מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פיקוד על יחידת הפרשים במשטרה

שלמה בללי עם תלמידי תיכון קציר במפגשים במשען, חולון
שלמה בללי עם המורה אילנה ותלמידי קציר, חולון
בללי שלמה עבד כל השנים עם כוחות המשטרה כמפקד חיל פרשים

שלום, שמי שלמה בללי. אני בן 86 תושב חולון.

נולדתי בתאריך – 8.4.1932 באלכסנדריה שבמצרים. יש לי אחות גדולה ממני בשלוש שנים שנפטרה. למדתי באלכסנדריה בבית ספר יסודי יהודי-צרפתי ובתיכון אנגלי.

בגיל 16 רבתי עם חברי המצרי בכיתה וקפצתי בין השולחנות בשביל להרביץ לו. לאחר מכן אמר לי: "אני אראה לך". כשיצאתי מהכיתה הוא צעק לי: "ציוני" (תרגום מהמילה: "סהיוני" שבערבית). זה היה ברחוב שנמצאים בו הרבה ערבים שאינם יהודים. לאחר מכן פתחתי בריצה לעבר ביתי והסתגרתי למשך מספר ימים, כי פחדתי לצאת לרחוב. אבא שלי שאל: "מה קרה?" והגיע למסקנה שאנחנו צריכים לצאת ממצרים כי יש סכנה ליהודים לחיות במצרים.

כשהחלטנו לעלות לישראל השתמשנו בדרכון היווני שלנו ונסענו לישראל דרך: איטליה, צרפת ולבסוף הגענו לארץ ישראל. הורידו את משפחתנו במחנה עולים בשם" סה לוקס". דוד שלי לקחת אותי ממחנה העולים לביתו עד גיוסי לצבא ההגנה של ישראל.

שירתי ביחידת הצנחנים הראשונה עד שנת 1952. אחרי השחרור עבדתי בעבודות מזדמנות דרך לשכת העבודה. הייתי חייב להתייצב פעמיים ביום בלשכת העבודה על מנת לחתום בטופס של מובטל. מנהל הלשכה התיידד איתי והציע לי להתגייס לשב"ס. כשהלכתי ללשכת הגיוס להתגייס, ראו שמתאים לי להתגייס למשטרה הרגילה.

כשהתחלתי לעבוד במשטרה עבדתי ביחידת סיור בתל אביב. משם עברתי לתפקיד אחר באזור יפו והסביבה. בשנת 1957, עברתי ליחידת הפרשים במשטרה. ביחידת הפרשים עבדתי כשוטר תנועה. בשנות ה-60 התחילו במשטרה את שיטת המקופים והפרשים היו היחידים שקיבלו את התפקיד של שוטרי מקוף.

בשנת 1968 נשלחתי לצרפת כנציג משטרת ישראל ועיריית חולון. חזרתי לארץ והתחלתי להדריך ברכיבה חניכים חדשים. קראו לקצין הממונה עליי: פקד מדלייה מרדכי ועבדתי תחת חסותו המון שנים. כשקיבלתי את הפיקוד על יחידות הפרשים, עברתי למטה הארצי כקצין פרשים ארצי.

ראש המדור חייב אותי להתעניין גם בנושא כלבנות והמשכתי בתפקיד זה עד יום שיחרורי מהמשטרה בשנת 1987. אחרי המשטרה עבדתי 4 שנים במשטרה כאזרח עובד משטרה באפסנאות כאפסנאי של בעלי חיים. לאחר מכן נבחרתי להיות גזבר מועדון גמלאי המשטרה בחולון ותפקיד זה היה תפקידי למשך 25 שנה.

התאלמנתי בשנת 2012, חייתי לבד במשך 5 שנים, עד שהחלטתי לדיור המוגן של בית אבות "משען" עד היום.

הזוית האישית

יואב פקל, מתן צפדיה, ירין אמינוב: סיפורו של שלמה בללי, הועלה יחד עם סיפורם האישי של דיירי דיור המוגן "משען" – מתועד על ידי תלמידי כיתות ט'5 ו-ט'6, מבית הספר התיכון "קציר" בחולון, במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי". את התכנית מובילים המורים: אילנה יוחנן וניר מלכה.

תמונה 1

מילון

פרשי משטרה
במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר קיימות יחידות של פרשים. פרשי המשטרה יוצאים לפעילות בעיקר באזורים כפריים, קיבוצים ובחופי הים. יחידות הפרשים פועלות באירועי הפגנות, ריסון ופיזור קהל רב. לסוסים אשר בשירות המשטרה יש מראה גדול ומאיים אשר מרתיע עבריינים מלנסות ולהתחכך בשוטרים. לסוסים אשר בחיל הפרשים של משטרת ישראל יש הגנה בחוק אשר תקיפתם שוות ערך לתקיפת שוטר מן המניין. הפרשים מצוידים באלה משטרתית, בסרבלים שחורים חסיני אש, קסדת ראש עם ריפוד עור בצוואר להגנה מפני תקיפות מאחור, מגיני גוף, תיק גב לציוד אישי ומתקן מים עם צינור לפה אשר מקל על הפרש בשתייה כאשר שתי ידיו על המושכות. ויקיפדיה

ציטוטים

”פיקוד על יחידות הפרשים, עברתי למטה הארצי כקצין פרשים ארצי.“

הקשר הרב דורי