מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדה ממחנה העקורים

פרידה כילדה
במפגש תכנית הקשר הרב דורי בביה"ס
סיפור חייה של פרידה

שמי פפיר הפנר פרידה, נולדתי בשנת 1946. הוריי הגיעו לאחר השואה למחנה העקורים בגרמניה בשם פוקינג, שם הוריי התחתנו ואני ילידת המקום. לאחר 14 חודשים עלינו ארצה, בשנת 1948. שלחו אותנו במטוס והגענו למחנה דוד, משם לפרדס חנה ומשם עברנו לבאד אל שיח בתל חן. שם למדתי בגן ובבית ספר. בית הספר שלי היה נראה כמו בית הספר היום רק פחות מפותח. המקצוע שהיה הכי האהוב עליי בבית הספר הוא גאוגרפיה.

פרידה תינוקת

תמונה 1

בצעירותי היינו שומעים מוזיקה דרך רדיו רמאלה, שם שמענו את כל המוזיקה של כל העולם, כמו חווה אלברשטיין ואריק איינשטיין ונעמי שמר וכו'. חגגו לי בת מצווה בבית עם הכיתה. בלי קשר אני חושבת שמיותר לעשות חגיגה יותר מידי גדולה כמו חתונה, אירוע קטן זה מספיק.

פרידה בילדותה

תמונה 2

אם הייתי יכולה לחזור על משהו מתקופת הילדות שלי הייתי חוזרת לתקופה שבה הבית שלנו היה פתוח, שיחקנו בחוץ ולא הייתה טלוויזיה. הכל היה שונה מעכשיו.

פרידה עם הוריה

תמונה 3

בשנת 1971 עברתי לגור בקריית ביאליק, למדתי בבית ספר לפקידות. כשעברתי לגור בקריית ביאליק הרגשתי מאוד טוב כי זה היה שונה מאיפה שגדלתי שם הכל היה בתים ערביים ופה היה הכל חדש. מהצבא הייתי משוחררת כי אבי היה חולה. בגיל 20 התחתנתי עם בעלי שהיה אז בן 21. החתונה שלי נראתה שונה מהיום. אז התחתנו במיוחד בבתי כנסת והיום עושים באולם. אני עשיתי את החתונה שלי בבית כנסת, אני חושבת שיותר נחמד לעשות בבית כנסת אבל כל אחד והדעה שלו.

פרידה כנערה

תמונה 4

יש לי שני אחים ילדי הארץ, אחד נולד בשנת 1954 והשני נולדת בשנת 1957. יש לי שני ילדים (בן ובת) לאחר שילדיי גדלו הם למדו בקריית ביאליק ואני עבדתי במשביר לצרכן. נכון להיום יש לי שישה נכדים ושתי נינות. הנינה הצעירה שלי היום בת חודש וחצי והשנייה בת ארבע.

פרידה ובעלה באיגרת לראש השנה ויום כיפור

תמונה 5

הזוית האישית

פרידה: היום אני בפנסיה משתדלת לנצל כל רגע. אני מתנדבת אצל שתי נשים, אחת זמרת לשעבר ואחת ציירת לשעבר, אני יושבת ומדברת איתן, מספרת להן מה הולך בחוץ כי הן לא יוצאות בדרך כלל ועכשיו אני גם באה לפה, לאורט דפנה ומדברת אתכם ונחמד לי מאוד.

מילון

מחנה עקורים
שארית הפליטה הם היהודים ששרדו את השואה, המשטר והכיבוש של גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. כך נקראים במחקר ההיסטורי ניצולי השואה בשנים הראשונות לאחר סיום המלחמה, שטרם מצאו מקום התיישבות קבע ונדדו באירופה או שוכנו במחנות העקורים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשעברתי לגור בקריית ביאליק הרגשתי מאוד טוב כי זה היה שונה מאיפה שגדלתי שם הכל היה בתים ערביים ופה היה הכל חדש“

הקשר הרב דורי