מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים הקשים במעברה

שרה גוהרי ואורטל כהן
שרה גוארי

עלינו לארץ בטיסה בשנת 1951 מפרס. הייתי ילדה קטנה בת שנתיים ובאופן טבעי אינני זוכרת דבר מאותם ימים.

מהדברים ששמעתי בילדותי ומסיפורים של הוריי ובני משפחתי, אני יודעת שבאותן שנים המצב הכלכלי בארץ היה מאוד קשה לכולם, ואנשים קיבלו אוכל לפי תלושים שסיפקו להם. קראו לזה תקופת הצנע .

ישר כשהגענו, עם עוד הרבה משפחות מפרס, העבירו אותנו למעברה וגרנו שם באוהל. החיים היו מאוד קשים. היה חוסר במזון, במים, בביגוד ובצעצועים. לא היו מים, פעם ביום היו נותנים לנו דלי מים אחד ועם זה היינו צריכים להסתדר. עברנו חיים קשים מאוד.

 תמונה 1

                                            כך נראתה מעברת האוהלים 

בקיץ היה חם מאוד ולא היה היכן להסתתר מהשמש ובחורף הכול היה רטוב ומלא בבוץ. אני לא זוכרת הרבה מהתקופה הזו במעברה, בה חייתי מגיל שנתיים עד גיל חמש.

אחרי 3 שנים לקחו אותנו למקום שקוראים לו 'הקסטל' והוא ליד ירושלים ושם נתנו לנו צריף מפח לשבע נפשות. הייתי ואני ועוד ארבעה אחים ואחיות והמקום היה כל כך קטן, שלא היה בו מקום למיטות של הילדים, אז אני זוכרת שאבא שלי בנה לנו מיטות של שלוש קומות ואפילו שהיה מאוד צפוף זה היה כיף לישון באותו חדר.

תמונה 2

                                          טור ישר של פחונים, בכזה מקום גדלתי 

החיים המשיכו להיות קשים מבחינת פרנסה ואני נהפכתי לאט לאט לירושלמית ושם גם למדתי. אחר כך התחלתי לעבוד בבית הבראה "ארזה", לשם היו באים אנשים חולים אחרי ניתוחים שנזקקו להשגחה רפואית וכל מיני דיאטות.

תמונה 3                                          בית ההבראה 'ארזה', באזור מוצא, סמוך לירושלים

כשהייתי בת 18 פרצה מלחמת ששת הימים ובית ההבראה הפך למקום לחיילים פצועים. אני זוכרת את ההתרגשות שלנו, אנשי הצוות, כשטיפלנו בחיילים שנפצעו בקרבות ושיצאו להגן עלינו. עבדנו בלי זמן, יום ולילה, העיקר שלחיילים יהיה טוב יותר.

סמוך מאוד אחרי סיום המלחמה התחתנתי ועברתי לגור עם בעלי בתל אביב ואחר כך עברנו לגור לחולון, שם אני גרה עד היום.

מורה מלווה: אורלי פיינה

תשע"ה 2015

מילון

הקסטל
גבעה באזור מבשרת ציון, אשר היוותה נקודה אסטרטגית בקרבות הפריצה לירושלים, במלחמת ששת הימים.

ציטוטים

”אני זוכרת שאבא שלי בנה לנו מיטות של שלוש קומות“

הקשר הרב דורי