מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היהודי הנודד

סבתא ואני בתחילת הפרויקט
לפני הגיוס של סבתי ביקום
סיפור התגלגלות של משפחת ואליס לארץ ישראל

סבא רבא קורט נולד באוסטריה בשנת 1905 למשפחה עשירה באוסטריה . סבתא רבא הנרייטה {יטה} נולדה ברוסיה בשנת 1907 למשפחה עשירה ברוסיה.
כשקם סטלין לאחר מלחמת העולם הראשונה בשנת 1924.סטלין החליט להלאים את כספי היהודים העשירים לטובת רוסיה , ואז החליטו הוריי סבתא רבא לברוח לאוסטריה.
בשנת סבא רבא קורט  למד רפואה באוסטריה והיה היהודי היחיד ומצטיין בלימודיו, סיים לימודי רפואת ילדים. סבתא רבא למדה בקונסרבטוריום הוראת פסנתר.
סבתא רבא הנרייטה וסבא רבא קורט הכירו דרך שידוך של חברים ונישאו .כשהתחילו הרוחות הרעות של לפני מלחמת העולם השנייה הבינו שהמקום שלהם לא באוסטריה, והם ברחו לספרד והצטרפו לפרטיזנים, חיו ביערות וטיפלו בילדי הפרטיזנים.
המשפחות של הסבים והסבתא רבא שלי נפרדו. אחיינים של סבא רבא בזמן מלחמת העולם השנייה הועברו לאנגליה כדי שלא יפגעו על ידי הנאצים והאח ואשתו של סבא רבא הצטרפו אליהם מאוחר יותר ועברו לארצות הברית.
 
האחות של סבא רבא נשארה באוסטריה נישאה לנאצי ולאחר יום הוא לקח לה כמעט את כל הכסף שלה והתגרש ממנה. בכסף שנותר לה השאירה את אמה בבית חולים באוסטריה { לא ידוע כיצד נפטרה }והצליחה לברוח בדרכים לא דרכים לאנגליה. שם נפטרה בגיל 100.
הגרמנים הגיעו לספרד ואז נאלצו הסבים לברוח לצרפת שעדיין לא הייתה כבושה . גם שם עזרו לפרטיזנים עד שהגיעו "מים עד נפש " ונאלצו לברוח מחוץ לאירופה .הארץ היחידה שקיבלה אותם בשנת 1939 הייתה מקסיקו שם נולדו סבתי ואחיה. משפחתה של סבתא רבא הצטרפה אליהם למקסיקו.
 
בשנת 1943 נולד אחיה של סבתי ובשנת 1945 נולדה סבתי. בשנת 1950 כשארץ ישראל הייתה קטנה עם עלייה מכל העולם לא היו מספיק רופאים בארץ ואז אחד הרופאים שהכיר את סבא רבא מאוסטריה, שלח מכתב וסיפר לו שמחפשים רופאים בפרט רופאי ילדים משום שיש הרבה מחלות בארץ. סבא רבא קורט נענה לאתגר והחליט לעלות לארץ משתי סיבות: 1.להיות רופא ולהציל ילדים בארץ 2. הוא רצה שהילדים שלו יחיו בארץ חופשיה והיה בטוח שלא תהיה יותר מלחמה בארץ והם לא יהיו חיילים {הוא טעה בגדול כי גם הילדים וגם הנכדים שלו היו חיילים ונראה לנו שגם הנינים יהיו חיילים} .
סבא רבא קורט עלה בשנת 1949 ארצה כדי לבדוק איפה הוא יכול להשתלב בצורה הטובה ביותר בבית חולים והצטרף כמנהל מחלקת ילדים בבית החולים "אסף הרופא".כשעלתה סבתי עם אחיה ואמה בשנת 1950 התגוררה המשפחה בבית הרופא שהזמין את סבא רבא לישראל בתל אביב בשדרות רוטשילד במשך כמה חודשים עד שהתפנה צריפון בבית החולים "אסף הרופא" והמשפחה עברה לגור שם במשך כשנה. הצריפון היה קטן היה בו חדר וחצי וסבתי ישנה במיטה של תינוקות למרות שהייתה בת כבר בת 4 וחצי. משם משפחת סבתי נדדה בארץ לראשון לציון ולאחר מכן לרחובות שם סבתי סיימה את לימודיה והתגייסה לנח"ל ביעוד לקיבוץ יקום. בקיבוץ יקום הכירה את סבא אבי ,שהגיע לקיבוץ כילד חוץ. סבא נולד בבולגריה למשפחה.

