מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים הציוניים במושב

מלחמת ששת הימים
מלחמת יום הכיפורים
סיפור חיי

מזל נולדה בשנת 1952 בבית חולים באשקלון. הוריה ומשפחתה  גרו במושב בדרום הארץ וגידלו תרנגולות בחצר. ברפת הייתה פרה ובצריף הייתה עז שנתנה חלב חם כול בוקר. היו סוס ועגלה שהיו נושאים את כדי החלב  למחלבה.

הורי סבתי עלו מתימן והיו במשפחה והיו להם 5 בנות. כשהגיעו גרו באוהל ואז נעלמו ילדים, וגם את האחות של סבתא כמעט חטפו, אך סבא רבא לקח אותה חזרה ושמר עליה.

חווית ילדות

סבא רבא היה שומר בלילות מגנבים במושב. לילה אחד נכנסו לאורווה שני מחבלים וניסו לגנוב את הסוסים. הכלב של סבא נבח בקול רם, סבא התעורר וירה במחבלים ופצע אותם. הם ברחו אבל הרגו את הכלב הנאמן שלוץ למחרת הסיפור על "השומר האמיץ" היה בעיתון.

נוף ילדות

כשהייתי בכיתה ג' הוריי עברו לקריית מלאכי. היה כיף והרגשנו שהגענו לעיר הגדולה. למדתי בבית ספר ממלכתי דתי "נצח ישראל". בית הספר זכור לי כמקום שהיה נעים לשהות בו. אהבתי ללכת לבית הספר. הייתי טובה בלימודי קודש. הבנות היו מעתיקות שיעורים ממני. זכור לי שהיתי בכיתה ו' חברתי נפלה ושברה את רגלה היא שכבה במיטה חצי שנה עם גבס ונעדרה מהלימודים כול יום הלכתי לביתה לעזור לה בלימודים.

דברים טובים שקרו למדינה

בשנים אלו היה יום לימודים ארוך בכל עיירות הפיתוח בילדותי עד שעה 4. אכלנו ארוחות חמות בבית ספר.

לרוב התלמידים לא התאפשר לשלם  לטיול השנתי והמורה ארגן שכל הכיתה תעבוד יומיים במושב סמוך ואת הכסף חסכנו לטיול שנתי.

מלחמת ששת הימים בשנת 67. זכור לי הניצחון שלאחר המלחמה נשים וילדים יצאו לרחובות בשמחה  לקבל את פני החיילים שבאו מסיני ועברו דרכנו בקסטינה. כולם יצאו עם מגשים של אוכל שתיה ועוגות לחיילים. ההתרגשות הייתה גדולה היו שירים וברכות לחיילים.

בשנת 1973 הייתה מלחמת יום כיפור. הייתה מלחמה קשה. ילדתי את בתי איילת ולמחרת שלחו אותי הביתה כי פינו מקום למקרה שיגיעו פצועים מהמלחמה. אברהם ז"ל בעלי היה בדרכו לתת לחיילים אספקה במוצב בצפון. בדרך נתקע עם המשאית וקפא. לאחר מספר שעות חיילי או"ם ראו משאית קפואה בשלג אותו לקחו לבית החולים בצפת וכך הצילו את חייו.

בשנת 74 ראש ממשלת ישראל מנחם בגין חתם על הסכם שלום עם מצרים, המדינה הערבית הראשונה שעשתה שלום עם ישראל והנשיא שלהם סאדאת הגיע לכנסת ונאם. זה היה מרגש ומשמח ששוב לו  להילחם איתם היה זה יום של חג בישראל.

הזוית האישית

עידו משתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתא מזל ומביא את סיפורה.

סבתא מזל: אני מאמינה שהמדינה קמה כדי שיהיה לנו בית, אבל זה לא יכול להיות בית עם הקירות זזים כל הזמן.

מילון

בלדה לחובש
בלדה לחובש הוא פזמון עברי שנכתב על ידי דן אלמגור בשנת 1956 והולחן בשנת 1968 על ידי אפי נצר. זכה לפרסום ולהצלחה רבה בעקבות זכייתו במקום הראשון בפסטיבל הזמר והפזמון העברי בשנת 1969, בביצועו של יהורם גאון. ויקיפדיה

ציטוטים

”בלדה לחובש- זה מראה על הרעות והאחווה בין החיילים שלנו. “

הקשר הרב דורי