מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדה שעלתה ממרוקו

אריאל וסבתא רחל זוזוט
רחל באירוע משפחתי
בעלי עבד בנמל אשדוד

שמי רשל(רחל) זוזוט. נולדתי במרוקו בשנת 1953. העיר בה גרנו הורי ו – 5 אחים במרוקו היא קזבלנקה. שם היתה לנו ילדות קשה. אימא ואבא שלי עבדו, לכן הם לא היו תמיד אתנו ולא טיפלו בנו. היתה לנו מטפלת ערביה שדאגה לכל צרכינו בבית.
תמונת ילדות

תמונת ילדות

 

היה כיף לגור במרוקו כי כולם היו ביחד וכל יום היינו מסיימים ללמוד בשש. הבנות היו חייבות ללבוש חצאית או שמלה, ההורים לא הרשו ללבוש מכנסיים. לא היו מקלחות היינו הולכים למקווה, הנקרא 'חמאם' במרוקאית, בכל יום שישי היינו מתקלחים. בחגים היה מאד כיף. הבנות עזרו בבית, לשכנות, להורים ולחברים. בחג פסח לא היינו אוכלים סוכר וממתקים, אלא רק תה עם נענע, והערבים שם היו מכבדים אותנו.
 
אנחנו נהנים לחגוג את החגים בארץ, אבל לא כמו במרוקו, שם יש הרגשה יותר טובה. אנו מקיימים את המסורת שלנו כמו במרוקו, למשל מימונה, שמציינים אותה אחרי חג הפסח. במהלך חג הפסח אסור לאכול מתוק, ובמימונה אוכלים מתוק, והרבה מאוד.
אמא של רשל שנשארה במרוקו

אמא של רשל שנשארה במרוקו
 
העליה לארץ
החלה מלחמת ששת הימים והערבים במרוקו היו חוטפים נשים. אז הכרתי את מי שלימים יהיה בעלי (ז"ל). שמרנו על קשר והיינו רק חברים. בזמן זה ההורים שלו רצו לעזוב את מרוקו ולעלות לארץ ישראל. הם רצו שאני אצטרף אליהם, אבל אימא שלי לא הרשתה לי ללא נישואין. לכן, הרבנות שם החליטו לחתן אותנו במהירות, כדי שאימא שלי תרשה לי לעלות ארצה. אמנם היינו מאד צעירים, אני בת 15 ובעלי בן 17, אבל לא היתה ברירה.
בר מצוה לבן

בר מצוה לבן

 

בשנת 1968 הגענו לארץ, נשואים, אבל היה לי קשה מאד. התגעגעתי לאימא שלי ולאחים שלי ולא היה טלפון כדי לדבר איתם. הייתי בוכה וכל הזמן עצובה. למרות שהייתי האחות הבכורה מבין כל האחים שלי, היה לי קשה לבד. מיד נכנסתי להריון ונולדה לנו בתנו הבכורה. לא ידענו שנינו מה לעשות איתה, לכן ההורים של בעלי טיפלו בה, בזמן שאנחנו שיחקנו בחוץ. אחד המשחקים הזכורים לי הוא 'קלאס' אשר נקרא במרוקאית 'קערה'.
כשהילדים היו קטנים

כשהילדים היו קטנים
 
את בעלי לקחו ללשכת הנוער כדי למצוא לו עבודה, כי הוא היה עדיין נער. כשהגיע לגיל 18 התגייס לצבא ושירת שנה וחצי. לאחר השירות התחיל לעבוד בנמל אשדוד ואני לא  עבדתי כי הייתי נערה והיו לי ילדים לגדל. בשנת 2008, בגיל 57 בעלי נפטר.
 
העשרה
נמל אשדוד: "נמל אשדוד הוא הנמל הגדול בישראל מבחינת מספר אוניות המטען שעוברות דרכו והיקף שינוע המטענים. נמל אשדוד פועל לצד שני הנמלים המסחריים האחרים בישראל – נמל חיפה ונמל אילת. נמל אשדוד ממוקם בצפון-מערב העיר אשדוד, לחוף הים התיכון, במישור החוף הדרומי של ישראל, ומשמש גם למעבר סחורות עבור ממלכת ירדן".
 
