מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדה מגבעתיים

סבתא ואני במפגש בין דורי בכיתה
סבתא בטיול בהונולולו, הוואי
החיים בגבעתיים

הסיפור של סבתא לבנה

שמה של סבתא שלי הוא לבנה, היא נקראת על שם סבתא שלה לונה אמא של אבא של סבתא, שמעון. לונה משמעותו הוא ירח וירח בעברית זה לבנה. לכן קראו לסבתא לבנה. וכל הנכדים והנכדות קוראים לה: סבתוש  לבנוש.

שם המשפחה של סבתא שלי הוא כהן.  לפני לפני הנשואים של סבתא שם משפחתה היה בוטבול. יש לציין ששמה של סבתא של סבתא לונה לפני נישואיה היה גם כן כהן, כך שעכשיו סבתא  לונה כהן.

סבתא שלי נולדה בארץ בבית חולים תל השומר, ברמת גן. היא גרה בגבעתיים בצריף דו משפחתי, הצריף היה חלל אחד גדול עם מטבח קטן ופינת אוכל. המיקום של סבתא במשפחה הוא מה שנקרא "ממרח סנדוויץ" כלומר, היא הבת האמצעית במשפחה בת שלוש אחיות. אחותה הבכורה של סבתא היא אריאלה, אחר כך סבתא שלי לבנה, ואורלי אחותה הקטנה. גדלו שם שלוש אחיות והשכנים שהיו להם היו חמישה בנים. בבית דיברו עברית בעיקר ובנוסף גם מרוקאית וצרפתית.

הם אכלו בבית אוכל מרוקאי וזיכרון ילדות של סבתא שלי  הוא מרק הסולת שאמא של סבתא הייתה מכינה בבקרים בחורף, זכור לסבתא שלי גם מצעד צבאי שאבא שלי השתתף ב-1967.

מול הבית של סבתא שלי היה בית כנסת גדול, בית הכנסת השכונתי. הייתה גם מכולת בקצה השכונה, ברחוב הסמוך היה מפעל השוקולד עלית ברמת גן ותמיד היה באוויר ריח של קפה. היו שם גם שדות גדולים של חמצוצים.

מנהגי הילדות היו משחקים של אותם ימים כמו 7 מקלות, חמש אבנים, מחניים ועוד.

סבתא שלי זוכרת שהביאו את הטלוויזיה הראשונה בשכונה בחנות למוצרי חשמל וישבו בקפה הסמוך והם ראו טלוויזיה בשחור לבן. אבא של סבתא אהב מאוד את שירי ארץ ישראל את שירי הזמרות: יפה ירקוני ושושנה דמארי. גם היום סבתא שלי מאוד אוהבת את השירים האלה.

תאריך הלידה של סבתא הוא 25/12/1957 זה היה בחנוכה וגם חג המולד. בדרך כלל סבתא חוגגת ימי הולדת עם המשפחה המורחבת בבית, או בטיול לחו"ל.

הזמרת יפה ירקוני – בשירים שסבא רבא אהב

הזוית האישית

דריה: סבתא ואני במפגש תכנית הקשר הרב דורי.

תמונה 1

מילון

יפה ירקוני
יפה ירקוני (24 בדצמבר 1925 – 1 בינואר 2012) הייתה זמרת ישראלית, המזוהה עם תקופת קום המדינה והייתה פופולרית ביותר בשנות החמישים והשישים. מהבולטות שבזמרות ישראל. כלת פרס ישראל לזמר עברי (1998). ויקיפדיה

ציטוטים

”תבקשי בנימוס - אעשה הכל.“

הקשר הרב דורי