מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים המעניינים של אלה בשקין

רועי בשקין וסבתא אלה
סבתא אלה בשקין
סיפורה של סבתא שלי, אלה בשקין

סבתא שלי, אלה, נולדה בשנת 1943, להוריה יצחק וצילה שמולוביץ, בתקופת מלחמת העולם השנייה, בהרי אורל. הוריה ברחו לתוך רוסיה מהגרמנים. משפחתה של אמא של אלה, צילה, נספתה כולה בשואה. ההורים עבדו בבית חרושת לנשק. האמא של אלה לא רצתה לעבוד קשה אז היא נכנסה להריון. כשנגמרה המלחמה ההורים של סבתא אלה חזרו בחזרה לריגה {רוסיה}.

תמונה 1

 

סבתא מספרת:

"גרנו בדירה של שני חדרים ובשני החדרים הנוספים גרו אחות של אבא של אלה ומשפחתה. בחדר נוסף קטן גרה סבתא של אלה. המטבח והאמבטיה היו במשותף. לאמא של אלה היתה אזרחות פולנית ולמי שהיתה אזרחות פולנית נתנו לנסוע לישראל דרך פולניה. כשהגענו לפולניה  סגרו את הגבולות".

הם נשארו בפולניה שנה וחצי והגיעו לארץ ישראל. בשנת 1958, שלחו את המשפחה של אלה: הורים, שתי אחיותיה וסבתא, למעברת עתלית. הם גרו בעתלית בתנאים לא קלים כשנה.

תמונה 2

ריגה- פולין

 

סיפור אהבה של אלה

כשאלה הגיעה לפולניה, בגיל 14 והלכה לבית הספר היא הכירה שם את נער בשם פליקס. פליקס מצא חן בעיני אלה והיא נמשכה אליו וגם הוא חבב את אלה. אלה ופליקס נפגשו ביחד במסיבות, אלה ופליקס רקדו ביחד. לפני שפליקס טס לברזיל הוא קנה לאלה תליון בצורת לב ואלה קנתה לו פסלון. אחר כך נודע לאלה שהפסלון נשבר ופליקס טס לברזיל ואלה נסעה לארץ ישראל. התליון בצורת הלב שאלה קיבלה מפליקס היא מסרה לבת שלה בתיה.

כשאלה היתה בתיכון, בגיל 16, היא הכירה את סבא, וסבא היה בן 25. אבא של אלה הזמין את סבא אליו הביתה. ההורים של אלה קנו דירה בבת ים.

בגיל 19, סבתא התחתנה עם סבא, הם היו ביחד 3 שנים, עד שהתחתנו. סבא קנה לאלה שעון מזהב, כשהציע לה נישואים. אחרי שנה בתיה נולדה בשנת 1963, אחרי 6 שנים נולד אבא שלי, נחום בשנת 1969 ועמיר נולד בשנת 1970. נחום נולד פג {אבא שלי} הכניסו אותו לאינקובטור עד שהוא התאושש.

כשאבא נחום היה בן שנתיים וחצי, סבתא אלה השכיבה אותו לישון, ואחרי כמה זמן סבתא שמעה את אבא מתקשה לישון. היא נכנסה לחדר וראתה אותו מקיא ומתקשה לנשום והיא לא ידעה מה לעשות, ואחר כך הגיעה סבתא שלה וראתה את נחום, אז היא יצאה לחדר המדרגות והתחילה לצעוק. בעקבות צעקותיה יצא השכן ממול והצליח לעזור להנשים את נחום והוא הובהל לבית החולים, שם עשו לו בדיקות ולא מצאו שום דבר.

סבא עבד בהתחלה בתפרות, (החלק העליון של הנעליים) ואחר כך הוא הקים בית מלאכה לנעלי נשים אורתופדיות.

סבתא – "אחרי שהילדים גדלו אני עזרתי לסבא בבית המלאכה".

הילדים של אלה

בתיה: בתיה נולדה בשנת 1963. עד גיל חמש סבתא של אלה גידלה את בתיה בבית שלה, ואלה היתה עובדת הרבה שעות אז היא לא היתה יכולה לטפל בבתיה, מגיל חמש אלה טיפלה בבתיה. בתיה למדה בבית ספר יסודי והיא היתה תלמידה מצטיינת. אחרי שסיימה בית ספר יסודי היא הלכה לבית ספר תיכון על שם שזר, שם היא לא השתלבה. אחרי שנתיים שהיא למדה בבית הספר התיכון היא עברה לבית ספר תלמה ילין ושם היא סיימה את הבית ספר. אחרי הצבא היא הלכה ללמוד בבית ספר לאומנויות בהוד השרון. שם היא למדה ארבע שנים, ואחר כך היא היתה מורה לאומנות ולימדה בבתי ספר שונים שלושים ושתיים שנה. בגיל עשרים וחמש היא התחתנה וילדה שתי בנות:  אדוה ואיה.