אביו היה ממוצא טורקי ואמו ממוצא בולגרי.
סבי ומשפחתו בבולגריה

 
סבי ומשפחתו בבולגריה
 
בתקופת מלחמת העולם השנייה המלך הבולגרי לא הרשה לנאצים לגעת ביהודים על כן שלח את הגברים למחנות
עבודה ואת הנשים והילדים לכפרים ולעיירות מרוחקות כך שהנאצים לא יוכלו לפגוע בהם וכך סבי נולד בשנת 1946 לאחיות בוגרות ממנו בשנים רבות. בשנת 1949 הגיעו ארצה גרו ביפו בבית של ערבים שברחו ופונו משם לבית דירות.
סבא נשלח ללמוד בקיבוץ יקום שם החינוך היה טוב יותר מאשר בעיר באותה תקופה. בתקופת הנח"ל הכירו סבי וסבתי עזבו את הקיבוץ והתחתנו כעבור 3 שנים.
 ההזמה לחתונה של סבא וסבתא שלי
ההזמה לחתונה של סבא וסבתא שלי

 
 

החתונה של סבא וסבתא שלי עם הוריהם ואח של סבתא

 
 
החתונה של סבא וסבתא שלי עם הוריהם ואח של סבתא
  
סבתי למדה בווינגיט חינוך גופני ועסקה במקצוע במשך שנים רבות.

כשפרשה עשתה הסבה מקצועית והפכה להיות מנהלת סל תרבות עירוני באשקלון וכאן לא תמו הנדודים תחילה בראשון לציון שם נולדו אימא שלי ודודתי סיגל.
בעקבות החלטת סבי ללמוד החליטו לעבור לאשקלון שם נולד דודי גיא.
 
תמונה 1

  אימי דודתי סיגל ודודי גיא בסל קל
סבתי וסבי צירפו למשפחתם בעלי חיים כגון: ארנבים, כלבים ,קוויות, אוגרים, תוכים, קיפודים, צבים, אווז ותרנגולת.
סבי התחיל את עבודתו בעיר כבנקאי וסיים כמנהל מפעל פרטי לבגדי ילדים אותו ירשו גיא דודי ושרון בעלה של דודתי סיגל. לאחר שאימא שלי ואחיה סיימו את לימודיהם החליטו סבא וסבתא  לסיים את הנדודים ועברו למושב ניר ישראל שבו הם חיים באושר עד היום הזה כשלסביבתם חזרו ילדיהם עם משפחות צעירות. אימא עינת ואבא דרור לקיבוץ שדה יואב, דודה סיגל ודוד גיא חזרו לאשקלון. וכיום המשפחה מונה 8 מבוגרים ו10 נכדים והרבה מאוד כלבים.  

 
החתונה של אבא ואמא שלי

החתונה של אבא ואמא שלי
 
 
 
רוב המשפחה מצד אמא בברית של בן דוד שלי

רוב המשפחה מצד אמא בברית של בן דוד שלי
תשע"ו, 2016

מילון

קוויה
חזיר ים ,שרקן

להלאים
לקחת חלק מהרכוש של אנשים פרטיים לטובת המדינה.

קונסרבטוריום
בית ספר ללימודים גבוהים במוזיקה

ציטוטים

”כשהתחילו הרוחות הרעות“

”בדרכים לא דרכים“

”שהגיעו מים עד נפש“

הקשר הרב דורי