מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היה טוב ברומניה – אבל רצינו לעלות לארץ

סבא אפריים והנכדה תמר
בר מצווה של סבא אפריים

סבא נולד ברומניה, בעיר שנקראת סטו מרה, ב 1947.

סבא סיים 7 כיתות בית ספר (יסודי) ומהכיתה השמינית הוא נכנס לתיכון, שם הם למדו רוסית, גרמנית ולטינית. היתה להם תלבושת אחידה שכוללת: חולצה לבנה, עניבה, חליפה בצבע תכלת ונעלים שחורות מבריקות.

בבית סבא וההורים שלו (הוא היה בן יחיד) דיברו הונגרית אבל בבית הספר ספר הם למדו ברומנית.

סבא מספר: בגיל 16 וחצי עליתי לארץ וקיבלנו דירה בגבעת המורה, על יד עפולה.

אפילו שברומניה היה לנו בית גדול עם חצר וגינת ירקות, תמיד רצינו לעלות לישראל, כי אנחנו יהודים. התחלתי ללמוד במוסד עברית בעיינות. שם למדנו חצי יום עברית וחצי יום עבדנו. אני עבדתי בפרדס, שם היינו אוספים תפוזים ואשכוליות ושמים אותם בארגזים.

אחרי שהמלחמה (ששת הימים) נגמרה, עבדתי ב"מרכבים" שם תיקנו ושיפצנו את התמסחים מהמלחמה. אחרי מרכבים עברתי ל"ישראליפט" מעליות בתור מנהל עבודה ומחסנים. אחרי זה עבדתי ב"avis" ושם נשארתי עד הפנסיה. סך הכל עבדתי 38 שנים.

גבעת המורה

2016

מילון

תמסח
כלי רכב ימבשתי, הוא כלי רכב המסוגל לנוע הן ביבשה והן במים, שימושיים במיוחד ליישומים צבאיים. צהל הצטייד עוד ב-1968 בדוברות אמפיביות מדגם ז'ילואה ("תמסח") - הללו היו רכבים אמפיביים בעלי מצופים מתנפחים שנעו בכוחות עצמם הן על היבשה והן על הים והחלק העליון שלהם שימש כדוברה. הז'ילואות השתתפו בצליחת תעלת סואץ במסגרת מבצע אבירי לב ולמעשה הכריעו את מלחמת יום כיפור (1973) לטובת צה"ל בחזית המצרית.

גבעת המורה
גבעת המורה היא גבעה בעמק יזרעאל, צפון מזרחית לעפולה. גובהה 515 מ' מעל לפני הים. "גבעת המורה" הוא אף שמה של אחת משכונות העיר עפולה המצויה על הגבעה, אך על הגבעה מצויים יישובים נוספים. החלקים שאינם מיושבים בהר יוערו על ידי הקרן הקיימת לישראל. בראש ההר מגדל תצפית מאבני בזלת, ממנו ניתן לצפות בנופי עמק יזרעאל. כן מצוי בהר חניון נופש פעיל ומתקני נופש שונים.

ציטוטים

”יין אחרי בירה זה תענוג, בירה אחרי יין זה עיוות. המשפט ברומנית“

הקשר הרב דורי