מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים של סבא שמעון

סבא והילה
סבא במילואים
למידה משותפת

לסבא שלי קוראים שמעון גרופמכר, והוא נולד ברוסיה שנתיים לאחר סיום מלחמת עולם השניה. סבא הוא אחד מתאומים.

ילדותו הייתה מאוד קשה, מאחר והמדינה הייתה הרוסה. הכלכלה והתעשייה נהרסו במלחמה, והיה צורך לשקם ולהקים הכל מחדש.

החיים היו קשים כי אלו היו השנים שאחרי המלחמה, והיה חסר אוכל. באותה תקופה היה מאוד קשה להשיג מצרכים, זה היה חורף והיה קר מאוד. לסבא היה אח גדול שעזר בכלכלת והמשפחה מה שעזר להם, לעבור את התקופה הקשה הזו.

עד שהגיע לגיל שש סבא שלי דיבר רק ביידיש, כי זאת השפה שדוברה בבית. רק כשהוא הלך לבית ספר הוא למד את השפה הרוסית.

לאחר סיום בית ספר, הוא התגייס לצבא הרוסי, הוא שירת שם שלוש שנים. לאחר שחרורו מהצבא, סבא התחיל ללמוד במגמת הנדסאים, ובשנת 1973 המשפחה החליטה לעלות לישראל.

סבא עם אחיו התאום בצבא הרוסי

תמונה 1

הוא הגיע לישראל בחודש מרץ, סבא הרגיש שהוא הגיע לגן עדן, אך בחודש אוקטובר כבר התחילה מלחמת יום כיפור. סבא רצה להתגייס שוב לצה"ל, אך מכיוון שהוא היה עולה חדש הוא לא גויס. הוא מספר על החוויה הקשה שהייתה לו בזמן המלחמה, הוא הרגיש מאוכזב מכך שלא גוייס, ומכך שהוא לא יכול היה לתרום את חלקו במלחמה זו. בהמשך הוא התקבל לעבודה במספנות ישראל, ובכך תרם את חלקו בבניית ספינות מלחמה עבור חיל הים.

בשנת 1982 סבי השתתף במלחמת לבנון הראשונה, הוא היה חייל בחיל התותחנים. יחד עם הגדוד שלו והוא הגיע כמעט עד בירות. לאחר סיום המלחמה הוא חזר לעבודה אך המשיך לעשות שירות מילואים, ושירת את מדינתו, בעזה, ביהודה ושומרון ובסיני. הפעם הבאה שנקרא  לשירות מילואים היה במלחמת לבנון השנייה, הוא שוב נקרא לשירות בלבנון ולאחר שירות זה הוא שוחרר מצה"ל. בסיכומו של דבר, סבא שירת שלוש שנים בצבא ברוסיה ושמונה עשרה שנה בצבא הישראלי.

סבא עבד במפעל מספנות ישראל  ובנה אוניות. הוא התחתן בשנת 1976 ונולדו לו שני ילדים: הדוד שלי ואמא שלי. לדברי סבא: "כיום יש לי משפחה מתוקה מאוד, התחתנתי פה בארץ נולדו לי שני ילדים בן ובת  ויש לי 7 נכדים מתוקים". היום סבא שלי גמלאי. לאחר  הפרישה היה לו קצת קשה היה  להתרגל לפנסיה, כי סבא רגיל לקום מוקדם בבוקר וללכת לעבודה.

                                              שלושת האחים: סבי, אחיו התאום ואחיהם הגדול.

תמונה 2

הזווית האישית

החוויה של סבא: סבא נזכר בעבר והיה לו כיף ללמד אותי דברים על העבר שלו.

החוויה שלי: סבא לימד אותי דברים רבים על העבר שלו, ועל מה שקרה לו וסבא לימד אותי שחשוב שהמשפחה תהיה מאושרת, ואחים ואחיות  צריכים להיות ביחד.

מילון

מספנה
מקום בו נבנות, מתוקנות ומתוחזקות ספינות. מספנות שונות מסוגלות לטפל ולבנות כלי שיט שונים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לסבא חשוב שאדע שאחים צריכים להיות יחד תמיד“

הקשר הרב דורי