מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא חביב במעברת סאקיה ב'

סבא מברך אותי בביתו.
סבא בתקופת המעברה - מחזיק פרי מעץ ששתל.
סבא גדל במעברת סקייה ב'. הוא מספר על תקופות ילדותו ובגרותו, וכן על תחביביו כילד.

כשהייתי ילד…

נולדתי בשנת 1944 לפרג' ופרחה כהן-מיכאל. נולדתי בבגדד שבעירק ואחרי שנולדתי אבי נתן לי את שמי. יש לי שני שמות. השם הראשון הוא: צאבח' ושמי השני הוא חביב. משמעות השם צאבח' בערבית היא בוקר, קראו לי כך מפני שנולדתי בבוקר.

גדלתי במעברת סקיה ב', כיום היא נקראת "אור יהודה". "לאחר כיבוש הכפר, בשנת 1949, התיישבו עולים יוצאי לוב וטורקיה בבתים הנטושים של סקיה וכפר עאנה. במקום לא היו תשתיות מים וביוב, והמתיישבים הראשונים השקיעו במקום כסף ועבודה רבה בשיפוץ הבתים ובהקמת גינות פרטיות סביב בתיהם. בשנים 1953-1950 הוקמו על שטחי הכפר המעברות סקיה א' וב' ואליהן הגיעו עולים מעיראק במבצע עזרא ונחמיה. המעברות כללו אוהלים ("בדונים") וצריפונים. מספר התושבים במעברות סקיה הגיע לכ-6,700 תושבים. מאוחר יותר פונו המעברות ובשטח הוקמו שיכונים שהפכו ליישוב הקבע אור יהודה". (ויקיפדיה)

סבא בתקופת המעברה – מחזיק פרי מעץ ששתל

תמונה 1

אני וחברי שיחקנו בג'ולות וסביבונים מעץ בשעות הפנאי במעברה, לא היו לנו חיים כמו שיש היום. אנחנו היינו מתיידדים רק עם בני הדודים שלנו וחברינו לכיתה, כי לא יכלנו להיות חברים של ילדים בבית הספר שהם לא בכיתתינו.

בילדותי אהבתי לאכול קיצ'רי ואורז עם חלב שסבתא הייתה מכינה לי כשהייתי חוזר מבית הספר. בית הספר  שכן קרוב למעברה, אורים שמו.

בזמנו, שיחקתי עם התרנגולות שהיו בחצר הבית והיינו מחפשים את הביצים שלהם, היו לי תחביבים רבים בילדותי אך יותר מכל אהבתי לעשות עבודות מגפרורים שחיפשנו ליד צריפנו ומעצי זית. עד גיל 13 אהבתי לשחק במשחקים הללו ואז הלכתי ללמוד מקצוע חשמל.

תפקידי בצבא היה… הייתי מפקד כיתה בצבא, אחר כך התקבלתי לתפקיד סמל מחלקה ולבסוף, בתפקידי האחרון היייתי רב סמל פלוגה בצבא ישראל.

לאחר השרות הצבאי, בהמשך התחתנתי עם אסנת, נולדו לנו 5 ילדים. אנו נשואים 51 שנים, ולנו 13 נכדים. אני ואשתי אסנת אוהבים לארח בביתנו הצנוע את ילדינו ונכדינו בערבי השישי. אני נוהג ללכת לבית הכנסת כל יום ולקדש כל ערב.

הזוית האישית

יולי מיכאל ועדי קיהן: נהנינו מאד לדבר עם סבא, ללמוד ממנו. שמענו המון על החיים שעבר, למדנו שהם לא היו כה קלים. ממש נהנינו לראות אותו ולהיפגש איתו ולשמוע אותו מספר את סיפוריו.

מילון

קיצ'רי
אורז עם כורכום ועדשים.

סאקיה ב' מעברה
לאחר כיבוש הכפר, בשנת 1949, התיישבו עולים יוצאי לוב וטורקיה בבתים הנטושים של סקיה וכפר עאנה. במקום לא היו תשתיות מים וביוב, והמתיישבים הראשונים השקיעו במקום כסף ועבודה רבה בשיפוץ הבתים ובהקמת גינות פרטיות סביב בתיהם. בשנים 1953-1950 הוקמו על שטחי הכפר המעברות סקיה א' וב' ואליהן הגיעו עולים מעיראק במבצע עזרא ונחמיה. המעברות כללו אוהלים ("בדונים") וצריפונים. מספר התושבים במעברות סקיה הגיע לכ-6,700 תושבים. מאוחר יותר פונו המעברות ובשטח הוקמו שיכונים שהפכו ליישוב הקבע אור יהודה. ויקיפדיה

ציטוטים

”במעברה החיים לא היו כמו היום...“

הקשר הרב דורי