מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החקלאי החסידי

אב הרב שאול רסקין
חסידים משתלמים בעבודה חלקאית
למרות שעבודת האדמה הייתה רחוקה מהם. הם קיבלו את הוראת הרבי מתוך ביטחון ושמחה.

הנכדה רוזי פרידמן ראיינה את סבתא דבוניה ניימרק במסגרת התכנית של הקשר הרב דורי. סבתה סיפרה לנכדתה את סיפור חייו של אביה הרב שאול רסקין.

ילדותו של הרב שאול רסקין

סבא שאול נולד בכ' מנחם אב תער"ב  (1912) ברודניא שעל יד ליובאוויטש להוריו שהיו מגזע החסידים מזמן אדמו"ר הזקן. אביו הרב שלמה רסקין בנו של הרב חיים בן ציון רסקין וזוגתו מרת דבוניא, ואמו מרת בתיה חיה יענטא בתו של הרב ר' מיכאל צ'ערבינער.

ילדותו עברה עליו בצל השלטון הקומוניסטי שהיה אז בראשית דרכו, ואביו ר' שלמה דאג לו ולאחיו למלמדים חסידיים שלימדו אותם במחתרת מתוך מסירות נפש.

בזמן מלחמת העולם השנייה נאלץ לברוח מהעיירה גורקי (ניז'ינובוגרוד כיום) בה התגוררו הוריו בעת ההיא מפחד השלטונות, שרצו לגייסו לצבא הרוסי. הוא ברח מעיר לעיר עד שהגיע לטשקנט, אל מסע הבריחה הצטרפה גם אחותו מרת לובא זרחי, מכיוון שרצו לגייס גם אותה.

סבא שאול חיפש את אחותו לאישה זקנה וחולה. והם יצאו לדרך עם צרור כסף, סבא שאול לקח אתו את המזוודה עם כל הכסף והלך לתחנת הרכבת. בתחנה המתינו עוד אלפי אנשים, שחיכו כבר ימים רבים לרכבת שתצא לדרך. אולם, לא נראה באופק שהרכבת עומדת לצאת בזמן הקרוב. סבא ראה שהמצב קשה. הוא ניגש למנהל התחנה ואמר לו "יש לי פה אישה זקנה ומאוד חולה אני חייב להביא אותה לרופא בדחיפות, יש לי כאן מזוודה מלאה בכסף ותעשה מה שצריך". המנהל הביא אותם מאחורי התחנה, שאף אדם לא יבחין, ושלח אותם ברכבת. הם נסעו מעיר אחת לשנייה עד שהגיעו לטשקנט שבאוזבקיסטן. שם עשה חיל ופיזר הרבה כסף לצדקה

חתונתו

בשושן פורים תש"ה נשא לאישה את זוגתו, אמי, מרת פריידא בתו של הרב ר' יעקב זכריה מסקליק.עם תום המלחמה, הם נמלטו כנתינים פולניים מרוסיה יחד עם אנ"ש. תחנתם הראשונה הייתה בווינה – למחנה פליטים לניצולי שואה. שם נולדה אחותי הגדולה, רחל קטן ז"ל. הוריי ושאר הפליטים חיכו להזדמנות מתאימה כדי להמשיך במסע. בינתיים, הם התארגנו כקהילה חסידית – חב"דית. הם הקימו במחנה: ישיבה, בית כנסת, תלמוד תורה לילדים, מטבח כשר ואנשים תלמידי חכמים מתוכם מסרו שיעורי תורה וחסידות.

היציאה מרוסיה

לאחר תקופה הוריי ושאר הפליטים עברו מווינה לגרמניה, לשובזיל, שם נולדה אחותי יהודית. ומשם הם עברו לפוקינג. גם במקום זה נשמר ההווי החסידי, הוקמו מסגרות לימודיות לילדים ועל פי הוראתו של הרבי הדפיסו שם את ספר ה"תניא" וספרי חסידות נוספים

כעבור שנה עברה כל הקהילה לצרפת על פי הוראת הרבי הריי"ץ. שם התפצלה הקהילה, חלקם נסעו לארצות הברית בהוראת הרבי, ולשאר החסידים הרבי הורה לעלות לארץ ישראל. הרבי הורה להוריי ולמשפחות נוספות לעלות לישראל.

