, ורצונה היה עז לעלות לישראל. אח אמי למד בישיבה יחד עם אבא שלי ואז הוא אמר לה: "למד איתי בחור בישיבה שעבר הכשרה חקלאית וקיבל אשרה לעלות ארצה וזהי ההזדמנות שלך לעלות אני אכיר בינכם". ההיכרות נוצרה ואכן הורי נישאו וקיבלו שניהם אשרת עלייה לארץ השנה הייתה 1934. שאר משפחתה לא רצו לעלות ארצה מלבד האמא ואחותה הצעירה. עם עליתם ארצה התחילו לפעול להביא את האמא והאחות.

הילדות בשכונת פלורנטין בעיר תל אביב

נולדתי בשנת 1936 בשכונת פלורנטין. בשכונתנו רוב משחקי הילדות והבילויים היו ברחוב. שם נאספו ילדים בגילאים שונים וכל גיל משחקיו הוא. חוויה שנחרטה בזיכרוני בהיותי בן 6 שיחקנו ברחוב פתאום נשמעו יריות ואז הגיעו מכוניות משטרה וסגרו את הרחוב מזרחי ב וגופה מכוסה בסדין הורדה מהבית במזרחי במספר 8 ונשמעו צעקות: הבריטים רצחו איש לחי אחר כך הסתבר שזה היה מפקד הלחי יאיר שטרן.

לאחר תקופה אמי סיפרה לי שמספר חודשים לפני הרצח בשעות הערב פתאום נשמעו דפיקות חזקות מדלת ביתנו שברחוב התחנה 8 אלה היו סוכני בולשת בריטים שהתחילו לעשות חיפוש בבית כדי לוודא שאין אנשי מחתרת בביתנו, מסתבר בדיעבד שהם טעו בכתובת כי גרנו בסמיכות לרחוב מזרחי ב מספר 8 . לפני מספר שנים הוקם מוזאון הלחי בבית בו הסתתר יאיר שטרן. והרחוב הוסב על שם יאיר שטרן.

תמונת ילדות של משפחת סבא

תמונה 1

מלחמת השחרור

מקום מגורי משפחתי קרוב היה לגבול יפו תל אביב, בתקופה שלפני הכרזת המדינה היו היתקלויות מלוות בירי מצד תושבי יפו הערביים. המצב החריף במרץ 1948 זכורני לילה אחד התחילו יריות והפגזות מצד יפו על שכונתנו. עקב נפילת הפגזים קרוב לביתנו. וחילופי היריות הפסיביים משני הצדדים, הם מצדנו והם מצד הערביים החלטנו באישון לילה אנחנו ושכנינו החלטנו לעבור למקום מבטחים לא רחוק מביתנו ,לחנות של אחד ממכרינו שם שהינו עד הבוקר. אני הייתי הבכור במשפחתי בן 11 ואחותי הקטנה הייתה בת חודשיים  עטופה בשמיכה על זרועותיי עד הגיענו למקום המבטחים. כל הלילה היו חילופי אש ועם בוקר שהמצב נרגע חזרנו לביתנו. כמובן שהמצב לא נרגע ואז החליטה משפחתנו לעבור לתקופה לעיר בני ברק מקום מגוריה של דודתי. במבצע חמץ בחודש אפריל 1948 נכבשה העיר יפו, כמו גם ריכוזיי אוכלוסייה ערביים אחרים.

ביום כ"ט בנובמבר 1947 הייתי בן 11.5 זוכר אני בשכונה שגרתי הייתה תכונה רבה כל התושבים התרכזו במקום שהיה הרדיו היחידי בשכונה והאזינו לשידור של הכרזת האו"ם. ופתאום נשמעה שאגת שמחה:" יש לנו מדינה" כולם התחילו לשיר ולרקוד. והתחילה נהירה למרכז תל אביב לרחוב אלנבי (כיכר מגן דויד) ומשם לשפת הים בתל אביב.

אני הייתי הבכור במשפחתי בן 11 ואחותי הקטנה הייתה בת חודשיים  עטופה בשמיכה על זרועותיי עד הגיענו למקום המבטחים. כל הלילה היו חילופי אש ועם בוקר שהמצב נרגע חזרנו לביתנו. כמובן שהמצב לא נרגע ואז החליטה משפחתנו לעבור לתקופה לעיר בני ברק מקום מגוריה של דודתי. במבצע חמץ בחודש אפריל 1948 נכבשה העיר יפו, כמו גם ריכוזיי אוכלוסייה ערביים אחרים.

 אני וסבא בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 2

קישור למצגת באתר בי"ס "בין ההדרים"

הזוית האישית

 המצגת שהכנו בתכנית הקשר הרב דורי

מילון

סוף מעשה במחשבה תחילה
לפני שאני מבצע פעולה לחשוב

ציטוטים

”החיפזון מהשטן הוא “

הקשר הרב דורי