מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היו זמנים, היו זמנים

תמר ואני בביתה
תמר בצעירותה, במסעדה בתל אביב.
סיפור חייה של תמר מריאל

תמר מריאל נולדה בתאריך 14.9.1934 בארץ ישראל בבית החולים "הדסה" בתל אביב. הוריה של תמר בחרו את שמה על שם סבתא רבתא של תמר. לתמר עוד תשעה אחים ואחיות.

כאשר הייתה תמר בת שנתיים וחצי, הייתה תקופה קשה בה הוריה התקשו להסתגל לחיים בארץ ולכן החליטו לשוב חזרה ליוון, לעיר מגוריו של אביה. יום אחד, כאשר תמר שהתה מחוץ לבית, צועניה עברה ליד החדר וחטפה אותה. דודתה יצאה לחפש אותה ונתקלה במראה המחריד, הצוענייה הולכת יד וביד עם תמר והתכוונה לקחת אותה לביתה. מהר מאוד דודתה של תמר הצילה אותה מהצוענייה והחזירה אותה אל ביתה.

עם עליית הנאצים לשלטון משפחתה שמעה שהתחילה אנטישמיות ביוון והם חיפשו כרטיסים חזרה ארצה. בתקופה בה האנגלים שלטו בארץ, הם לא הסכימו שיהודים יגיעו לארץ ללא פספורט. אחותה הקטנה של תמר נולדה ביוון ולא הייתה בארץ כלל, לכן בתחילה הייתה בעיה להחזיר אותה לארץ, כיוון שהיה צריך פספורט. אביה של תמר ידע שאי אפשר להשאיר אף אחד מאחור, לכן נסע לקונסוליה של יוון ונאלץ לשחד את האנגלים על מנת שיתנו לאחות הקטנה לחזור לארץ ביחד עם המשפחה. לאחר מאמצים רבים ועזרה מהאנגלים, המשפחה חזרה ארצה ביחד עם האחות הקטנה. סבתה של תמר נאלצה להישאר ביוון, כיוון שלא הורשתה לקבל פספורט, היא נלקחה למחנות השמדה ושם נספתה.

המשפחה שבה ארצה והתגוררה בתל אביב בצריף קטן, עד שבנו את ביתם הקבוע. כאשר תמר סיימה תיכון, היא התנדבה לצבא בגיל 17 וחצי לתפקיד של אלחוטנית בחיל האוויר. בשירות הצבאי היא פגשה את בעלה, כפל ז"ל, איתו התחתנה באהבה ובאושר ובהמשך הקימו ביחד משפחה.

תמר ביום חתונתה

תמונה 1

כיום, תמר מתגוררת בעפולה עילית בצפון הארץ. לתמר ארבעה ילדים, שבעה נכדים ושני נינים. תמר ומשפחתה בקשר מאוד קרוב וחם. תמר מספרת שהמשפחה זה הדבר הכי חשוב שיש וצריך לשמור עליה.

תמר אוהבת לשמוע ולשיר שירי ארץ ישראל. אחד השירים האהובים עליה הוא "היו זמנים" מאת חיים חפר:

"יבוא היום ועוד תשב אל מול האח,

וגם הגב יהיה כפוף כחטוטרת,

ותזכר אז בימיך בפלמ"ח,

ותספר על זאת אגב עשון מקטרת.

 

ומסביב, ומסביב ישב הטף,

ואשתך גם היא מפלגת בשנים

תזיל דמעה ותקנח את האף,

ותאנח: היו זמנים, היו זמנים….."

 

הזוית האישית

קארין: ההשתתפות בתכנית הקשר הרב דורי תרמה לי המון. זכיתי להכיר אישה מדהימה בצורה יוצאת דופן, חכמה, אדיבה, בעלת חוש הומור ונעימה מאוד. זכיתי לשמוע את סיפור חייה של תמר ולהכיר את החלקים החשובים בחייה. הקשר שנוצר הוא משמעותי מאוד עבורי ואני שמחה על כך.

מילון

סידקית
כלי תפירה

בית ספר עממי
בית ספר יסודי

צוענים
צוענים או בני רומה - אחד המיעוטים האתניים הגדולים באירופה. צוענים הם עם נוודים הנפוץ בעיקר באירופה, שמוצאו בתת היבשת ההודית. בני עם זה מכונים גם בשמות "רומים", "רומאנים", "סינטי" "ציגנר" ועוד. השם רום, המועדף עליהם, משמעו בשפתם: גבר, בעל בית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"המשפחה זה הדבר הכי חשוב שיש".“

הקשר הרב דורי