העלייה לארץ

מצרפת הפליגו הוריי באנייה לישראל. הייתה זאת אניית משא ותנאי הנסיעה היו קשים. האנשים באנייה סבלו ממחלת הים, באנייה היו גם תינוקות רבים. כעבור כשלושה שבועות הם הגיעו לארץ ישראל.

בשנת תש"ט (1949) הם הגיעו לארץ למעברת פרדס חנה יחד עם קבוצה של חסידי חב"ד. שם שיכנו אותם באוהלים. באותה שנה ירד שלג חזק והקור הנורא חדר לעצמות, באוהל לא היה חימום, אוהלים רבים עפו ברוח, והאנשים נותרו בקור  המקפיא ללא קורת גג.

בכפר חב"ד

הם שאלו את הרבי הריי"צ מה לעשות? והרבי הורה להם לא לעזוב את הקבוצה, וכך הגיעו יחד עם כל הקבוצה והתיישבו בכפר חב"ד. ר' שאול, אבי, היה מראשוני החקלאים בכפר-חב"ד. הרבי הורה לחסידיו לעבוד בעבודת כפיים – בחקלאות, למרות שעבודת האדמה הייתה רחוקה מהם. אבל הם קיבלו את ההוראה מתוך ביטחון ואמונה.

כפר חב"ד הייתה בימיה הראשונים מושבה חקלאית. מסביב לכפר היו שדות ופרדסים ורבים מתושביה יצאו לעבוד שם. אבי עבד בלילות  למרות שזה היה מסוכן  ביותר. אבל זו הייתה הברירה היחידה כדי לפרנס את המשפחה. בתקופה מאוחרת  יותר היה לאבי משק חקלאי משלו. בהזדמנות מסוימת הוצע לאבי משרת עבודה בתל אביב. אבי חשב אולי כעת תבוא העת להיפרד מעבודת החקלאות המפרכת. אולם ראשית דבר יש לשאול זאת אצל הרבי. תשובת הרבי הייתה להישאר בעיסוקו בחקלאות בכפר חב"ד.

נפטר בשיבה טובה באור ליום שישי ג' כסלו תשס"ז, ונטמן בערב שבת  בירושלים.

הנשיא שזר בביקור בכפר חב"ד בשנותיו הראשונות 

תמונה 1
הנשיא שזר בביקור בכפר חב"ד בשנותיו הראשונות

הזוית האישית

הנכדה רוזי פרידמן ראיינה את סבתא דבוניה ניימרק במסגרת התכנית של הקשר הרב דורי. סבתה סיפרה לנכדתה את סיפור חייו של אביה הרב שאול רסקין.

מילון

כפר חב"ד
הוא יישוב בארץ ישראל הממוקם במרכז הארץ, דרומית לעיר תל אביב וצפונית לעיר לוד, ונמצא תחת שיפוט המועצה האיזורית שדות דן (בעבר עמק לוד). בכפר מתגורר הריכוז הגדול בישראל של חסידי חב"ד ומוסדות חב"ד, והוא משמש מרכז רוחני וארגוני לחסידות חב"ד בישראל. הישוב הוקם בכ"א אייר תש"ט בהוראת אדמו"ר הריי"צ כדי לקלוט את החסידים שעלו מרוסיה בתום מלחמת העולם השנייה. הוא נבנה על חרבות הכפר ספריא - כפר ערבי נטוש - ותושביו התבססו בשנים הראשונות על חקלאות. במשך השנים - עם התפתחות הטכנולוגיה - התמעט מאוד העיסוק בחקלאות וכיום ישנם משקים בודדים בלבד. עם זאת, הכפר עדיין שומר על צביונו החקלאי עם תושבים שמחזיקים במקום לולים, כוורות דבש ופרדסי אתרוגים ותפוזים.

ציטוטים

”חסיד ממלא את הוראותיו של הרבי מתוך אמונה, בטחון ושמחה“

הקשר הרב דורי