מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החתונה ברפת של כפר תבור

סבתא ואני במפגש הקשר הרב דורי
סבתא ליד אגם החולה המלא במים, בשנת 1949
הרב של כפר תבור

שמי יהודית. אספר סיפור על חתונתי…

גרנו בקיבוץ גזית. כאשר זוג צעיר החליט להקים משפחה בקיבוץ, היה עליו להמתין שיתפנה חדר או ייבנה צריף חדש כדי להיכנס לחדר משפחה. כדי לחגוג – בערב שישי התקיימה מסיבה לכבוד הזוג החדש אליה הוזמנו גם קרובי משפחה וחברים מחוץ לקיבוץ.

היה כיבוד בחתונה, לא זכור לי מה היה הכיבוד. היו אלה ימים של צנע בארץ, אבל בטוח היו וופלים של שקם וסוכריות טופי. הייתה שירה וריקודים עד אור הבוקר, כמובן לא ריקודים סלונים. היינו כבר שלושה זוגות שנזקקו לתעודות נישואים: שניים בהריון, וזוג נוסף – הוריה היו צריכים להגיע מחו"ל, ולהם היה חשוב שרב יקדש את הזוג.

מזכיר הקיבוץ התקשר לרב של כפר תבור וסיכם שהזוגות יגיעו אליו בשעה שש בערב. כדי לאמת את היום חיפשתי את תעודת הנישואים, שבה צוין תאריך – 2.8.55 ושמו של הרב בן ציון לוין. מקיבוץ גזית, על פלטפורמה של טרקטור, נמשכת הנסיעה לכפר תבור כחצי שעה.

כאשר הגענו אל ביתו של הרב, הרבנית אמרה שהוא ברפת, הלכנו לחפש אותו וכשהוא ראה אותנו יצא מן הרפת עם סינר שחור נעול מגפי גומי. הוא מיד סידר אותנו תחת סככת ברזנט שהוצבה ליד הרפת. שם היו כמה עגלים תקועים באדמה בוצית וריחות זבל עטפו אותנו. לבשנו חולצות רחבות כדי להסתיר את ההריון אבל בטוח שהרב לא היה שם לב לכך.

הוא מיהר לסיים את הטקס כי נשארה לו עוד פרה אחת לחלוב! הוא עשה לנו שלושה סיבובים ומלמל את הברכה. היתה לנו רק טבעת נישואים אחת שהחלפנו בין הזוגות. גם אם היתה לנו כוס לא היינו יכולים לשבור באדמה הבוצית.

התבקשנו להיכנס לביתו של הרב ולהמתין עד שיסיים את החליבה. הרבנית בקשה שננקה טוב טוב את הנעליים לפני הכניסה. התבקשנו להביא בקבוק יין אבל לא זכור לי ששתינו ממנו. כאשר נכנס הרב התחיל תהליך הרישום. הוא שאל מי מהחתנים הוא כהן, אך החתנים חברי השומר הצעיר, לא ידעו שגם אם שם המשפחה שלך לא כהן, אתה בכל זאת כהן.

הטקס תם. נפרדנו יפה מהרב והלכנו לאכול פלאפל בקיוסק היחיד שהיה אז בכפר תבור.

הזוית האישית

סבתא: אני מאחלת לך שתזכור את הסיפורים שלי ואת הסיפורים על התקופה של השנים הראשונות בארץ ישראל, ושתדע איך היו החיים בקיבוץ ואיך היה לחלוצים. התרגשתי לשתף ולספר לך על הסיפורים שלי ושל הארץ.

טל: אני מאחל לסבתא שתמשיכי לספר לי כמה שיותר סיפורים על הארץ ועליך ושנהיה יותר ביחד. היה לי כיף ומצחיק מאוד במפגשים שלנו בתכנית הקשר הרב דורי.

מילון

אגם החולה
ביצה, אגם בגליל המזרחי, הוא יובש בזמן הקמת המדינה כי חשבו שיש בו מחלות.

ציטוטים

”כשאין לך משהו חכם להגיד עדיף שתשתוק“

הקשר הרב דורי