מימונה: "הוא חג עממי של יהודים יוצאי צפון-מערב אפריקה, ובעיקר יהדות מרוקו, הנהוג במוצאי שביעי של פסח, באסרו חג . מקור המנהג הוא במסורת יהדות מרוקו, ולפי השערת החוקרים, החל במאה ה-18. מסורת החג חודשה בארץ ב-1966, ובהדרגה הפך החג מחג של עדה אחת לחג לאומי. חג המימונה הוא חג של אביב, תקופת מעבר מחורף לקיץ התחדשות הטבע וגם החיים המסחריים. רבים מיהודי צפון אפריקה התייחסו אליו כתחילת של שנה חדשה. הוא נחשב כסימן למזל טוב ולרווח כלכלי. הוא היה קשור לפריון חקלאי, להתחלת הקציר של יבולי התבואה. חג המימונה הוא חג של מעבר מן הפסח ומגבלות דיני החמץ לחיי השיגרה. במרוקו הוא שימש לחידוש יחסי האינטראקציה עם הסביבה היהודית והמוסלמית שנותקו זמנית בשל ההקפדה הרבה על הלכות הפסח. במימונה הייתה חשיבות רבה לאירוח ולהתארחות אחד אצל השני, על מנת לברך ולהתברך. הכנסת האורחים הייתה שיוויונית. כל אחד, יהודי או מוסלמי, יכלו להתארח, ללא הזמנה.
 
תשע"ו

מילון

קזבלנקה
העיר הגדולה השוכנת על חופה האטלנטי של מרוקו, ונחשבת למרכז הכלכלי של המדינה.

חמאם
בית מרחץ טורקי, הוא בית מרחץ לח המקובל ברחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה. הרחצה בחמאם הייתה נפרדת לנשים ולגברים, והוא היה למקום מפגש חברתי, שלעתים כלל גם בידור או הגשת משקאות ואוכל, ונקשר עם אירועים שונים כמו חתונות, לידה או חגים. עם השנים התפתחו בו מנהגים ייחודיים של רחצה טקסית שחולקה למספר שלבים. הבילוי בחמאם החל בשהיה בחדר הזעה חם, המשיך ברחצה במים ובסבון, והסתיים בהתרגעות בחדר קריר. לעתים הוא כלל עיסוי, שפשוף העור או הלקאת הגוף בתחילתו.

מימונה
הוא חג עממי של יהודים יוצאי צפון-מערב אפריקה, ובעיקר יהדות מרוקו, הנהוג במוצאי שביעי של פסח, באסרו חג . מקור המנהג הוא במסורת יהדות מרוקו, ולפי השערת החוקרים, החל במאה ה-18. מסורת החג חודשה בארץ ב-1966, ובהדרגה הפך החג מחג של עדה אחת לחג לאומי. חג המימונה הוא חג של אביב, תקופת מעבר מחורף לקיץ התחדשות הטבע וגם החיים המסחריים. רבים מיהודי צפון אפריקה התייחסו אליו כתחילת של שנה חדשה. הוא נחשב כסימן למזל טוב ולרווח כלכלי. הוא היה קשור לפריון חקלאי, להתחלת הקציר של יבולי התבואה. חג המימונה הוא חג של מעבר מן הפסח ומגבלות דיני החמץ לחיי השיגרה. במרוקו הוא שימש לחידוש יחסי האינטראקציה עם הסביבה היהודית והמוסלמית שנותקו זמנית בשל ההקפדה הרבה על הלכות הפסח. במימונה הייתה חשיבות רבה לאירוח ולהתארחות אחד אצל השני, על מנת לברך ולהתברך. הכנסת האורחים הייתה שיוויונית. כל אחד, יהודי או מוסלמי, יכלו להתארח, ללא הזמנה.

נמל אשדוד
נמל אשדוד הוא הנמל הגדול בישראל מבחינת מספר אוניות המטען שעוברות דרכו והיקף שינוע המטענים. נמל אשדוד פועל לצד שני הנמלים המסחריים האחרים בישראל - נמל חיפה ונמל אילת. נמל אשדוד ממוקם בצפון-מערב העיר אשדוד, לחוף הים התיכון, במישור החוף הדרומי של ישראל, ומשמש גם למעבר סחורות עבור ממלכת ירדן.

ציטוטים

”החלה מלחמת ששת הימים והערבים במרוקו היו חוטפים נשים.“

הקשר הרב דורי