מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים של סבא בעירק לפני העליה לארץ

סבא ואני בחיבוק אוהב
סבא עם אמא בטיול גמלים בירושלים
חיי היהודים בעירק בזמן הקמת מדינת ישראל

סבי נולד בבגדד שבעירק בשנת 1942, לסבי קראו בשם שפיק שזה על שם חבר של אביו שהיה אחד מעשרת "הרוגי מלכות" מדובר על עשרה יהודים שנתלו בבגדד באשמת ריגול לטובת מדינת ישראל (הציונים).

עשרת הרוגי מלכות

"עשרת הרוגי מלכות הוא כינוי לעשרה תנאים שהוצאו להורג באכזריות על ידי השלטון הרומאי בארץ ישראל באשר לא סרו למשמעתם, והמשיכו ללא מורא לקיים את מצוות התורה וללמד אותה. עשרה הרוגים אלה הפכו לדמויות מופת ולחלק בלתי נפרד מהתודעה היהודית של עמידה גאה ומסירות נפש כנגד גזירות השמד שהטילו הרומאים. עשרת ההרוגים, שלהם השפעה כבירה על מסירת התורה וההלכה, היו: רבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול, רבן שמעון בן גמליאל הזקן, רבי חנינא בן תרדיון, רבי עקיבא, רבי יהודה בן בבא, רבי חוצפית המתורגמן, רביישבב הסופר, רבי יהודה בן דמא, רבי אלעזר בן שמוע, ורבי חנינא בן חכינאי". (ויקיפדיה)

בעירק אביו עבד עם הבדואים בחקלאות וסיפק להם מים מהמשאבות שלו וגם היה מנהל המשק של בית החולים היהודי בבגדד. אבא של סבא היה מאד עשיר בעירק. בשנת 1942 היו פרעות ביהודים והבדואים שעבדו עם אבא של סבי באו עם נשק ושמרו על משפחתו.

סבי אהב לשחק כדורגל והשתייך לתנועת נוער. סבי ומשפחתו ידעו שתתקיים הכרזת המדינה אבל לא ידעו את התאריך המדויק, בזמן ההכרזה הצבא העירקי נלחם כנגד הכוחות הציונים שפעלו בארץ. ליהודים בעירק היה אסור לשמוח מהקמת מדינת ישראל כי הממשל העירקי התנגד להקמה זו.

כאשר הוקמה מדינת ישראל המצב הכלכלי החמיר כי פיטרו את כל היהודים מהעבודות שלהם. בעקבות כך משפחתו של סבי הצליחה להשיג אישור חוקי לעליה לארץ ישראל. סבא עולה לארץ בגיל 8 והם התגוררו במעברה ברעננה בהתחלה.

קישור לראיון לסבא

הזוית האישית

עידן מרדכי: הסיפור היה מעניין, למדתי על המלחמה עם העירקים בזמן המדינה על ציונות ועל חברות טובה (עם הבדואים), היה לי כיף לדבר עם סבא.

מילון

פיתה פלפל מה נשמע
סבא צוחק ושואל מה נשמע

ציטוטים

”הבדואים שעבדו עם סבי הביאו נשק ושמרו עלינו מפני העירקים כי הם כיבדו אותם“

הקשר הרב דורי