מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החלפת תפקידים

מלכה, מוריה ומאיה בספרית בית הספר הריאלי
אני בתחפושת של המלכה אסתר מעשה ידי אמי
סיפורה של תלמידת הריאלי שהפכה למורה בבית ספרה

הייתי הבת השנייה למשפחה שהוריה עלו ארצה כנערים ממרוקו והקימו בעמל רב משפחה בת שבעה ילדים (שלצערי הצטמצמה לשישה לאחר מלחמת יום הכיפורים, שבמהלכה שכלנו את אחי אלי ז"ל). נולדתי בחיפה ולמדתי בבית ספר קישון עד כיתה ח'.הייתי תלמידה טובה מאוד וכבר בבית הספר היסודי מילאתי מקום של מורות שהיו חולות.

יום אחד ביקשו ממני למלא מקום בכיתה ג' במקום מורה שחלתה. הכיתה הייתה ידועה בחוסר השקט שלה ואף מורה לא הסכים למלא שם מקום המחנכת, אבל אני לקחתי את הספר "הלב" וקראתי ממנו את פרק "הלבלר הקטן מפירנצה" וילדי הכיתה ישבו מרותקים והקשיבו לסיפור מבלי להפריע. המנהל וכל צוות המורים לא האמינו שתלמידה בכיתה ו' מצליחה לרתק כיתה שלמה, שהייתה לגמרי לא קלה… מאותו רגע ידעתי וידעו כולם שאני אהיה מורה לכשאגדל…..

ואכן זה מה שקרה…

בתום כיתה ח' חיפש בית הספר הריאלי תלמידים מוכשרים ממשפחות ברוכות ילדים שיתקבלו לבית הספר במסגרת תוכנית "טעוני טיפוח". לאחר בחינות הכניסה הקשות וריאיון די מפחיד שערכו לי מנהל בית הספר, מר יצחק שפירא וסגנו מר שמחה נהיר, התקבלתי לכיתה ט'. הלימודים לא היו לי קלים בתחילה, אבל מהר מאוד השלמתי את הפערים והפכתי לתלמידה טובה מאוד. יזמתי וערכתי את "הדבורון" שהיה עיתון הכיתה שלנו, השתתפתי בהנצחת קהילות שנכחדו, ואף שרתי סולו כנציגת הכיתה "ביד ושם" בירושלים.

סיימתי את לימודי בריאלי במחזור נ"ב 1971, מלאה הכרת תודה למורי שמהם למדתי המון נושאים אבל בעיקר ערכים ומודל להתנהגות. למדתי בסמינר אורנים בשילוב עם אוניברסיטת חיפה ספרות ומקרא וחזרתי לבית הספר כמורה בשנת 1976.

מלכה בתלבושת מלאה של הגדנ"ע שהייתה נהוגה בבי"ס הריאלי

תמונה 1

יום אחד כאשר הייתי סמינריסטית בבית בירם נכחתי בשיעור היסטוריה שהעביר אותו דוקטור שלמה הורביץ. ישבתי בין התלמידים והנושא היה "האו"ם ומוסדותיו". המורה ששכח שאני כבר לא תלמידת בית הספר, פנה אליי בשאלה שקשורה לנושא השיעור. זה היה רגע מביך, אבל אני בלי להתבלבל עניתי לשאלתו, וכל תלמידי הכיתה התפקעו מצחוק. רק בסוף השיעור הסברתי למורה מה הייתה סיבת הצחוק.

לימדתי בריאלי כמעט 40 שנה למעט שנתיים של שבתון שבהן לימדתי עברית בבית ספר יהודי בארצות הברית. בראלי שימשתי כמורה לתנ"ך, לכל מקצועות העברית, לתורה שבעל פה וכמובן כמחנכת, ובעוד תפקידים נוספים. לימדתי בכל שלוש החטיבות ובבית בירם "תרבות ישראל", שזה תחום הדעת שעבורו בניתי לבית הספר תכנית לימודים ז'-י"ב. כמו כן עסקתי בהוראה מתקנת וקידמתי תלמידים מאתגרים עד לבגרות במקצועות רבי המלל.

שלושת ילדי למדו בבית הספר מכיתה א'-י"ב, והשנה הצטרפה נכדתי הגדולה ל"משפחת הריאלי" לכיתה ז' בסניף מטו"ס. עד היום יש לי קשר חזק לבית הספר אני מנחה מורים ותלמידים ומתנדבת לעזור בכל הנדרש.

ה"קשר הרב דורי" סוגר עוד מעגל אחד ממעגלי השייכות שלי לבית הספר…

תמונה 2
הספר הוקדש לי במלאות 50 לחיי.

הזוית האישית

מלכה אופיר משתפת את התלמידות: מוריה סימן טוב, מאיה צימט בסיפורה, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

בית ספר הריאלי בחיפה
בית הספר נוסד בשנת תרע"ד (1913) על רקע "מלחמת השפות" והדרישה לייסד בית ספר ריאלי שיהיה כולו עברי .

ציטוטים

”עד היום יש לי קשר חזק לבית הספר“

הקשר הרב דורי