מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדה בת ה- 3 מפולין ועד היום

אני וסבתוש
סבתא וסבא בחתונה
סבתא שרי מפולין דרך דימונה ועד לראשל"צ

לסבתא שלי קוראים שרה מקור השם היה על שמה של דודה של אבא שלה. הכינוי של סבתא הוא  סבינה.

שם המשפחה של סבתא שלי הוא צוקרמן. צוקרמן הוא שם מקורי שם המשפחה שונה כשסבתא התחתנה עם סבא והשם משפחה שונה לפיירמן.

ילדות

סבתא נולדה בפולין בתאריך 19.5.54 והיא האחות הבכורה. אחותה הצעירה ממנה בחמש שנים נפטרה לפני שנה מסרטן.

סבתא גדלה עד גיל 3 בפולין. בגיל 3, מתוך ציונות, עלתה לישראל עם משפחתה וגרה בדימונה. הוריה הבינו שזה מקום לא טוב לחיות בו ולכן לקחו אותה לגור אצל סבתא וסבא שלה באשקלון ושם היא היתה במהלך השבוע לבד כי הוריה היו כל השבוע היו בעבודה בתל-אביב.

לאחר מכן, עברה כל המשפחה למעברת בת ים ושם סבתא עם הוריה ועם סבתא וסבא שלה מצד אבא ובני דודים נוספים (14 נפשות) התקופה הזו זכורה לסבתא כתקופה קשה. סבתא היתה ילדה קטנה היא הלכה שם לגן בלי לדעת את השפה. אבל כל הילדים היו מהגרים וכולם דיברו בכל מיני שפות וילדים הסתדרו ביניהם. לאחר מכן סבתא עברה לגור עם סבתא שלה לדירת שיכון ברמת יוסף עד גיל 8. כשאחותה הייתה בת 3 סוף סוף עברו לדירה משלהם, שבה חיו כמשפחה אמיתית. אמא של סבתא היתה שרה לה שירים בפולנית שסבתא לא זוכרת את המילים שלהן. בשכונה שיחקה סבתא עם שאר הילדים במשחקים ששיחקו  אז כמו קלאס, גומי, חמש אבנים, מחניים ועוד. בזמנה הפנוי סבתא עסקה בעבודות יד שתמיד אהבה ליצור: סריגה, תפירה, ציור והכנת כלים מכל סוג.

זכורים לסבתא אירועים מיוחדים בילדות כאשר הייתה נוסעת באופן קבוע לסבתא וסבא שלה באשקלון בחופשות מבית הספר לבקר אותם והם היו מפנקים אותה. סבתא היתה מכינה לה מאכלים שהיא אוהבת.

נעורים והקמת משפחה

בגיל 18 סבתא התגייסה לצבא ושירתה בצריפין בבה"ד 20. במלחמת יום כיפור סבתא הייתה חיילת בבסיס פתוח לא היה בו מקום לישון ולכן ישנו בפנימיה צבאית. בלילות הטיסו מסוקים פצועים לבית חולים תל השומר וזו היתה עבור סבתא חוויה מטלטלת.

סבתא הכירה את סבא שמוליק כשהייתה בתיכון. הם התחתנו בשנה 1974 סבתא היתה בת 20 וסבא היה בן 22 החתונה היתה ב"בית המהנדס". כשנולד אבא שלי סבתא היתה בת 22 וסבא היה בן 24 . ואחר כך כשדוד שלי נולד סבתא היתה בת 26 וסבא היה בן 28.

כיום, לסבתא יש שני בנים איתי ולירון ויש לה  3 נכדים. לירון עדיין לא נשוי ועדיין אין לה ממנו נכדים. אני רואה את סבתא פעמיים בשבוע.

השכלתה של סבתא: תואר ראשון בחינוך מיוחד, מורה לחשבון. כשסבתא הייתה צעירה תמיד רצתה להיות מורה.

מקום העבודה הראשון של סבתא היה כמדריכת שחייה במסגרת משרד החינוך. "בחרתי במקצוע זה כי חשוב שתלמידים ידעו לשחות כדי לשמור על חייהם". סבתא עסקה במקצוע  זה שנה אחת בלבד ואחר כך עברה להוראת זהירות בדרכים. מאוחר יותר עבדה כמורה להוראת קריאה וחשבון בכיתות א'-ב' ולאחר כמה שנים, עד לפרישתה, כמורה לכיתות ג'-ה'.

מנהגי המשפחה

אנחנו נוהגים לחגוג בחוג המשפחה את ראש השנה, פסח, שבועות, סוכות, חנוכה ומציינים את יום כיפור ויום העצמאות.

בראש השנה, נפגשים אצל סבתא אוכלים מאכלי ראש השנה שרים שירים ואוכלים תפוח ודבש.

בפסח, סבתא שלי מכינה את המאכלים הקבועים של פסח מרק איטריות קניידלך ועוגות של פסח.

בחג השבועות, סבתא מכינה לנו מאכלי גבינה כמו בלינצ'ס בורקס וכו'.

בסוכות, אבא שלי מכין סוכה וסבתא וסבא מכינים אוכל ובאים לאכול אצלנו. בחנוכה כמובן שיש מאכלים עטירי שמן כמו לביבות וסופגניות.

 

הזוית האישית

סבתא לתות: העבודה ביחד גרמה לי לחוויה בלתי רגילה שלא יכולתי לחוות בשום פעילות אחרת. היה לי כייף להיפגש ולעבוד איתך פעם בשבוע במשך 2 שעות כייף כייף.

תות לסבתא: סבתוש תודה רבה על כול הטוב שאת נותנת לי וכל ההקשבה שלך אליי הייתה לי חוויה בלתי רגילה. אני מודה לך שרצית לבוא לקשר הרב דורי תודה סבתוש.

מילון

יקיצה טבעית
כאשר אני מתעוררת מתי שבא לי בלי שאף אחד מעיר אותי

ציטוטים

”"פעם לא נעלו דלתות של בתים"“

הקשר הרב דורי