מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החלום על פלסטינה

העיר צי'טה בסיביר
סטלין
הבטחתה של חנה לבעלה לפני נישואיהם

זה היה באוגוסט 1976. המשפחה כללה 11 איש:

סבא -אבא של בעלי, ז"ל אז בן 84 , בעלי, ז"ל, אז בן 55, שתי בנותינו נשואות ושלושה נכדים בני 6, 2 ו-15.קשה מאוד לתאר את שמחתנו כאשר נודע לנו שסוף סוף ניתן להגיע להגשמת חלומותינו לעזוב את המקום הזרלנו ולהגיע הביתה.

זה היה בשנת 1972 כאשר בעלי חזר ממוסקבה למקום מגורינו דאז -עיר ציטה בסיביר המזרחית, אשר הייתהיותר קרובה לגבול עם סין מלמוסקבה.

 מוסקבה

תמונה 1

בעלי היה מלא התלהבות כאשר נודע לו תוך כדי שהייה במוסקבה שנוסעים לישראל. זה היה אז כמו חלום.מאותו יום כל התוכניות הקודמות נעלמו והדברים השתנו מקצה לקצה. התקופה שחיינו בסיביר הייתה שיא החלומות שלנו. הגענו למצב הכי טוב שרק יכולנו לחלום עליו. מקומות עבודה מעניינים, משכורת מירבית, דירהיפה, עבודה מעניינת, שתי הבנות- רופאות, נשואות, שלושה נכדים. אבל מה זה שווה לעומת התגשמותחלומותינו להגיע ארצה?

כאן המקום להזכיר את הבטחתי לבעלי לפני הנישואין. הוא שאל אותי אז האם אהיה מוכנה לנסוע לפלסטינה דאז כאשר יתנו לצאת. בלי היסוסים עניתי בחיוב. אבל בו בזמן אמרתי לו שאני יכולה להבטיח לו, כי זה לא יקרה לעולם. ואהרון שלי, ענה לי בביטחון מלא שזה יתאפשר עוד בחיינו ! זה היה בשנת 1947 -תקופת הרודנות של סטאלין. (סטאלין היה מנהיג ומדינאי סובייטי ושליטה השני של ברית המועצות. סטלין לא ירש אמנם את לנין לאחר מותו של האחרון ב-1924, אך עד סוף שנות ה-20 הצליח לבסס את מעמדו כשליט יחיד של ברית המועצות,והנהיג את המפלגה הקומוניסטית ואת המדינה הסובייטית עד ליום מותו).

מי היה מאמין אז שזה יקרה בכלל ונזכה להגיע ארצה, למדינת היהודים?

למזלנו זה קרה. ולא התלבטנו אף רגע אחד בקבלת החלטתנו לעזוב הכל ולהזדרז להגיע לבית האמיתי שלנולפי חלומותינו במשך כל כך הרבה זמן.

וכעת נשאר לנו לחיות בתקווה שנצליח לשמור את ביתנו למרות כל הקשיים והבעיות הנראות ללא מוצא!

אמן סלה !

חנה מלינסקי , גימלאיתיד אייר, תשס"א, 07.05.2001

 תמונה 2

נוסטלגיה: תחנות ההתפתחות של תכנית הקשר הרב דורי

תיעוד סיפורה של חנה מלינסקי, שהשתתפה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר בר לב בכפר סבאהתקיים בשנת 2001 לפני 13 שנים. תכנית הקשר הרב דורי החלה כפיילוט ניסוי בבית הספר "אלון" במטהיהודה מחוז ירושלים. התכנית הופעלה בשנת 1999, כתכנית ניסיונית של פרופ' עדנה אפק, בשיתוף משרד החינוך, מפקחת תקשוב מחוז ירושלים הגב' גילה מוניקנדם.  בתום התחנה הראשונה, בשנת 2001, הצטרפו תמי גרין, מנהלת פדגוגית של תכנית התקשוב הארצית מינהל מו"ט ודורית בכר רכזת תקשוב לתהליך.

הניסוי הורחב לבית ספר השני שהפעיל את התכנית חט"ב בר לב בכפר סבא בהובלתה של מורה , רכזת תקשוב דורית בכר. סיפור הצלחה של ניסוי זה הפך ממודל בית ספרי למודל עירוני בו לקחו חלק 10 בתי ספרבכפר סבא, בהובלתה של דורית בכר והצטרפה אליה  המורה תמי סער. התלמידים משתתפי התכנית נקראו"נאמני מחשב" . כך החלה תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

יוסיף סטלין
מנהיג ומדינאי סובייטי ושליטה השני של ברית המועצות. סטלין לא ירש אמנם את לנין לאחר מותו של האחרון ב-1924, אך עד סוף שנות ה-20 הצליח לבסס את מעמדו כשליט יחיד של ברית המועצות, והנהיג את המפלגה הקומוניסטית ואת המדינה הסובייטית עד ליום מותו.

ציטוטים

”נשאר לנו לחיות בתקווה שנצליח לשמור את ביתנו למרות כל הקשיים והבעיות הנראות ללא מוצא“

הקשר הרב דורי