מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היהודי הנודד

חנה סגל והנכדה- רוני
"המחנות- העולים" שבו שאבנו את ערכינו
מאמריקה לארץ ישראל

ילדות באמריקה

נולדתי בשנת 1942 בארה"ב, בעיר שנקראת הרטפורד. הרטפורד היא עיר הבירה של מדינת קונטיקט, שבארצות – הברית. אבי זאב, נולד בירושלים. אימי חיה, נולדה בפולין

הבית בו גדלתי היה בית ציוני ודברנו בו רק בעברית. בביתנו נהגנו לקיים את כל מנהגי החגים והיהדות. היו לנו גם מאכלים שקשורים לכל החגים. תמיד שוחחנו ודברנו הרבה על העלייה לארץ.

הורי תמיד דיברו איתנו על העליה לארץ- ישראל. זה משהו שגדלתי איתו וליווה אותי כרקע כל ימי ילדותי. הורי בעצם ירדו מהארץ לארה"ב והם תמיד היו מדברים על זה שהם רוצים לחזור לארץ. הם גרו בארה"ב-7 שנים ובסופם החליטו לעלות שוב לארץ.

העליה לארץ

עלינו לארץ בשנת 1947, הייתי אז בת- 4 וחצי. זה היה ממש לפני קום המדינה. עלינו באוניה ששימשה קודם לכן את חיל הים האמריקאי. אני זוכרת שהייתה בה הפרדה בין נשים לגברים. כשהגענו לארץ, הורי הצטרפו לקבוצה שהייתה ממייסדי רעננה. בשנת 1948 עזבו תושבי הכפר הערבי "חירבת- עזון" את כפרם, ששכן צפונית למושבה רעננה שאותה הגו עוד בארה"ב מייסדי המושבה. בראשית ימיה נקראה "רעננִיה", כפי שהציעו מייסדיה בארצות הברית. שכניה הערבים של המושבה קראו לה "אמריקייה" (אמריקה הקטנה), שכן רוב תושביה באותם ימים דיברו אנגלית ובאו מארה"ב. לבסוף החליטו מתיישביה הראשונים לבחור בגרסה עברית, ושמה נקרא "רעננה". בתי הכפר נהרסו, ואדמותיו סופחו מאוחר יותר לרעננה.

תמונה 1
העיר רעננה בראשית דרכה

 

ילדותי ברעננה

למדתי עברית בביה"ס העממי ברעננה ובתיכון למדתי בעיר כפר- סבא, הסמוכה לרעננה. באותם ימים נהגתי לשחק משחקי – חוץ.

תמונה 2
בתיכון

 

באותה תקופה כולם היו בתנועות- נוער. אני הייתי בתנועה שנקראה: "מחנות – העולים". ב"מחנות – העולים" היינו יוצאים הרבה לטיולים והיו לנו המון פעילויות ואירועים מגוונים בתנועה. תנועת "המחנות – העולים" הוקמה בשנת 1926 בתל אביב. מייסדי התנועה היו מספר נערים ונערות בכיתה י"א מהגימנסיה העברית "הרצליה" בת"א. הם חיפשו אחר דרך לעשייה חברתית, לחלוציות ולהגשמת ערכי הציונות בארץ ישראל ("הציונות של העושים"). קבוצה זו של מקימי התנועה נקראה לימים "החוג הזקן" ותאריך הקמת התנועה נקבע לכ"ה בתשרי תרפ"ט, התאריך שבו יצאו חברי "החוג הזקן" להכשרה ראשונה בחדרה, שם עבדו בחקלאות.

התנועה שגדלה בינתיים נקראה "קבוצת החוגים". בשנת 1930 התאחדה התנועה עם "לגיון הצופים" מירושלים ועם קהילות הצופים מפתח תקווה וחיפה. בתקופה זו התקבלה ההחלטה על יצירת הזיקה בין התנועה לבין הקיבוץ המאוחד והתקבל שמה של התנועה "מחנות העולים" – המחנה כמקום זמני ממנו עולים להגשמה. "מחנות העולים" היא תנועת נוער חלוצית- ציונית- סוציאליסטית המצהירה על חתירה לבניית חברה צודקת, שוויונית החיה בשלום עם שכניה. חניכי התנועה הקימו והיו מעורבים בכ-40 קיבוצים, בעיקר בגבולותיה של ישראל. בעבר התגייסו חניכיה לפלמ"ח.

תמונה 3
פעילות בתנועת "מחנות העולים"
תמונה 4
צריף "מחנות- העולים" ברעננה

 

כשגדלתי ונהייתי לבחורה, התחתנתי והביאו לי הרבה כלי- בית כמתנות לחתונה, כך היה נהוג באותם הימים. עבדתי כמורה כל השנים.

כיום אני גמלאית והתחביבים שלי הם לפתור תשבצים, להאזין למוזיקה ולסרוג.

תמונה 5
תמונה 6

הזוית האישית

הקשר הרב דורי של סבתא חנה סגל והנכדה רוני.

מילון

גימלאית
התקבל פירוש אחד לגימלאית גִּימְלָאִית - גִּמְלַאי, נקבה אדם שהגיע לגיל פרישה מהעבודה ומקבל קיצבה כספית באופן קבוע. גימלאית מלשון- "גמלה"- קצבה כספית.

ציטוטים

”חשוב ביותר להמשיך לבנות ולהיבנות בארצנו “

הקשר הרב דורי