מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החנוכיה של סבא רבא נתן זופניק

חנוכייה העשויה צינורות קירור קטר של רכבת
מוזיאון אנו (פרט מתצוגה)
סבי בנה חנוכיה מצינורות מים של קירור מנוע קטר-רכבת, עשוי מנחושת טהורה

שמי יואב פיקסל, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי צביה. מסיפוריה הרבים של סבתי החלטנו להעלות את סיפורו של סבא רבא נתן זופניק. סבא רבא נתן נולד בשנת 1916 ברוסיה בעיר איבנקה. הוא עשה עלייה לישראל כבר בשנת 1922.

במסגרת מפגש התכנית הוקדש מפגש לסיפורו של חפץ. בחרנו בחנוכיה של סבא רבא נתן. סבי בנה חנוכיה מצינורות מים של קירור מנוע קטר של רכבת, עשויה מנחושת טהורה.

החנוכיה של סבא רבא מתן

תמונה 1

סבא רבא שלי, שהוא אבי סבתי צביה, עבד כמסגר ברכבת ישראל. בתוקף תפקידו הוא ייצר קרונות של רכבת, ועסק גם בין היתר בצנרת שתפקידה לקרר את מנוע הקטר באמצעות מים. מתוך שאריות הצינורות העשויים מנחושת, הוא נהג ליצור כל מיני אביזרים לבית. בין היתר הוא ייצר את החנוכייה , בה נתן דגש לכל פרט ופרט, את השמש הוא ייצר בעובי שונה מאשר את שאר הקנים. החנוכיה נוצרה בסדנת הרכבת בקישון. החנוכיה הייתה בבעלות משפחתה של סבתי לאורך כל השנים בהם חיה במסגרת המשפחה, ועם נישואיה היא קיבלה אותה בירושה.

בחרתי דווקא בחפץ זה מכיוון שהוא מסמל קודם כל יהדות ושמירה על המסורת, שכן סבתי גרה בילדותה בכפר דתי, וקיבלה חינוך במסגרת דתית. החנוכייה מהווה עבורי קשר ישיר לילדותה של סבתי, ואני חש חשיבות רבה לחנוכיה זו, ובמשך השנים האחרונות סבתי מדליקה בה נרות חנוכה בנוסף לחנוכיה של השמן שמשפחתה מדליקה.

הזוית האישית

יואב פיקסל: הרגשות שהחפץ מעורר בי הם געגועים עזים להכיר את השורשים של סבתי, את אביה נתן, שלא הצלחתי להכירו, כיוון שהוא נפטר עוד בטרם לידתי, וכן אני חש כאילו חנוכייה זו אינה חנוכייה שניתן לקנותה בחנות, ולכן תשמש אותנו לאורך דורות ומשום כך היא אינה רק חפץ, אלא הרבה נשמה.

 

מילון

יפעת
יִפְעַת הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, השוכן בין נהלל למגדל העמק. הקיבוץ נמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל.

רכבת ישראל
עיינו גם בפורטל P Rakevet.png פורטל רכבת ישראל הוא שער לכל הנושאים הקשורים ברכבת ישראל - בעבר, בהווה ובעתיד. הפורטל כולל קישורים לערכים בנושא קווי הרכבת, תחנותיה וההיסטוריה של רכבת ישראל, יחד עם תמונות ואנקדוטות בנושא. רכבת ישראל בע"מ היא חברה ממשלתית המפעילה את התחבורה המסילתית בישראל. החברה עוסקת בשינוע נוסעים ומטען באמצעות רכבות ואחראית גם על הפעלת תחנות הנוסעים ותחנות טעינת משא וכן, על תכנון ופיתוח תשתיות הרכבת במדינה.

ציטוטים

”יש בי הם געגועים עזים להכיר את השורשים של סבתי ואת אביה נתן, שלא הצלחתי להכירו.“

הקשר הרב דורי