מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היכן נולדתי?

סבא ונטע כיום בבית הספר
תמונה מתקופת נעורי בקריית שמונה.
תיאור מסע שורשים לאיתור מקום הולדתי

הקשר הרב דורי של סבא ברוך אילון ושל הנכד נטע

היכן נולדתי?  

לפי תעודת הזהות שלי נולדתי ברומניה בעיר סאטו מארה (מס. 3 במפה) שנמצאת בצפון מערב רומניה. משמעות השם סאטו מארה ברומנית היא כפר גדול.

תמונה 1

מהוריי ידעתי שהם גרו בכפר שנקרא בנילה (מס. 1 במפה) שנמצא במחוז בוקובינה – באזור משולש הגבולות רומניה, אוקראינה ומולדובה. בין בנילה לסאטו מארה מפרידה שרשרת הרים גבוהים – הרי הקרפטים ונראה לי משונה מאוד איך הם גרו בבנילה ואני נולדתי בסאטו מארה. חשדתי שאולי לא נולדתי בעיר הגדולה אלא במקום אחר בבוקובינה. חיפשתי בגוגל מפות ולהפתעתי מצאתי כפר בבוקובינה ליד העיר רדאוץ בשם סאטו מארה (מס. 2 במפה) שהוא באמת כפר גדול.

אז היכן נולדתי?

בשנת 2013 יצאנו למסע שורשים כדי למצוא את מקום מגורי הורי ואת מקום הולדתי. נסענו – בני גל וזיו (אבא של נטע), לרומניה ולאוקראינה. מצאנו את בנילה אך לא ידענו מה בדיוק לחפש. במקום אין משרד רישום לידות. נסענו לכפר סאטו מארה שליד רדאוץ וגם שם לא מצאנו כלום… גם בעיר המחוז רדאוץ לא מצאנו כלום… בעקבות מסע השורשים התחלתי לפעול לאיתור ותיעוד אתרי מורשת יהודיים בבוקובינה ומצאתי שקיים ארגון של יהודי בוקובינה ובמסגרתו נכתב ספר על "שואת יהודי צפון בוקובינה" – ע"י מר דב שי ז"ל (נפטר בסוף 2017). נפגשתי איתו ואז התברר להפתעתי שגם הוא מהכפר באנילה, היה שכן של הורי ואף גורש יחד איתם לטראנסניסטריה.

לאחר המלחמה הם חזרו לבוקובינה ולאחר כשנתיים עברו לרומניה ונשלחו – הורי והוא – לעיר סאטו מארה שבצפון מערב רומניה. וזה לא סוף הסיפור… גם שם הוא גר בשכנות להורי ולאחר שנולדתי בתאריך 24/2/1949 הוא אפילו החזיק אותי בידיו…

לאחר שנודע לי שנולדתי בעיר סאטו מארה, פניתי לעירייה שם ואומנם שם נמצא רישום לידתי ועכשיו יש לי סוף סוף תעודת לידה! בשנת 2017 נסעתי פעם נוספת לאוקראינה ולפי סיפוריו של דב שי הצלחתי לאתר את בית הורי. הנה תמונתי מצולם ליד הבית!

בית הורי בבנילה, אוקראינה, יולי 2017. סבתא רבתא וסבא רבא של נטע אילון

תמונה 2

הזוית האישית

ברוך אילון: בנוסף, הקמתי (בעזרתו של זיו – אבא של נטע), דף אינטרנט המפרט אודות הכפר ומביא גם את סיפור משפחתנו. קישור לאתר התיעוד של המשפחה

Memoirs and Family Stories

מילון

סאטו מארה
עיר בצפון מערב רומניה

באנילה
כפר בבוקובינה, כעת בדרום מערב אוקראינה

בוקובינה
מחוז באיזור מפגש הגבולות של רומניה, אוקראינה ומולדובה

רדאוץ
עיר מחוז בבוקובינה, כעת בצפון מזרח רומניה

מר דב שי
יוצא מחוז בוקובינה. חקר וכתב על שואת יהודי צפון בוקובינה במלחמת העולם השניה.

טראנסניסטריה
איזור באוקראינה של היום, אל מחנות ריכוז באיזור זה גורשו יהודי בוקובינה.

ציטוטים

”בעקבות מסע השורשים פעלתי לאיתור ותיעוד אתרי מורשת יהודיים בבוקובינה.“

הקשר הרב דורי