מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החתונה של ג'ייקוב – המאכל המסורתי "סנדאן"

החתונה של ג'ייקוב- 1964
המאכל המסורתי "סנדאן"
אייבי לסקר מספרת על חתונת אחיה

שמי אייבי וסקר, נולדתי בהודו בשנת 1950. עליתי לארץ בשנת 1971. התחתנתי בארץ בשנת 1972. נולדו לי ארבעה ילדים. אני משתתפת בהתמדה בתכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר עלומים באשדוד. העליתי כבר שני סיפורים, לקריאתם כנסו לקישורים:משחק ילדות בהודו שנקרא קבאדי""בזכות הסארי"

הכנת המאכל המסורתי "סנדאן" באירועים משפחתים – חתונת אחי

הסיפור הבא יעסוק במאכל הודי מסורתי, אהוב ונפוץ בעדה ההודית. מאכל מבושל באידוי שמכינים אותו בעיקר בחגים ושמחות. השמחה עליה אספר היא סיפור אישי, החתונה של אחי הגדול ג’’קוב ולחתונתו הכנו כמובן את המאכל המסורתי

בשנת 3/5/1964 ג’’קוב התחתן. החתונה התקיימה בבית הכנסת מגן חסידים. אחרי החתונה ערכנו מסיבה בעלית הגג בבית של הורי. את כל הכנות לחתונה הכנו בעצמנו קישוטים ואוכל. ההכנות לחתונה נמשכו מספר ימים. אימא ,סבתא ובני משפחה הכינו סאנדן, בשר ועוד מאכלים מסורתיים.

במהלך החתונה הייתה הפתעה לכולם כאשר שני דודים הגיעו מחופשים לחתן וכלה. אני הייתי בת 14. מאוד התרגשתי ושמחתי בחתונה. את המאכל המסורתי ה"סנדאן", אכלו באירועים מיוחדים: החתונה, חינה, אירוסים בחלק מהחגים.

הכנת המאכל המסורתי "סנדאן" – באירועים משפחתים 
את כל המרכיבים ניתן היה להשיג בחנויות של מצרכי מזון. המאכל מעורר בי זיכרונות ילדות נעימים וחוויה טובים. זהו מאכל מסורתי שכולם אוהבים ומחכים לו למרות שהיה דורש המון מאמץ והשקעה בהכנתו.

כילדה לא עזרתי בהכנת המאכל, הייתי בת יחידה ומאוד מפונקת. המשרתים בבית היו דואגים לניקיון והדודות היו עוזרות בהכנות המאכל. כל המשפחה הייתה מתכנסת בבית אחד והיו מכינים ביחד את המאכל ומאכלים אחרים לאירוע.

תמונה 1

הכנת המאכל המסורתי "סנדאן" באירועים משפחתים – חתונת אחי.

תמונה 2

המן דסטה- כלי המשמש לכתישת תבלינים 

תמונה 3

פאטה ורוונטה – אבן רחיים "להכנת מסלה" . זוג אבנים המשמשות לטחינת גרעינים.

תמונה 4

תמונה 5

 

 

 

 

 

 

 

כלי בישול ואחסון

המתכון להכנת המאכל המסורתי "סנדאן"מרכיבים :1 ק"ג סולת, 1 מרגרינה, 1/2 ק"ג סוכר, 50 גרם שמרים, 7 בצים , 1/4 ק"ג קמח, 1/4 ק"ג קוקוס, 5/12 -6 כוסות מים פושרים, אגוז מוסקט , הל לפי הטעם. שקדים, פיסטוקים חתוכים לפרוסות.

אופן הכנה:לשים את השמרים בכלי עם מעט מים פושרים וסוכר. לחכות כמה דקות עד שהשמרים תוססים. בקערה נפרדת מכניסים סולת, מרגרינה, סוכר, ביצים קמח וקוקוס מערבבים יחד. מוסיפים את השמרים שהכנו קודם ולשים היטב (שלא יהיו גושים) ללילה (לתפוח). אפשר להוסיף צבע מאכל לסאנדן כדי שיהיה צבעוני. לשמן את הקערית במרגרינה. לצקת הכול לקערה מהתערובת עד לגובה חצי מהקערה. לפזר במרכז שקדים ופיסטוקים. למלא את הסיר במים עד למחצית ולהרתיח.

מסדרים את הקערות עם התערובת ממסננת בצורת פירמידה ולהניח את המסננת מעל הסיר 25/30 דקות. מוצאים את המסאנדן . נהוג לאכול את הסאנדן יחד עם בשר,דגים.

הכלים:המן – דסטה – כלי המשמש לכתישה של תבלינים , שום גינגיר, גרם מסלהפאטה וורוונטה – אבן גדולה ושטוחה עליה כותשים תבלינים. להכנת מסלה אמצעות גליל אבן. 

תמונה 6                                                                      המאכל סנדאן 

העשרההמטבח ההודי: "המזון המסורתי בהודו מבוסס בעיקר על מקורות צמחיים כגון קטניות, ירקות, פירות, תבלינים ובנוסף לכך גם חמאה מזוקקת (גי) וגבינות, ולעתים גם דגים. בקרב מיעוט מתושבי הודו (בפרט המוסלמים) נאכל גם בשר. ייחודו של המטבח ההודי בכללותו הוא במגוון העצום של התבלינים כבסיס בתבשיל, המעובדים בכל פעם באופן שונה. בתבשילים מסוימים התבלינים נטחנים ומדוללים במים ואו שמן למשחה ופעמים אחרות נקלים על המחבת כשהם שלמים, בטרם הכנת התבשיל עצמו". ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

המטבח ההודי
המזון המסורתי בהודו מבוסס בעיקר על מקורות צמחיים כגון קטניות, ירקות, פירות, תבלינים ובנוסף לכך גם חמאה מזוקקת (גי) וגבינות, ולעתים גם דגים. בקרב מיעוט מתושבי הודו (בפרט המוסלמים) נאכל גם בשר. ייחודו של המטבח ההודי בכללותו הוא במגוון העצום של התבלינים כבסיס בתבשיל, המעובדים בכל פעם באופן שונה. בתבשילים מסוימים התבלינים נטחנים ומדוללים במים ואו שמן למשחה ופעמים אחרות נקלים על המחבת כשהם שלמים, בטרם הכנת התבשיל עצמו.

ציטוטים

”העליתי כבר שני סיפורים, משחק ילדות בהודו שנקרא "קבאדי" ו "בזכות הסארי"“

הקשר הרב דורי