מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדה מכפר גלעדי

סבתא ואני במפגש בבית הספר
בפורים בקיבוץ
סיפור ילדותה של סבתי בקיבוץ כפר גלעדי

תיעוד סיפורה של סבתא לאה שוחט לבית פורת

שם הנכדה: שני שוחט

לסבתא שלי קוראים לאה. מקור השם שלה הוא מהתנ"ך והיא נקראה ככה על שם אחותה של אביה. שם משפחתה הוא פורת, אך זהו לא השם המקורי, השם המקורי הוא – פרובט. שם זה שונה כאשר אחיה הבכור התגייס לצבא לקורס טייס, המליצו לשנות את שמות המשפחה לשמות עבריים ואז השם בצבא שונה לפורת, בעקבות זה גם כל שאר המשפחה שונתה לפורת.

סבתא שלי נולדה ב- 5.2.1947 (ה' באדר תש"ז) והיא נולדה  בארץ, בבית החולים הסקוטי בטבריה וגדלה בקיבוץ כפר גלעדי.

סבתא היא הבת האמצעית והיה לה יחס שונה בבית כי היא הייתה הבת היחידה במשפחה, אבא שלה היה מפנק אותה בגלל שהיא בת ואמא שלה הייתה דורשת ממנה לעזור הרבה בבית אבל היא לא סבלה מזה. היו לה שני אחים לבכור קראו נפתלי, שנהרג במלחמה ולצעיר קוראים יעקב או בכינוי יענקל.

בילדותה סבתא שיחקה במשחקים שונים כמו חמש אבנים, קלאס, מחניים ועמודו יחד עם ילדי כיתתה. סבתא שלי גדלה בקיבוץ כפר גלעדי , כל הילדים היו בגן מעורב וגם היא ואחיה הצעיר יעקוב היו באותו הגן (גן הדר). מכיתה א' עד י' הם למדו בבית ספר בכפר גלעדי, י"א' י"ב' הם למדו בבית ספר האזורי בכפר בלום. שם גם הכירה את סבא שלי, ישראל.

בכפר גלעדי יש מסורת של שנת בר מצווה בכיתה ז' לכל הכיתה ביחד. בשנה זו הם היו צריכים לעשות 13 מצוות שונות שהראו על בגרות. בסוף השנה נערכה המסיבה בה הילדים הכינו הופעה. גולת הכותרת הייתה טקס קבלת רובים – בגלל שכפר גלעדי הוא קיבוץ של יוצאי השומר יש מסורת של הענקת רובים לילדי הבר מצווה. בנוסף, כל הכיתה קיבלה שעוני יד, וסבתא זוכרת שמהוריה היא קיבלה במתנה אופניים.

אחרי הצבא למדה סבתא ביולוגיה וכימיה והמקצוע שלה היה מעבדנית בתיכון בכפר בלום, היא בחרה במקצוע זה בגלל שאהבה ביולוגיה וכימיה.

הזוית האישית

שני: סבתא עסקה במקצוע מעבדנית בתיכון כפר בלום, כ-40 שנה ולא החליפה כי אהבה מאוד עבודה זו.

אני וסבתא בבית הספר

תמונה 1

 

מילון

כפר גלעדי
כפַר גִּלְעָדִי הוא קיבוץ באצבע הגליל ליד מטולה וקריית שמונה השייך למועצה אזורית הגליל העליון. הקיבוץ מורכב מאיחוד שנעשה בשנות ה-20 וה-30 בין כפר גלעדי, תל חי וקיבוץ טבריה. מדרום לקיבוץ שוכנת כיום מכללת תל חי.

מַעֲבְּדָנִית
מַעֲבְּדָנִית - מַעֲבְּדָן, נקבה עובד מעבדה; לבורנט

ציטוטים

”אם לא תלמד לא להצליח- לא תצליח ללמוד“

הקשר הרב דורי