מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים עם קום המדינה

נכדי דן ואני
אבי במשרדו בבתי הזיקוק
התמודדות קשה מול גורמי טרור

שמי יעל צבר, אני גרה בנתניה, נולדתי בישראל. יש לי שלושה בנים ותשעה נכדים. במקצועי אני מעצבת פנים. כיום פנסיונרית.

סיפורי הוא בעיקר על אבי, בנימין ברלי, שעלה לארץ באמצע שנות השלושים של המאה שעברה. אבי, שלמד הנדסה באוסטריה, החליט שאדמת אירופה בוערת ועלה ללא משפחתו ארצה. אחיו עלו דרך קפריסין ארצה בשנת 1948 וכאשר הגיעו ארצה, כבר לא הספיקו לראותו.

אמי לאה עלתה לארץ בשנת 1938 מגרמניה לאחר שמשפחתה הבינה שגרמניה הנאצית מסוכנת ליהודים. היא עלתה לארץ לבד בעוד שאחיותיה ואביה ברחו לארצות הברית.

הוריי, שהכירו בארץ, התגוררו בירושלים ושם נולדתי. כאשר הייתי בת שנה אבי התקבל לעבודה בבתי הזיקוק בחיפה ועברנו לגור בנהריה. אבי עבד במשרדים של בתי הזיקוק שם תכנן את "הלבניות".ה"לֶבֶּנִיוֹת" הן צמד מגדלי קירור שנועדו לקרר את המים החמים המוזרמים אליהם ממתקני הזיקוק ומהוות מאפיין בולט המסמל את בתי הזיקוק בחיפה. המגדלים (הנישאים לגובה של 76 מטר) זכו לכינוי הזה בגלל צורתם, שהזכירה את צנצנות הלֶבֶּן שנמכרו בארץ באותן שנים. מאחר שה"לבניות" הן מחליפי חום ופולטות אדי מים בלבד, אין הן מזהמות את הסביבה. (ויקיפדיה)

באותם ימים המצב בארץ היה מתוח עקב התקפות של כנופיות ערביות. האו"ם הכריז על הקמת מדינה יהודית בתאריך 29.11.1947. בסוף דצמבר באותה השנה בוצע טבח של 39 יהודים שעבדו בבית הזיקוק על ידי פועלים ערבים. בין ההרוגים היה גם אבי. האנגלים, ששלטו אז במדינה, עמדו מהצד ולא עשו דבר כדי לעזור ליהודים שעבדו במפעל. אמי ואני נשארנו לגור בנהריה תקופה קצרה ואחר כך עברנו לגור בחיפה.

תחילת בניית הלבניות בבתי הזיקוק, בצד ימין אבי 

תמונה 1

בגיל 20 התחתנתי עם דן צבר ונולדו לנו שלושה בנים (גיל, עדי ויובל אבא של דן) וזכיתי לתשעה נכדים. סבא דן נפטר בשנת 1999 ושמו עבר לדן הנכד שלי, שכיף לי שאנו חווים ביחד את הקשר הרב דורי.

אמי ואני קוטפות פירות בגינת ביתנו בנהריה 

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא יעל: בחרתי את הסיפור הזה משום שהוא היה קשור גם להקמת מדינת ישראל והקשיים שהיו באותה עת. אני אוהבת את הקשר הרב דורי משום שהוא גם יוצר קרבה בין נכדי לביני וגם מלמד את נכדי דברים על הדורות הקודמים של משפחתו.

הנכד דן: אני למדתי על הסיפור של סבתא מי היו ההורים שלה, מתי היא נולדה ועל הקשיים של משפחתה. אני אוהב את תכנית הקשר הרב דורי בגלל שאני מחזק באמצעותה את הקשר שלי עם סבתא שלי ובגלל שאני לומד על סבתא שלי.

מילון

טבח
טבח הוא רצח המוני ישיר ומכוון, בייחוד של אזרחים לא לוחמים, או אלו שאין ביכולתם להתגונן כראוי. מעשי טבח בעבר הוגדרו כפרעות (במיוחד כשבוצעו נגד יהודים) וכיום מוגדרים לעיתים קרובות כפשעי מלחמה או "זוועות". (ויקיפדיה)

ציטוטים

” בוצע טבח של 39 יהודים על ידי פועלים ערבים. בין ההרוגים היה גם אבי“

הקשר הרב דורי