נחום: אבא שלי נולד בשנת 1969. בגיל שש הוא הלך לבית ספר יסודי, לנחום היה קשה בלימודים, ועד כיתה ג' סבתא אלה עזרה לו בשיעורים, ומכיתה ד' עד כיתה ח' היה לו מורה פרטי, אחר כך אבא הלך ללמוד בחולון בתיכון מקצועי מכונאות רכב ארבע שנים. הוא קיבל תעודה של עובד מצטיין. אחרי צבא הוא עבר כמה קורסים במחשב. בגיל שלושים ושבע הוא התחתן עם שני קדר. נולדו להם שני ילדים:  אורי ואני.

עמיר: עמיר נולד בשנת 1970. בגיל שש הוא הלך לבית הספר יסודי והוא השתלב שם טוב והוא היה תלמיד מצטיין עשו לו מבחנים ומצאו שהו ילד מחונן. הוא היה נוסע לחוגים באוניברסיטה שנקראו חוגי העשרה. אחרי בית ספר יסודי הוא הלך ללמוד בבית ספר תיכון בשדה בוקר. אחרי התיכון התגייס לצבא. ואחרי הצבא הלך ללמוד באוניברסיטה בירושלים. הוא למד שנתיים ביולוגיה אחר כך הוא למד שנה רפואת שיניים, ואחר כך שש שנים רפואה. בגיל שלושים ושש עמיר התחתן עם לואיז, ונולדו להם שני ילדים; רותם ואסף.

הנכדים של סבתא אלה

אדוה: אדוה נולדה בשנת 1993. היא הילדה הבכורה של בתיה. אדוה למדה בבית ספר יסודי בראשון לציון, היא השתלבה שם עם ילדי הכיתה. אחרי שסימה בית ספר יסודי היא עברה לתיכון בראשון לציון. היא התגייסה לצבא ואחרי כמה חודשים גילו אצלה שהיא אלרגית לגלוטן ושחררו אותה מהצבא. היא למדה ארבע שנים נטורופתיה. ובגיל עשרים וחמש היא התחתנה עם עידן ונולד להם בן בשם ים.

איה: איה נולדה בשנת 1999. היא הבת הקטנה של בתיה. היא למדה בבית ספר יסודי והשתלבה שם טוב. אחרי היסודי היא עברה לתיכון וגם שם השתלבה עם ילדי הכיתה. איה לא התגייסה לצבא. היום היא עובדת בכל מני עבודות מסוימות.

רותם: רותם נולדה בשנת 2006. היום היא גרה בצפון בקורנית. היא הבת של עמיר ולואיז. רותם למדה בבית ספר יסודי והיום היא לומדת בתיכון והיא בכיתה ז'. רותם הולכת לכמה חוגים ובניהם חוג לריקודים.

אסף: אסף נולד בשנת 2007. אסף היום בן 11. אסף ומשפחתו גרו ברחובות ואחר כך עברו לקורנית בצפון. התחביבים של אסף הם לשחק כדורגל הוא אוהב לשחק במחשב אסף הולך לחוגים כמו: בייסבול,

אורי: אורי נולד בשנת 2007. אורי היום בן 11. אורי לומד איתי בבית הספר הבילויים. אורי הוא אח שלי. אורי גר בגדרה בעופרים התחביבים של אורי הם לשחק בטלפון וללכת לחברים שלו.

רועי: אני נולדתי בשנת 2008. אני היום בן 10. אני לומד עם אורי בבית הספר הבילויים ואני גר בגדרה בעופרים התחביבים שלי הם לשחק כדורסל ולשחק במחשב אני אוהב לאכול פיצה וללכת עם חברים שלי למקדונלד.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.

מילון

אינקובטור
עריסה שקופה, מעין חממה, המשמשת פגים שנולדו טרם עת.

ציטוטים

”נחום, אבא שלך, נולד פג הכניסו אותו לאינקובטור עד שהוא התאושש“

הקשר הרב דורי