מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היישוב היהודי תל-אור בנהריים

סבתא חדווה ועדי
משפ' הרץ בתל אור יענקל'ה הממושקף
מפעל החשמל בנהריים והילדות בישוב תל- אור של סבא רבא יעקב לב (הרץ)

אני סבתא של עדי גוטר, הסיפור שנספר הוא הסיפור של ילדותו של אבא שלי, סבא רבא של עדי.

סבא יעקב – יענקל'ה – לב נולד בשנת 1927 בשם יעקב הרץ במושבה יבניאל בגליל התחתון למשפחה שמקורה בעיר צפת. בשנת 1932 הוקמה בנהריים תחנת חשמל ואז עברה משפחת הרץ לגור ביישוב תל-אור שהוקם עבור עובדי חברת החשמל של מפעל החשמל בנהריים. היישוב תל-אור ננטש במלחמת העצמאות. תחנת החשמל בנהריים הייתה הראשונה והיחידה בארץ שפעלה על כח המים שזרמו מנהר הירמוך אל נהר הירדן. הפרשי הגובה בין הנהרות גרמו לייצור החשמל.

סבא רבא יענקל'ה גדל ביישוב תל-אור והוריו עבדו בתחנת החשמל ביישוב היה בית ספר יסודי. אחר הצהריים ובחופשים הילדים היו משחקים בשדות שמסביב ליישוב, מתרחצים בנהר הירמוך ומבקרים את ההורים במפעל החשמל. כאשר הוכרזה המדינה והבריטים עזבו את הארץ, היה חשש גדול שהירדנים יכבשו את תחנת החשמל ולכן פינו מהיישוב את כל הנשים והילדים. הגברים נשארו בתחנה כדי לייצר חשמל ליישובים בעמק הירדן. ובאמת הצבא הירדני נכנס לתחנת החשמל ולקח את כל הגברים שהיו בו, כולל סבא שלי, לשבי בירדן. לאחר מספר חודשים, סבא שלי, אבא של סבא יענקל'ה, חזר מהשבי בהחלפת שבויים.

מפעל החשמל בנהריים מהאלבום  המשפחתי של משפחת הרץ-לב

תמונה 1

במלחמת העצמאות, סבא יענקל'ה כבר היה חייל בפלמ"ח ולא היה בנהריים. לאחר שהשתחרר, הקים עם חבריו מהפלמ"ח את קיבוץ משגב-עם ושם נולדתי אני, סבתא של עדי. בשנת 1996, כשנחתם הסכם השלום עם ירדן, ממשלת ירדן הזמינה את "ילדי נהריים" לביקור באזור שבו היו הישוב ותחנת החשמל. סבא יענקל'ה ושלושת אחיו נסעו לביקור הזה והצטלמו ליד חורבות ביתם. אני גדלתי על הסיפורים שסיפר אבי על תל- אור, היישוב שנשאר בירדן, והיה לי חשוב שגם נכדתי עדי תכיר את הסיפור הזה.

היישוב הנטוש תל-אור בזמן ביקור "ילדי נהריים בירדן בשנת 1996

תמונה 2

הזוית האישית

עדי: נהניתי מאד לעבוד עם סבתא. למדתי שיש עוד המון דברים על המשפחה המורחבת שיש לי ללמוד. נשארתי סקרנית לדעת עוד על המשפחה המיוחדת שלנו, שאפשר ללמוד ממנה על ההיסטוריה של ארץ ישראל. למדתי גם שאפשר לייצר חשמל בכוח המים. אני מאחלת לסבתא שתמשיך לספר לי סיפורי משפחה וסיפורים בכלל.

סבתא: למדתי שעדי סקרנית ומוכנה לשמוע סיפורים על המשפחה וגם שעדי מיומנת מאד בכל מה שקשור לעבודה במחשב. אני מאחלת לעדי הצלחה בכל מה שתגלה בו עניין ושנמשיך להנות ולבלות ביחד.

מילון

תל- אור (יישוב בנהריים)
תל אור הוקם בשנת 1928 ליד תחנת הכוח בנהריים אשר בעבר הירדן המזרחי, במהלך הקמתה, כשכונת מגורים לפועלי התחנה. הוא התקיים עד כיבושו בידי הירדנים במלחמת העצמאות ב-1948. היישוב היה "יישוב-מפעל", והוקם כיישוב מתוכנן בקפידה וחברת מופת בדוגמת העקרונות שהנחו מתכנני יישובי מפעל ברחבי העולם כגון פולמן ליד שיקגו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא יענקל'ה היה חייל בפלמ"ח. הקים עם חבריו מהפלמ"ח את קיבוץ משגב-עם ושם נולדתי“

הקשר הרב דורי