מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החשש הגדול של הוריה היה חטיפת הבנות

סבתא ואני
סבתא בצעירותה
המסע ממרוקו לישראל

סבתא נינט, היא אמא של אמא שלי.
היא נולדה בתאריך  03/12/1950 במרוקו, בעיר קזבלנקה.
סבתא גדלה במשפחת בן עטר, שהייתה עמידה ובעלת אמצעים ויכולת כלכלית. היה להם בית פרטי, טחנת קמח, כובסת והיא ואחיה למדו בבתי ספר פרטיים.
סבתא מספרת שלמרות התקופה היפה, הם סבלו מהיותם יהודיים. החשש הגדול של הוריה היה חטיפת הבנות. בתקופה ההיא הייתה חטיפה של בנות, היו חוטפים בנות צעירות, מאסלמים אותן, מנתקים אותן ממשפחתן ומוחקים את זהותן.
ההורים של סבתא החליטו לבצע עלייה לארץ ישראל ותכננו את העלייה בסיוע הסוכנות היהודית במשך כמה חודשים ולא סיפרו לאף אחד דבר וזאת כיוון שהייתה כרוכה בסיכונים רבים. באחד הלילות, במהלך חודש מאי שנת 1962 בשעה מאוחרת, ההורים של סבתא שלי העירו אותה ואת כל אחיה. ביקשו מהם להיות בדממה מוחלטת ולצאת מהבית בלי לקחת דבר. בפתח הבית חיכה אוטובוס. כולם עלו לאוטובוס שנסע לכיוון ג'יברלטר עד לספרד.
המלך חסן השני אישר ליהודי מרוקו לעזוב רק בתנאי שהיעד שלהם לא ישראל ומי שמסייע להם אינו גוף ציוני וזו הסיבה שנסעו קודם לספרד. אחרי המתנה של מספר ימים בספרד עלו כל בני המשפחה על אוניית מסע גדולה שהפליגה לנאפולי שבאיטליה. שם שהו בערך שבוע עד לעלייה לאניית מסע נוספת שהפליגה לארץ ישראל.
בשתי אוניות המסע התנאים היו קשים, הם ישנו בתחתית האוניה והרגישו את כל גלי הים שהיה סוער במיוחד לאורך כל המסע והיה חשש גדול לחיי הנוסעים. באחד הימים בהפלגה מנאפולי לחיפה אוניית המסע כמעט טבעה ונשלחו כוחות הצלה מישראל.
כשסוף סוף משפחת בן עטר הגיעה לארץ ישראל הם עלו למשאיות ונסעו לעיר בית שמש, שם התחילו את דרכם בארץ ישראל. 

מילון

המלך חסן השני
מלך מרוקו ה-21 תקופת כהונה 3 במרץ 1961 - 23 ביולי 1999 (38 שנים) הקודם בתפקיד מוחמד החמישי מולאי חסן השני , היה מלך מרוקו בשנים 1961 – 1999, והמלך העשרים ואחד בשושלת העלאווית המולכת במרוקו מאז אמצע המאה ה-17. הוא אביו של מלך מרוקו הנוכחי מוחמד השישי. נולד ברבאט, רכש השכלה מערבית, וסיים לימודי תואר שלישי במשפטים באוניברסיטת בורדו שבצרפת. פעל רבות, עם אביו מוחמד החמישי, לשחרור ארצו משלטון החסות הקולוניאליסטי הצרפתי. בין השנים 1955-1953 הוגלה על ידי הצרפתים לקורסיקה יחד עם משפחתו. לאחר שובם מהגלות, מונה חסן בשנת 1956 על ידי אביו לראש המטה הכללי של הצבא המלכותי של מרוקו.

ציטוטים

”היו חוטפים בנות צעירות, מאסלמים אותן, מנתקים אותן ממשפחתן “

הקשר הרב דורי