מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות בעבר

סבתי ואני בבת מצוותי
סבתי ביום החתונה
סיפורה של סבתי על הילדות בזמנים אחרים

קוראים לי רחל ואני בת 74. שמי נבחר לי על שמה של סבתא שלי מצד אמא שנפטרה לפני שנולדתי. נולדתי בגבעתיים בישראל להורי, עדה ומרדכי. גדלתי בבית פרטי שהיו בו 2 חדרים עם גינה גדולה. היינו מבשלים במטבח, את הכביסה היו מכבסים פעם בשבוע על מדורה קטנה בחצר ותולים על חבלים. לא רחוק מהבית הייתה מכולת שבה קנינו כל יום לחם. חלב חילקו לבתים, וכמו כן חילקו קרח בתשלום כדי לקרר את האוכל במקרר. אבי עבד בתנובה כמחלק חלב לבתים, ואמי הייתה עקרת בית.

אמי הכינה לנו כל יום ארוחת בוקר מלאה כגון: ביצים וסלט ובשבתות היינו אוכלים עוף, מרק וחמין. אמי הייתה טובת לב ודאגה לנו מאוד. היא הייתה באה לכל האירועים, וזה היה הבילוי שלה. אבי עבד קשה, הוא היה אדם טוב אך עצבני. לרוב היינו לובשים בגדים פשוטים אבל הייתה לי חברה עשירה שנתנה לי במתנה מכנסי גינס וחולצה ורודה. החברים בעבר היו אלו שגרו ברחוב שלנו, כי שאר התלמידים גרו רחוק ולא היינו יכולים להגיע אליהם. משחקי הילדות שלנו היו: 5 אבנים, קלאס, מחבואים, תופסת ומחניים. בשעות הפנאי שלי יצאתי עם השכנים לרחוב ושיחקנו עד שהחשיך. למדתי בבית ספר עממי "כצנלסון" בגבעתיים והלכתי לתיכון ערב "דביר" ברמת גן. בבוקר הייתי עובדת בבית מרקחת ובבית חרושת למפות, כדי שיהיה כסף לשלם לתיכון ערב. בתיכון למדתי אנגלית, מתמטיקה, היסטוריה, תלמוד ותנ״ך. בבית ספר העממי למדתי כלכלת בית, בישול ותפירה. המורים היו חלקם נוקשים וחלקם טובים, התייחסנו אליהם בכבוד. אני זוכרת בעיקר את המורה לתנ״ך מכיוון שהוא היה חכם ופירש לי את שם משפחתי.

פעם בבתי הספר לא הייתה תלבושת אחידה. בבית הספר היה חדר אוכל, והמאכל האהוב עלי היה ריבה ושוקולד למריחה. לא היו בעבר הרבה ממתקים  כך שדודי היה בא לבקר מקנדה הוא היה מביא לי ולמשפחתי מלא שוקולדים. הייתי בתנועת נוער "הנוער העובד" נפגשנו כל שבת לפעילות. מאוד אהבתי את זה, היה כיף: שרנו ורקדנו. לאחר מספר שנים החברים הכירו לי את בעלי זאב. זאב היה בחור מיוחס וטוב לב, ובמקצועו היה מהנדס.

נולדו לנו 3 ילדים וכיום יש לנו שבעה נכדים. הקשר שלי ושל זאב נרקם על ידי שידוך. נהגו לחזר על ידי שניסו להרשים אחד את השנייה. אופי היחסים בין ההורים לילדים היו טובים ואוהבים. היה אפשר לדבר עם ההורים על דברים שקשורים בחיי היום יום. אמי הייתה מאוד מעורבת ובאה לכל האירועים ומתעניינת עם מי אני יוצאת, אבי היה פחות מעורב. ביחד כמשפחה נהגנו ללכת לבקר את המשפחה או לארח אותה.

סבתא רחל וסבא זאב

תמונה 1

הזוית האישית

הנכדה רוני: נהניתי מאוד לעבוד עם סבתי, למדתי דברים חדשים עליה שלא ידעתי ואני מרגישה שהעבודה קירבה בנינו.

סבתא רחל: נהניתי מאוד לעבוד עם רוני והיה מאוד מעניין. בזכות העבודה נזכרתי בדברים שקרו לי בחיים ושמחתי לספר אותם. בנוסף אני מרגישה שהעבודה קירבה ביני ובין רוני.

מילון

ערכים
תכונות טובות

חלבן
חלבן הוא אדם שמלאכתו היא הובלת וחלוקת חלב ומוצרי חלב שונים ישירות לבתי מגורים. הצורך בהובלת חלב לבתים על בסיס יומיומי נבע מכך שמערכות הקירור לשימור מזון היו לא-מפותחות ולא-נפוצות, וכתוצאה מכך מוצרי חלב התקלקלו במהירות. החל מאמצע המאה ה-20, שכיחותם הגבוהה של מקררים בבתים במדינות המפותחות הפחיתה באופן משמעותי את הצורך בהובלת חלב טרי מדי יום, וגרמה לכך שהמקצוע כמעט ונעלם במדינות רבות ונעלם לגמרי באחרות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כבד את אביך ואת אמך למען יאריכו ימיך על האדמה“

”אמי הייתה טובת לב ודאגה לנו מאוד“

הקשר הרב דורי