מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדה ממרקש

סבתא עליזה ואני
סבתא עליזה בת 25
סיפורה של סבתא עליזה

ילדות

עליזה אליס פרץ נולדה בשנת 1952 וחיה בעיר מרקש שבמרוקו עם הוריה, ימנה (אימא) ואהרון (אבא) ושתי אחיותיה סימי וליליאן. החיים שם היו קשים: הוריה עבדו בעבודות מתישות וקטנות כמו תפירת בדים ותפירת כפתורים מבד, המצב הכלכלי היה קשה והם לא יכלו לקנות הרבה. סבתא עליזה ואחיה התבקשו לצאת לעבוד בגילאים קטנים.

סבתא למדה במרוקו בבית ספר צרפתי ולמדה לדבר צרפתית ומרוקאית. סבתא אהבה לטייל עם החברות שלה אחרי שעות בית הספר רכובה על אופני העבודה של אבא שלה.

בימי שישי אימא של עליזה היתה לוקחת אותה למאפיה, שם היה טבון גדול וכל האימהות בשכונה היו מביאות את הבצק שהוכן לאופה, והאופה היה מכניס אותו לטבון החם והענק והיה מכין עבורן חלות. אחר הצהריים של יום שישי עליזה ואימא שלה היו לוקחות סיר גדול של חמין, נותנות אותו לאופה ולאחר יום (בשבת) כשאביה היה חוזר מבית הכנסת הן היו הולכות לאסוף את החמין החם מהאופה שזכר בדיוק את החמין של כל משפחה מהשכונה.

העלייה

בשנת 1962 סבתא עליזה הייתה בת 10 והיא והוריה עלו לארץ בחשאיות. המשפחה השאירה את כל החפצים והרכוש שלה במרוקו ועלתה רק עם הבגדים שעל גופה.

הם הגיעו על גבי אונייה רעועה בשם "איסטנבול", אשר פעמים רבות כמעט וטבעה בדרכה לאיטליה. באיטליה הם שהו באכסנייה קטנה יחד עם כל המשפחות שעלו עימם. המשפחה שהתה באכסנייה במשך חודשיים.

המקרה שסבתא עליזה הכי זוכרת וזה גם המקרה הכי עצוב בעיניה הוא שאחותה הקטנה, שהייתה בת 8 בלבד, רצתה גלידה, ואימא שלה הורידה את עגילי הזהב שענדה ונתנה אותן למוכר בתמורה לגלידה, עד היום סבתא זוכרת המקרה הזה.

לאחר כחודשיים, סבתא עליזה ומשפחתה עלו על אוניית משא שעשתה את דרכה לישראל.

קליטה בארץ

כשהגיעו ארצה, הועברה כל המשפחה באישון לילה למגדל העמק שהייתה אז כולה חול. המשפחה נקלטה במעברה ולהורים היו קשיי קליטה עקב השפה וחוסר תעסוקה.

כעבור שלוש שנים, בשנת 1965, התחילו לבנות בניינים קטנים במגדל העמק. משפחתה של סבתא עליזה קיבלה דירה קטנה כאשר באותן שנים הייתה אבטלה גדולה, תקופה זה נקראת "תקופת האבטלה" והוריה החלו לעבוד בעבודות יזומות (למשל: בקק"ל). היה עוני גדול כל כך, שסבתא עליזה זוכרת שהלכה לבית הספר ללא גרביים עם סנדלים בחורף כשהיה קר.

סבתא עליזה למדה בבי"ס היסודי "הארי" ובתיכון "משה שרת". היחסים עם המורים היו טובים וסבתא שאהבה ללמוד, כיבדה והקשיבה לכל המורים, בכל השיעורים. סבתא עליזה אהבה לשחק מחניים, קפיצת חמור, בחבל ובחמש אבנים. אחרי הלימודים היא תמיד הייתה הולכת לנוער העובד ומשתתפת בפעילויות.

סבתא עליזה התבגרה וסיימה 12 שנות לימוד בגיל 18. בגלל שההורים שלה היו דתיים, היא לא יכלה להתגייס לצבא.

נישואים ומשפחה

סבתא עליזה הכירה את סבא אברהם במגדל העמק והם התחתנו שנתיים לאחר ההכרות. כיום לסבתא עליזה יש ארבעה ילדים ו- 11 נכדים. לאחרונה עברה להתגורר בגדרה.

הזוית האישית

איתי: תכנית הקשר הרב דורי הייתה חוויה בשבילי למרות הקשיים של תקשורת ישירה בזמן הקורונה. אני מאחל לסבתא שלי שתמשיך להיות כמו שהיא היום ושכולם ידעו את הסיפור המדהים שלה. אני נהניתי לעבוד עם סבתא שלי על הסיפור למדתי ממנה דברים חדשים.

מילון

אוניית משא
אונייה שמעבירה סחורה/משאות.

אישון לילה
מאוחר בלילה/הכי חושך בלילה/חצות.

עבודות יזומות
עבודות שנוצרו בתקופת ה"אבטלה" כדי לספק שכר ועבודה.

ציטוטים

”אם מישהו מבקש ממך כמה שקלים, תסתכל לכיוון הנגדי ותיתן לו“

הקשר הרב דורי