מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיפושים אחר הטנמקה

אורית אלפנץ ונכדה עדי רג'ינאנו
רחל ביטון
סיפור חייה של סבתא רחל

שמי עדי ובעזרתה של סבתא שלי אורית אנו מתעדים את סיפורה של אמא שלה, רחל. רחל היא סבתא רבתא שלי.

סבתא רחל נולדה בשנת 1935 בבית חולים הקריה בתל-אביב שזה היה בית חולים היחיד באזור. היא למדה בבית-ספר אליאנס ברחוב שבאזי סמוך למגדל שלום, אליאנס נקרא גם בשם "כל ישראל חברים". הייתה לנו תלבושת אחידה. התלבושת כללה שמלה כחולה עם סמל "כל ישראל חברים", בית הספר עדיין קיים. בבית-ספר לימדו עברית וגם צרפתית מכתה ב' שזה היה חשוב לאמא שלה. בבית של סבתא רחל דיברו גם לאדינו .

סבתא רבתא רחל 

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa1

סבתא הייתה צריכה לנסוע כל פעם בשני אוטובוסים לבית הספר, היא מאוד אהבה לשחק בחבל של 2. (משחק חבלים, חבל כפול) וקלאס, לא הייתה להם טלוויזיה בבית ולכן קראו הרבה ספרים. בנוסף רכבו על אופנים ואחר כך גם על אופנועים (עד היום כל הצאצאים במשפחה רוכבים על אופנועים).

סבתא רחל הייתה ילדה מאוד רזה ולמרות שהייתה תקופת צנע אמא שלה הייתה נוסעת עד מטולה להביא לה חמאה. בנוסף הייתה מכינה את האוכל ונותנת אותו לגיסתה, "לונה", כי רק שם היא הסכימה לאכול. המשפחה הייתה מורחבת, בבית אחד גרו סבתא רחל, הוריה, אחיה, האחים של אמא שלה וילדיהם.

לפעמים קצת קשה היה עם הילדים אז אמא שלה הייתה שולחת אותה ואת אחיה לשכנה ומבקשת להביא את ה"טנמקה", ה"טנמקה " היה קוד בין השכנות, כשהן היו צריכות זמן לעבודות הבית והילדים היו מפריעים, אז השכנה היתה מעסיקה אותם כשעה עם חיפושים אחר הטנמקה.

לדבריה של סבתא רחל השומר הצעיר והצופים היו הבית השני שלה ושל חבריה. הם היו מאוד פעילים. הבית של סבתא רחל היה בלב תל-אביב ברחוב בוגרשוב צמוד לדיזנגוף סנטר (שלא היה קיים אז). בכיכר רבין היה ממוקם בעבר גן חיות. בשבתות סבתא רחל ושאר בני המשפחה שטו בירקון עד למקום שנקרא שבע תחנות על שם תחנות הקמח שעבדו מימיו של נהר הירקון, זרמו בו מים נקיים והיה כייף לשוט בו, הם בילו המון בטיילת תל-אביב.

בבית של סבתא היו לכולם תפקידים ברורים, התפקיד שלה היה לעזור לאימה במשק הבית ולטפל באחיה הקטנים, הם חיו חיים חילוניים וציוניים. לאביה היה תנור (גדול) בירושלים וכולם באו להכין בו את האוכל שלהם לשבת.

סבתא רחל היתה רק בת 17 כשהתחתנה עם שלמה. סבא שלמה היה הנהג והשומר ראש של בגין. החתונה הייתה בתל-אביב באולם בשם "אורה". בגיל 19 נולד בנה הבכור יעקב. הם עזבו את תל-אביב והחליטו להצטרף למקימי מושב נורדיה. שם חיו חיי משק ושיתוף ונולדו להם עוד שני ילדים. הם עזבו את המושב ועברו לגור בנתניה ושם נולד בנם אבי.

הזוית האישית

סבתא רחל מסכמת בדבריה: "החיים שלי בסיכומו של דבר היו יפים מאוד, טובים מאוד למרות הצנע לא הרגשנו בחסרון, אבי היה ממקימי מע"צ ואמי דאגה לכל בבית. גם אני למרות שלמדתי, השקעתי את מרצי בגידול ילדיי, אני גאה בארבעת ילדיי, כל נכדי וכל הנינים ועוד היד נטויה".

משתתפת זו השנה השנייה בתכנית הקשר הרב דורי. השנה עם הנכד עדי. בשנה שעברה עם הנכדה ליהיא. לסיפור שהעלנו: "סבא פיקולינו וסבא רכבת"

מילון

לאדינו
השפה הספרדית של היהודים מירושלים

ציטוטים

”חשוב לשמוע את הסיפורים המשפחתיים ולהעביר אותם מדור לדור.“

הקשר הרב דורי