מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים על פי סבא ראובן קורמן

פעילות תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר
שכונת הדר הכרמל בחיפה, בה גדל סבא
איך היו החיים פעם

בילדותו, משפחתו של סבא ראובן גרה בחיפה, בשכונת הדר הכרמל בדירה בעלת שני חדרים. חדר אחד היה הסלון וגם חדר השינה של הוריו של סבא, בחדר השני גרו סבא ושני אחיו. היה צפוף, הם ישנו על מיטות מתקפלות.

סבא מאוד אהב לקרוא ספרים והיה מחליף כל שבוע ספר בספריה הציבורית. סבא אהב לקרוא סיפורי הרפתקאות. לא היו מחשבים, לא היה אינטרנט, ואפילו לא היה טלפון בבית. מה שסבא עשה במקום "להיות במסכים" זה לקרוא ספרים ולהפגש עם חברים כל אחר צהריים בחצרות או במגרש המשחקים.

המשחקים שבהם סבא שיחק היו: כדורגל, סטנגה, תופסת, מחבואים, תחרויות טיפוס על עץ, גולות ומשחקי שובבות אחרים.

בשבתות, נהגו סבא והחברים שלו לעלות ליערות הכרמל ולהתחרות מי קוטף יותר פרחים ומי קוטף פרחים יותר מיוחדים. כל ילד הביא את הפרחים הביתה לקישוט ביתו. בגיל יותר בוגר הם למדו שצריך לשמור על הטבע. סבא היה בצופים והוא מאוד אהב לצאת לטיולים ולמחנות בחופשים, עם החברות והחברים.

כשסבא היה בן עשר פרצה מלחמת ששת הימים. אבא של סבא גויס למילואים ונלחם ברמת הגולן. היה קצת מפחיד, נשמעו אזעקות והתושבים התבקשו להאפיל את האור בבתים. התושבים התבקשו לשים שמיכות על החלונות ואפילו לא להדליק את האור בלילות, כדי שמטוסי האויב שבאים להפציץ לא יזהו את העיר חיפה ובפרט את בתי הזיקוק. בזמן האזעקות נדרשו כל התושבים להיכנס למקלטים.

המלחמה הייתה מאוד קצרה, רק שישה ימים. לאחר המלחמה אבא של סבא לקח את כל המשפחה לטיולים באזורים שנכבשו במלחמה. הטיול הראשון היה ברמת הגולן, וסבא ראה הרבה טנקים סורים שרופים. הטיול השני היה לגדה המערבית שהייתה עד אז בשליטת ירדן. ראשית הם הגיעו לירושלים ולכותל המערבי, כולם מאוד התרגשו והתפללו בכותל.

אחר כך הם נסעו לבית לחם כדי לראות את קבר רחל אימנו ומשם לחברון לראות את מערת המכפלה. הערבים היו מופתעים ומבולבלים מכל היהודים שהגיעו ולא הייתה שום סכנה להסתובב בהרים בגדה המערבית.

סבא היה תלמיד טוב מאוד, בפרט בשיעורי חשבון ומדעים, אבל היה מבולבל בשיעורי תורה. לכן אמא של סבא עזרה לו רבות ללמוד ולשנן את סיפורי התורה ששיעממו אותו. סבא מאוד ניהנה מהלימודים ומאוד התעניין  במתמטיקה ובכדורגל.

לסבא היו הרבה חברים, בבית הספר וגם בשכונה בה גדל. כל יום אחרי הצהרים, סבא נפגש עם חברים למטה בחצר הבית או במגרש המשחקים. סבא גם הלך לצופים ומאד אהב לטייל בטבע ביערות הכרמל.

בתיכון סבא למד במגמה ריאלית. סבא הצטיין בלימודי המתמטיקה, אהב גם פיסיקה אבל לא כל כך אהב ספרות ותנ"ך.

סבא התגייס והיה ביחידת לוחמה אלקטרונית בחיל האוויר, שם סבא פגש את סבתא והם היו חברים ביחידה בסיני. אחרי שהשתחרר הלך ללמוד מדעי המחשב וסבתא למדה פסיכולוגיה באוניברסיטה.

 

הזוית האישית

נועם: הקשר הרב דורי תרם בכך שהוא גיבש את הסבים ואת הנכדים. אנו הנכדים למדנו על קום המדינה, על עבר המשפחה שלנו, על המדינה לפני שנולדנו ועל סיפורי ילדותיהם של הסבים והסבתות. הסבא או הסבתא ישבו עם הנכד וסיפרו לו על העבר, למדנו וחקרנו, זה היה מעניין מה קרה ומה היה סופו של הסיפור. אחרי שהסבים והסבתות והנכדים ישבו ביחד, אני לדוגמא התחלתי מאוד להתעניין בסיפורים של סבא שלי. הקשר הרב דורי היא תכנית מצוינת ומגבשת ויש לשמור על תכנית זו גם לדורות הבאים.

מילון

לוחמה אלקטרונית
היכולות והמרכיבים אשר נועדו לפגיעה במערכות אלקטרוניות של האויב, ובעיקר מערכות תקשורת ומערכות גילוי (מכ"מים). כמו כן, תחום זה כולל יכולות ומרכיבים שנועדו להתגונן מפני לוחמה אלקטרונית (מערכות נל"א - נגד לוחמה אלקטרונית).

ציטוטים

”סבא התגייס והיה ביחידת לוחמה אלקטרונית בחיל האוויר“

הקשר הרב דורי