מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים המעניינים של סבא ראובן

במפגש הראשון של ''הקשר הרב דורי'' ביה''ס
סבא ראובן בצעירותו
העלייה לארץ ואירועים מיוחדים מתוך 70 שנה.

שמי ראובן, מקור שמי הוא על השם בפולנית: רומן. שם משפחתי הוא לנגה שם משפחתי הוא המקורי.

נולדתי בפולין בעיר בשם שצגום, תאריך לידתי הוא 6.6.1948. נולדתי אחרי מלחמת העולם השנייה ובשנת הכרזת המדינה.

מיקומי במשפחה הוא הבן השלישי מתוך ארבעה, יש לי שני אחים גדולים ואח אחד קטן. היה יחס שווה בין כל האחים. אחי הגדול, שמעון, נולד בשנת 1939, כשמלחמת העולם השנייה פרצה. אחי השני, מיכאל, נולד בשנת 1946, שנתיים לפניי. הוא נולד בליטה בעיר בשם וילנה, בדרך כשהורי עברו מרוסיה לפולין. אחי הקטן, יחזקאל, נולד בשנת 1949, בפולין והוא נכה צה"ל. הייתה לי גם אחות שלא הכרתי, שנפטרה במלחמת העולם השנייה מרעב.

גדלתי עד גיל 9 בפולין מגיל 9 גדלתי במושב בשם מלאה, ליד עפולה. היה לנו בית עם 2 חדרים והתגוררנו בו יחד שש נפשות, 4 אחים וזוג הורים.

נולדתי בפולין ועליתי לארץ בשנת 1957. הייתי בן 9 כעליתי ארצה עם משפחתי הגרעינית. לא היו לי בעיות מיוחדות של קליטה בארץ. הגענו למושב מלאה ליד עפולה עלינו לארץ בגלל החלטה של הורי. עליתי לארץ עם שלושת אחיי והורי. מקום מגורינו נבחר באמצעות משרד קליטה.

הייתי בגן ובבית הספר היסודי כיתות א' וב' בפולין ומכיתה ג' עד כיתה ח' למדתי בארץ במושב. למדתי בתיכון מחוזי עפולה. הייתי נוסע כל יום באוטובוס מהבית לבית הספר ובחזרה.

כשהייתי צעיר עבדתי בחופשים ומקום העבודה הראשון שלי היה רפא"ל. המקצוע שלי כמהנדס אלקטרוניקה נרכש בארץ בטכניון. בחרתי בעבודה זאת, מפני שאחי הגדול היה גם מהנדס אלקטרוניקה ועבד שם. נהניתי מאוד מעבודתי. עסקתי במקצוע זה 41 שנה, אני לא עוסק במקצוע זה לאחר פרישתי.

יש לי שלושה בנים ושתי בנות הבנים: יובל, שי ודן והבנות: גילי ושלי. יש לי שבעה נכדים: נכדי הבכור הוא נועם ואחריו עידו, אחריו אמה, אחריה אריאל, אחר כך הראל רון, אופיר ואז דור. בני הבכור יובל וילדיו נועם, עידו ואריאל גרים בלונדון. את שלושת נכדיי שגרים בלונדון אני פוגש פעם בכמה חודשים את אמה והראל אני פוגש פעם בשבוע את רון ודור אני פוגש פעם בכמה שבועות ואופיר גר אצלינו בבית.

 

הזוית האישית

בתוכנית היה לי כיף מאוד לפגוש את סבא בימי שישי. לדעתי המפגשים חזקו את הקשר שלי עם סבא מפני שבדרך כלל אני וסבא נפגשים פעם בשבוע ובתוכנית של הקשר הרב דורי זה אפשר לנו להיפגש פעם נוספת בשבוע.

אהבתי במפגשים את זה שכל סבא או סבתא ותלמיד או תלמידה בנפרד וגם היו משחקים ופעילויות במפגשים.

מילון

רפא"ל
רשות לפיתוח אמצעי לחימה. חברה ממשלתית ישראלית שעוסקת בפיתוח ובייצור של אמצעי לחימה מתקדמים, לרבות טילים.

ציטוטים

”סבא קורא לכל הנכדים ברוך “

”כל פעם שאנחנו אומרים משהו לסבא הוא אומר "לא יכול להיות".“

הקשר הרב דורי