מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החלום של אמא של רינת שוורץ

ציונה עם המנחות
ציונה עם הנכד בבר מצווה של הנכד
החלום של אמי

בס"ד

השורשים של רינה

רינה שוורץ נולדה בעיר ספקס שנמצאת ליד העיר תוניס שבתוניסיה, בשנת 1932 לבית משפחת סינף. "ספקס, היא עיר בתוניסיה, השנייה בגודלה, הממוקמת כ-270 ק"מ דרומית מזרחית לתוניס. העיר, שנוסדה בשנת 849 על חורבות היישובים הרומיים טאפארארה וטאיאנא, היא גם עיר הבירה של מחוז ספקס, וגם עיר נמל ים-תיכונית השוכנת במפרץ גבס". (ויקיפדיה). רינה, עלתה  עם משפחתה לישראל בשנת 1963

רינה משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם התלמידות: ליהיא חפותא וטליה אביטבול. רינה סיפרה לתלמידות על חלומה הציוני של אמא שלה – לעלות לארץ ישראל.

רינה מספרת על החלום של אמא שלה בזמן המלחמה בתוניס

"כשעלינו מספקס לתוניס אמא שלי חלמה חלום, שעוד מעט תפרוץ מלחמה גדולה ובכדי לצאת ניצולים מהמלחמה צריך לאסוף ילדים קטנים ולעשות סעודת דגים בבית הכנסת. חשוב שהילדים יתפללו בבכי בבית כנסת כדי שהקב"ה יציל אותם כמו שהוא הציל את יונה מהבטן של הלוויתן. זה היה חלומה של אמי ואותו היא סיפרה אמי לשכן שלה. לאחר זמן קצר השכן אמר לאמי, שכנראה החלום שלה מתחיל להתגשם. אמי אמרה לו שצריך להתחיל לאסוף כסף מכולם, כדי לעשות את סעודת הדגים. וכך החלו באיסוף כסף מכולם היה חשוב לכולם בקהילה שגם הם יזכו להיות חלק מהמשימה. בוקר אחד אני יצאתי מביתי, ולפתע אני רואה ערבי עם חבילת דגים – קראתי לו לבוא בכדי שאמי תקנה ממנו דגים לסעודת הדגים שתכננה אמי בבית הכנסת. כך היה אמי מיהרה  וקנתה את הדגים וביום לאחר מכן בישלה את הדגים והביאה אותם לבית הכנסת. בבית הכנסת נערכה תפילה כולם התפללו גם הילדים ונאה שתפילותינו נענו ולאחר תקופה קצרה הודיעו לנו שהפסיקה המלחמה וניצלנו".

רינה עם הנכד שלה בבר מצווה

תמונה 1

ליהיא חפותא וטליה אביטבול מספרות:

המשכנו לשוחח עם רינה על נושאים שונים, ושמענו ממנה סיפורים נוספים. רינה חושבת שיש יתרונות רבים לחיים  בארץ ישראל. בעיניה הדבר החשוב ביותר הוא – הציונות. בהומור היא כמובן מציינת את הדברים הטובים במדינה וגם את הדברים שהיא פחות אוהבת כמו למשל את " החוצפה הישראלית".  בני הדור הצעיר, לדעתה, הם חכמים מאוד, מכורים לטלפון ושואפים לעתיד מוצלח.

רינה סיפרה לנו על סדר היום שלה: סדר יום של רינה מתחיל בזה שהיא קמה בבוקר, מדליקה את הגז ומתחילה לסדר את הבית. בזמן שהאוכל מתבשל, היא עושה כביסה ויוצאת לנשום אויר צח. פעמיים בשבוע רינה מגיעה לבית הספר "אולפנת צביה" ללמוד בכיתת הוותיקים, שבעיר עפולה.

לקובץ התיעוד המקורי

http://רינת שוורץ

הזוית האישית

סיפורה של רינה תועד ע"י ליהיא חפותא וטליה אביטבול, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי המופעלת בבית הספר "אולפנת צביה"  בשיתוף כיתת הוותיקים, שבעיר עפולה.

רינה בבית הספר בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 2

מילון

ספקס
ספקס היא עיר בתוניסיה, השנייה בגודלה, הממוקמת כ-270 ק"מ דרומית מזרחית לתוניס. העיר, שנוסדה בשנת 849 על חורבות היישובים הרומיים טאפארארה וטאיאנא, היא גם עיר הבירה של מחוז ספקס, וגם עיר נמל ים-תיכונית השוכנת במפרץ גבס. אוכלוסיית העיר מונה 340,000 תושבים (2005), ויש בה מפעל תעשייתי לעיבוד פוספט. העיר נחשבת לעיר השנייה בגודלה, כיוון שרק בתוניס יש יותר תושבים. ויקיפדיה

ציטוטים

”אני ציונית - מאחלת שהיה טוב לכל עם ישראל.“

הקשר הרב דורי