מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הידיים מתחת לכנפיים

אברהם מסביר על תפקוד המטוס
אברהם ונווה
הסינרגיה של המערכים השונים בחיל האוויר מובילה למצוינות מבצעית

עליתי לארץ מבולגריה, מהעיר סופיה בשנת 1949, בגיל 12.
 
תמונה 1

סופיה, בולגריה, העיר בה נולדתי
 
בגיוסי לצה"ל התגייסתי לחיל האוויר, שם שירתתי במשך 27 שנים. חיל האוויר נחלק ל- 3 מחלקות: מערך טכני,מטוסים ומשימות.
קצת על המערך הטכני: המערך הטכני מעניק למטוסי חיל האוויר את הטיפול הטכני שבלעדיו לא ימריאו. המערך מתפקד ברמות שונות. לכל מטוס מנוהל מעין תיק אישי ובו פירוט כל רשימת התקלות שלו וכל פעולות התחזוקה שבוצעו בו.

מערך טייסות: טייסות הטיסה הן הטייסות המפעילות את כלי הטיס של החיל. מפקד טייסת טיסה הוא איש צוות-אוויר בדרגת סגן-אלוף, ולצידו משרתים סגני מפקד הטייסת: סמ"ט א' וסמ"ט ב' בדרגת רס"ן. לכל טייסת יש כינוי כמו למשל "טייסת העטלף" וגם מספר ייחודי, לרוב בן שלוש ספרות (יוצאת מן הכלל היא טייסת 69)
ההיגיון אומר שאם לאויבים יש 400 מטוסים ולישראל יש 300 מטוסים יש יתרון מספרי לאויב, אבל למעשה ישראל בכל מקרה גוברת על האויב, כי היא יכולה להוציא מטוס פעמיים ביום אז טכנית יש לה 600 מטוסים.
 
תמונה 2
בואינג 707 בטייסת 120 ("הטייסת הבינלאומית"), ויקיפדיה
הטכנאים של חיל האוויר הישראלי יוצאים לחו"ל להשתלמויות ללמוד על המטוסים. בחיל האוויר הטכנאים נחלקים לשתי קבוצות: יש מכונאי מטוסים ויש מנוענים, במטוסים יש המון מערכות מיוחדות שנועדו לשמור על בטיחות. במטוסים החדישים החמצן לטייסים נמצא כנוזל בתוך מיכל, לכל מערכת יש מערכת התראה למקרה שתהיה תקלה.
המטרה המרכזית של המטוס היא כלי נשק, בכל מטוס יש שתי קופסאות שחורות שונות. הצבע האמיתי של קופסה שחורה הוא כתום, הקופסה הראשונה מתעדת את המידע הטכני והקופסה השנייה מתעדת את פרוטוקול השיחה בין הטייסים.
 
תמונה 3
 קופסה שחורה במטוסים
שירתתי ברמת דוד כטכנאי, עברתי לבית ספר הטכני והייתי בקורס קצינים. נשלחתי ללימודים באנגליה, לקולג' של חיל האוויר הבריטי. תפקדתי כמפקד גף בבאר שבע, הייתי ראש המדור ובהמשך ראש ענף במפקדת חיל האוויר וכתפקיד אחרון הייתי בארצות הברית מטעם חיל האוויר.
 
תשע"ה, 2015

מילון

רדאר מכ"ם
מכ"ם (ראשי תיבות של "מגלה כיוון ומרחק"), או רדאר (radar - radio detection and ranging), הוא מערכת אלקטרונית לגילוי מיקום (איכון) של עצמים כגון מטוסים או ספינות, וכן למיפוי והשגת מידע על שטח או נפח.

ציטוטים

”המערך הטכני בחיל האוויר הוא בעל חשיבות גבוהה, הידיים מתחת לכנפיים“

הקשר הרב דורי