מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החקלאות כדרך חיים

סבתא יהודית והנכד ליאור
משה ונגל מגדל פרחי ציפורן
משפחת ונגל במושב משמרת

בשלהי 1949 הגיעו הסבתא רבתא רבקה וסבא רבא יצחק ונגל למשמרת עם בניהם ישראל ומשה ונגל.ליצחק נהגו כולם לקרוא איצ'ימיה, הם הגיעו בתיווכו ובעזרתו של יצחק וולר קרוב משפחתם הרחוק שהיה בין הראשונים במשמרת, יצחק ויפה וולר המייסדים של משמרת ובמשך שנים היו לילדי המושב אבן דרך לעבר ומידע על משמרת. סבתא רבקה וסבא יצחק ונגל  הגיעו אחרי תלאות, שעברו  בפולין ארץ מולדתם. הם הגיעו עם  שני בניהם: ישראל ומשה  לתת כתף להתפתחות ארץ ישראל.  יחדיו הקימו וטפחו משק במושב משמרת.

 
במושב היו כ- 70 משפחות שאכלסו את המקום. במשמרת התיישבו הונגלים ובניהם משה וישראל, הם הגיעו ממחנה עולים שער העלייה, גרו בפחונים על הגבעה, הסבתא רבקה ובעלה יצחק ניצולי שואה, קטועי אצבעות, שקפאו ונמקו בבריחתם מפולין  לרוסיה. מהלך  העבודות השוטפות במשקים,  קיבלנו הודעה על פריצת מלחמה ורוב גברי המושב גויסו. למשמרת היה אז מקלט אחד, לפי הוראות בטיחות נחפרו  בחצרות שוחות הגנה, למרות ההפגזה לא היו לנו קורבנות בנפש. החיים נמשכו וכמו כל העם הופתענו במלחמה חדשה – יום כיפור, שגם גבתה שני קרבנות מתושבי משמרת.
 
תמונה 1 
האפרוחים של הלול והאפרוח של המשפחה
 
סבתא רבקה וסבא יצחק  ונגל בורכו וחיתנו את  בניהם. משה נישא ליהודית, וישראל לחנה לשני הזוגות נולדו ילדים. משה ויהודית  ונגל הולידו את  שמוליק, בלה וזיו. ואני ליאור שטרן , נכדם,  בנה של בלה ויואב שבנו  למשמרת עם אחיי תומר ודרור.משה ונגל ומשפחתו גידלו ירקות, תותים ומשק פרחי ציפורן מפורסם לתפארת עד למותו הפתאומי.שניהם נטעו פרדסים במשמרת, קטפו ועבדו ללא פועלים וללא עזרה.משה  האח הצעיר בבניהם נפטר בצעירותו והשאיר אחריו את אשתו יהודית ונגל וילדיהם שמוליק, בלה וזיו ונגל במשק 49.עבר ועתיד מושב עובדים משמרת בסימן התפתחות שנות האלפיים, אנו עדים להתמעטות הגידולים החקלאיים, והפרנסה מענפי חקלאות. הרחבת המושב אפשרה גם לבני ובנות המושב לחזור ולהשתלב במושב, לשוב ולהתגורר במקום בו גדלו וחונכו.
 
המושב אכן שינה את אופיו החקלאי המובהק, נולדו ילדים ונפתחו שוב גני ילדים, בית הספר האזורי גדל והתרחב.       
 
הגיעו שנות האלפים והשינויים שעברו על כל הארץ הגיעו גם למושבים. המושבים שהיו קהילות קטנות פתחו את שעריהם להרחבות שהיו מיועדות לבניהם ובנותיהם, אבל בעצם אוכלסו בהמון זוגות צעירים שחיפשו איכות חיים.    
משמרת בת 60 חוגגת עם כל תושביה וילדיהם, גם הותיקים וגם החדשים: שבאמצעות התערוכה שהוצגה במסיבת השישים  למדו על העבר של המושב. בעקבות כל  השינויים מתעוררות שאלות לאן פני המושבים והקיבוצים? ובעצם כל החקלאות?   
 
אנו דור הילדים הנכדים והנינים למשפחת ונגל שומרים אמונים ומקום של כבוד להורינו סבינו ומייסדי משמרת.הם שנטעו בנו את אהבת המולדת , הערכים הציוניים, וכבוד האדם באשר הוא. יהי זכרם ברוך וכל מוקירי זכרם יעידו על טוב ליבם חריצותם ונאמנותם לאדמה ולמקום אותו בנו במו ידיהם.
 
משוב
ליאור: נהניתי מאוד למדתי על ההיסטוריה המשפחתית, למדתי איך הקימו את המשק ואיך אמא שלי גדלה ועבדה במשק?
 
יהודית: תודות לנכדי הרביעי. נפתח לפני עולם המחשב ומאוד הקסים אותי. נהניתי להסביר לדור החדש של המשפחה על עברינו בתור חקלאים בארץ ישראל. 
נכתב בשנת 2009
מורה מובילה אילת שחק     

מילון

משמרת
משמרת הוא מושב באזור השרון ליד טירה וצפונית לכפר סבא השייך למועצה אזורית לב השרון. היישוב הוקם בי"ח בתמוז ה'תש"ו (17 ביולי 1946) על ידי יוצאי הצבא הבריטי ששירתו בפלוגה הישראלית של הסווארים ועובדי הנמלים, כחלק מחיל המהנדסים המלכותיים. עימם ייסדו את היישוב חברים מכפר ויתקין. המושב הוקם ב"פרדס רייקין" שהיה שייך לסוכנות היהודית. היישוב הועבר למושב חרות בזמן מלחמת העצמאות והוקם במיקומו הנוכחי בשנת 1948. בתי הקבע הראשונים הוקמו בשנת 1949.

ציטוטים

” מוקירי זכרם יעידו על טוב ליבם, חריצותם ונאמנותם לאדמה ולמקום אותו בנו במו ידיהם.“

הקשר הרב דורי