מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים קשים אך טובים

קלרה עם הבנות מיכל ושירה
קלרה
חיי קלרה במרוקו ובארץ

פגשנו את הגברת  קלרה (ביטון) סקירה המתגוררת בנתיבות, במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי. באותם מפגשים למדנו להכיר את סיפור חייה המרתק של קלרה, שנולדה במרקש שבמרוקו בשנת 1940. קלרה היתה הבת השלישית למשפחה חמה ואוהבת. אביה  דוד ואימא חנה גידלו משפחה לתפארת המונה ארבע בנות בלבד (אחות נוספת נפטרה עוד במרוקו).

הזכרונות של החיים במרוקו היו חלקם יפים יותר וחלקם פחות. החלק הפחות יפה קשור לפטירה של אמי, חנה, וכך נאלץ אבי, דוד, לגדל את בנותיו לבד.  במרוקו היה לנו  בית גדול ובו 3 חדרים. בילדותי נהגתי לשחק  בכדור, בקלאס, וחמש  אבנים, שהיה נפוץ אז בקרב הילדים במרוקו.

בנוסף אהבתי לשמוע שירים, כמנהג הבנות הצעירות בשכונה בה התגוררתי.  לצערי, מעולם לא ביקרתי בגן וגם לא בבית  הספר וזאת מפני שלא היה מי שיקח אותי לשם. אבי  היה עסוק בפרנסת המשפחה ואני נותרתי לסייע בעבודות הבית. כך היא פספסתי חלק חשוב מהחיים שלא זכיתי להשכלה מינימלית. כאשר התבגרתי יצאתי לקחת חלק בפרנסת המשפחה ונכנסתי למעגל העבודה. במשך כשנתיים עבדתי בניקיון בתים ונאלצתי לשם כך להתגורר אצל המעסיקים.

אהבתי מאוד  לרקום, לסרוג ולתפור.  ואפילו הבאתי איתי לארץ מזכרות יפות המעידות על כשרונותי המעולים בעבודות עדינות המתאימות לנשות מרוקו.

החיים בבית ללא אימא שנפטרה בגיל צעיר לימדו אותי מהר מאוד להתמודד לבד עם עבודות הבית. בתוך כך נאלצתי ללמוד לבשל,  וביחד עם אבא דוד בישלנו בשר ועופות ועוד מאכלים מרוקאים אותנטיים וכך ישבנו לאכול ארוחות משפחתיות .

עם חלוף הזמן בגרתי והגעתי לגיל שמונה עשרה ואבי הכיר לי את בעלי לעתיד. כעבור שנתיים בגיל  20 התחתנתי. החתונה נערכה בבית גיסתי יחד עם כל המשפחה המורחבת שהתגוררה באותה עת בעיר מרקש.  היתה חתונה יפה  ושמחה עם זכרונות מאוד נעימים.

תמונה 1
בחתונה במרקש

זמן קצר לאחר שנשאתי, עליתי עם בעלי לארץ, כאשר כבר הייתי בהריון. כאשר משפחתנו החדשה הגיעה לארץ בשנת 1961, התגוררנו בדימונה.

שוב קרה שוב אסון במשפחתי והתאלמנתי בגיל עשרים ושתיים בלבד. המגורים בבאר שבע לא מצאו חן בעיניי ושוב קיבלתי החלטה אישית לא קלה, ועברתי לגור בעיר נתיבות. בעיר נתיבות מצאתי את מבוקשי. מצאתי, עיר של תורה ובתי כנסת רבים וכך תקעתי יתד בנתיבות עד עצם היום הזה.

זכיתי גם להקים שוב את ביתי. נשאתי שוב, והיום אני מאושרת לאור התרחבותה של המשפחה.  לשמחתי ולגאוותי הרבה, יש לי נכון להיום שמונה בנים ושמונה בנות. בנוסף "הקב"ה בירך אותי בארבעים נכדים ושלושים נינים כן ירבו".

תמונה 2

היום אני עסוקה מאוד. את הבוקר אני מתחילה במועדון הקשישים, ביתר הזמן עסוקה בביקור חולים ואף מוצאת זמן לקרוא תהילים וגם להקדיש זמן למשפחה המורחבת. בנוסף לכל זאת איני מוותרת על התחביב החדש ישן, צפיה בסרטי מחשב…

תמונה 3

הזוית האישית

קלרה – מספרת שנהנתה מאוד במהלך כל הפרויקט. למדתי יותר טוב במחשבים. היה לי מאוד כיף עם הבנות ועם המדריכות.

מיכל- מאוד נהניתי במהלך הפרויקט למדתי דברים חדשים. היה לי ממש כיף עם קלרה, למדתי להיות סבלנית יותר. אני מאוד אתגעגע לפרויקט ולקלרה. שירה- מאוד נהניתי במהלך הקורס, למדתי מלא דברים חדשים שאני בעצמי לא ידעתי אפילו… והיה לי ממש כיף עם קלרה כי למדתי להיות יותר סבלנית… ואני אתגעגע מאוד לקורס וגם לקלרה .

מילון

מרקש
היא עיר מדברית בדרום מערב מרוקו למרגלות הרי האטלס. העיר מונה כמיליון תושבים (נכון ל-2010) שרובם ממוצא ברברי. מקור אפשרי לשם העיר הוא מהשפה הברברית, שבה פירוש המילים mur akuch הוא "עיר האלוהים". העיר, המכונה גם "העיר האדומה היא בירתה ההסטורית של מרוקו והבירה הכלכלית של היום.

ציטוטים

”הקב"ה בירך אותי בארבעים נכדים ושלושים נינים כן ירבו“

הקשר הרב דורי